12. تير 1399 - 8:33   |   کد مطلب: 24425
استاد روان شناسی دانشگاه کسرا با بیان اینکه در مدارس گوش ندادن را آموزش می‌دهیم، گفت: تنبیه کردن،محروم کردن و تضاد بین والدین باعث ایجاد فضای مسمومی در خانواده می شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از فارس
بهمن حوری زاد، استاد روان شناسی دانشگاه کسرا در نشست تخصصی تبیین ابعاد جامعه شناسی، روانشناختی و تربیتی خشونت خانگی و راهکاری تربیتی اظهار داشت: مهارت حل مسئله در نظام آموزشی ما مغفول مانده است و هنوز درک درستی از خشونت، عصبانیت، خشم و پرخاشگری نداریم.

وی با طرح این پرسش که جایگاه آموزش و یادگیری تفکر انتقادی ،منطقی و تفکر خلاق در نظام آموزشی کجاست، ادامه داد: مهارت ضد گوش دادن را در جامعه و مدارس آموزش می‌دهیم.

استاد روانشناسی دانشگاه کسرا با اشاره به اینکه خوشبختانه اکنون در مدارس ابتدایی ما تمرین انتقادی ارائه می شود،گفت:باید به دانش آموزان یاد دهیم تا احساسات و عواطف خود را نشان دهند.

حوری زاد با اشاره به سبک های مختلف فرزند پروری در خانواده،خاطرنشان کرد: یادگیری خشونت ریشه در سبک های فرزند پروری دارد. سبک فرزند پروری مقتدرانه مشتمل برفضای بدون  تحقیر، سرزنش و دیگر خشونت های روانی  و همچنین آموزش حد و مرزها و خط قرمز هاست.

وی اضافه کرد: در سبک فرزند پروری مستبد محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، جر و بحث  و خشونت وجود دارد و خشونت را آموزش می‌دهد.

استاد روان شناسی دانشگاه کسرا با بیان اینکه سبک فرزند پروری آسان گیر و بدون نظارت می تواند بیشترین آسیب را وارد کند، خاطرنشان کرد: باورهای غلطی مانند اینکه باید کودک را تنبیه کرد، محروم کردن و بدرفتاری با فرزند و تضاد بین والدین در مجموع فضای مسمومی در خانواده ایجاد می‌کند.

حوری زاد بیان داشت: این موضوع باعث می شود که خشم از خانه به مدرسه و از مدرسه به کلاس و در نهایت به جامعه انتقال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نبود عاطفه و کم رنگ بودن احساس و عواطف منشا خشونت و خشم می شود، متذکر شد: با اشتباه کردن ظالمانه برخورد نکنیم.

استاد روانشناسی دانشگاه کسرا  تاکید کرد: توهین کردن،معرفی دانش آموز خاطی در سر صف، تمسخر، حسادت و لقب دادن، منجر به تقسیم بندی دانش آموزان به دو گروه دانش آموزان قربانی و دانش آموزان شاهد خشونت خواهد شد و در واقع هر دو گروه آسیب پذیر خواهند شد.

وی با اشاره به راهکارهای عملی در کاهش خشونت،خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ گفت‌وگو و همدلی در خانواده، تامین هزینه های درمان اختلالات روانی در نظام سلامت افزایش آمادگی عمومی و آموزش والدین و معلمان ارتقا جایگاه مشاوره در مدارس از جمله راهکارهای موثر در کاهش خشونت است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش ما رقابتی است نه رفاقتی،ابراز داشت: پدیده شوم کنکور نابودکننده دل آرامی و حقوق عاطفی است.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار