27. بهمن 1398 - 8:21   |   کد مطلب: 24196
در پی خروج شرکت‌های سامسونگ و ال جی، بنر‌های این دو شرکت از روی تابلو‌های مختلف پایین کشیده و پایان همکاری آنها نهایی شد.

به گزارش شبنم ها،حدود یک سال است که از قطع همکاری شرکت‌های واسطه ایرانی با شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ می‌گذرد. همچنین مدتی است که تابلو‌ها و بنر‌های این دو شرکت کره‌ای، به پیشنهاد اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران، پایین کشیده شده‌اند. شرکت‌های سام و جی پلاس، که قرار است جایگزین ال‌جی و سامسونگ شوند، هشت ماهی است که نصب تابلو‌های خود را جای تابلو‌های پیشین آغاز کرده‌اند. خروج این دو شرکت به دلیل تهدیدات آمریکا علیه ال‌جی و سامسونگ، در صورت ادامه همکاری با ایران، بود. محصولات خریداری شده از شرکت سامسونگ همچنان، از زمان خرید، ده سال خدمات پس از فروش و تا ۱۸ ماه گارانتی خود را حفظ می‌کنند.

قدمی دیگر در خودکفایی ایران

خروج دو ابر شرکت کره‌ای هرچند ناعادلانه بود، باعث شد شرکت‌های ایران تلاش برای خودکفایی شدن خود را افزایش دهند. این شرکت‌های جایگزین که سام و جی پلاس نام دارند، قرار شد هفته آینده محصولات جایگزین خود را وارد بازار ایران کنند. این محصولات که در حال حاضر تنها به تلویزیون‌های خانگی محدود می‌شوند قرار است سال آینده لباسشویی و یخچال را در فهرست خود جای دهند. گفته می‌شود زیرساخت‌های استفاده شده برای شرکت‌های جایگزین با موارد استفاده شده در زمان همکاری با شرکت‌های کره‌ای یکی است و افرادی که طی خروج سامسونگ و ال‌جی شغل خود را از دست دادند، به تدریج در حال جایگیری در شغل جدید هستند.

 

در حال حاضر شرکت سام از پنل‌های باقی‌مانده شرکت سامسونگ برای ساخت تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند. آمار‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشانگر آن است که از آغاز سال ۹۸ تا پایان آذر ماه بیش از ۸۴۸ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده است که رشد ۳.۹ درصدی را نسبت به سال گذشته به خود دیده است. همچنین حدود ۴۸۱ هزار دستگاه ماشین لباسشویی، با رشد ۲۴.۲ درصدی، و ۶۳۷ هزار دستگاه کولر، با رشد ۲۲.۷ درصدی، در این مدت تولید شده است. در این گزارش‌ها همچنین تولید تلویزیون‌های خانگی با افت ۸.۸ درصدی و تعداد ۵۱۳ هزار دستگاه، مشخص است.

 

واکنش برخی مسئولان:

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه طی خروج دو شرکت کره‌ای از ایران در توئیتر خود اظهار کرد: " ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است".

همچنین سیدعلیرضا موسوی‌مجد در مصاحبه اخیر خود گفت: "حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود و محصولات یاد شده از طریق منابع تامین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می‌شوند".

بیشتر بخوانید: نام گوشی تاشوی بعدی سامسونگ مشخص شد 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار