22. خرداد 1398 - 11:10   |   کد مطلب: 22982
تابستان که فرا می رسد پرکردن اوقات فراغت فرزندان به دغدغه ای برای والدین تبدیل می شود و از سوی دیگر مسئولان نیز تلاش می کنند تا برنامه هایی برای بروز خلاقیت و شکوفایی استعداهای نهفته در کودکان و نوجوانان داشته باشند.

به گزارش شبنم ها به نقل از برنا

 تابستان که فرا می رسد پرکردن اوقات فراغت فرزندان به دغدغه ای برای والدین تبدیل می شود و از سوی دیگر مسئولان نیز تلاش می کنند تا برنامه هایی برای بروز خلاقیت و شکوفایی استعداهای نهفته در کودکان و نوجوانان داشته باشند.

موضوع چگونگی گذراندن این ایام بیشتر مورد توجه خانواده ها و نهادها و دستگاههای مرتبط است و با توجه به اهمیت این موضوع و آنچه که کارشناسان مرتبط با اوقات فراغت از آن بعنوان غنی سازی اوقات فراغت بجای صرفا از سر گذراندن و پر کردن بی هدف این اوقات یاد می کنند این موضوع در میزگردی تخصصی در ایرنای مرکز لرستان ، مورد بررسی قرار گرفت.

آنچه که همه متولیان مرتبط با اوقات فراغت و پزوهشگران مسائل تربیتی و اجتماعی بر آن اتفاق نظر دارند موازی کاری، کلیشه ای بودن و ناهماهنگی برنامه هایی است که در این زمینه در پیش گرفته می شود در حالی که با استفاده از ظرفیت مراکز استعداد یابی می توان کودکان و نوجوانان را بنا بر ظرفیت هایی که دارند در تعیین مسیر زندگی آینده و ایجاد خلاقیت در آنها هدایت کرد.

یکی از متولیان اصلی در غنی سازی اوقات فراغت و کاهش آسیب های اجتماعی بدون شک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس اهداف و ماموریت های شورای انقلاب اسلامی برای تولید، عرضه خدمات و محصولات فرهنگی به کودکان و نوجوانان تاسیس شده که اکنون از عمر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزدیک به نیم قرن می گذرد.

دراهمیت جایگاه کانون پرورش فکری کودکان، رهبرفرزانه انقلاب اسلامی نگاه بسیار وسیعی به این مجموعه آموزشی و فکری داشته و در دیدار خود با مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می فرمایند: «من به شما عرض کنم که شما مربی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه می شوید، شما که قصه می گویید، شما که کتاب می فرستید، شما که کتاب می خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار می دهید.

بی تردید گستره فعالیت و تجربه امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تعامل با کودکان و نوجوانان وعرضه خدمات فرهنگی را در کمتر دستگاهی می توان سراغ گرفت، از این رو کانون با چنین پشتوانه ای می تواند گام های مطمئنی برای رسیدن به مقصدهای بالاتر بردارد.

محیطی امن، شاداب و پرازجاذبه، تعامل مناسب با مخاطبان، توجه به استعداد و خلاقیت ها، استفاده از بهترین شیوه های آموزش غیرمستقیم، وجود کتابخانه ای خاص برای کودکان و نوجوانان بخشی دیگری از ویژگی های مرکزهای فرهنگی و هنری کانون به شمار می رود.

غنی سازی اوقات فراغت اولویت نخست برنامه های کانون است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان همدان در این زمینه گفت: در تابستان که دانش آموزان از درس و مدرسه فارغ می شوند به فعالیت‌های نشاط آور و شادی آفرین نیاز بیشتری دارند و خانواده‌ها بسته به سلیقه، نیازهای روحی و توان مالی راه‌های متفاوتی را برای پر کردن اوقات بیکاری فرزندانشان انتخاب می‌کنند

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه نهادهای غیر مرتبط اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه های غیر تخصصی می کنند ، پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به معضلی تبدیل شده است

 وی اظهار کرد: یکی از آسیب های مهم پرکردن اوقات فراغت موازی کاری برخی دستگاه ها در سطح استان است که منجر به کلاس های غیر تخصصی می شود در حالیکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و تربیت غیرمستقیم خلاقیت و اندیشه می کند.

جوادی با تاکید بر اینکه موازی کاری یکی از آسیب های اوقات فراغت است، بیان کرد: کارگاه های و کلاس های برگزار شده در راستای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باید بر اساس برنامه ریزی و هدفمند باشدو از ارائه موارد تکراری و برنامه های کلیشه خودداری شود.

مدیرکل کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: خدمات کانون پرورش فکری همدان در قالب 380 عنوان برنامه شامل 28 کارگاه آموزشی، 28 عنوان برنامه محوری فرهنگی بین‌المللی، ملی و استانی 17 برنامه محوری هنری بین‌المللی و هشت عنوان برنامه در حوزه آموزش و پ‍ژوهش در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در برنامه‌های کانون در سال 97 نسبت سال 96 رشد 10 درصدی داشت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد عناوین برنامه‌ها در سال 98 نسبت به سال 97 تعداد شرکت‌کنندگان به 500 هزار دفعه نفر افزایش یابد.

25 هزار کودک و نوجوان همدانی در برنامه های کانون فعالیت دارند

جوادی با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی تابستانی امسال از تاریخ بیست و پنجم خردادماه تا هفتم شهریورماه در قالب 22 برنامه آموزشی ادامه خواهد داشت افزود: فعالیت‌های اوقات فراغت کانون پرورش فکری استان در طول سال بدون وقفه و تعطیلی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه جامعه هدف اسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بالغ بر 60 هزار نفر است ادامه داد: بالغ بر 25 هزار نفر عضو فعال به روش‌های مختلف زیر پوشش برنامه‌های منجسم کانون قرار دارند.

وی افزود: کیفیت فعالیت ‌های کانون پرورش فکری با نحوه انعکاس و بازتاب خدمات ممتاز و تولیدات متمایز آن نیز ارتباط مستقیم دارد و تحقق این امر نیز مستلزم ارتباط موثر کارشناسان و مدیران روابط عمومی کانون با رسانه‌ ها و نهادهای خبری از نحوه اجرای فعالیت های محوری کانون است.

در پایان یادآور می شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند متولی تامین نیاز فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش و یک دستگاه تربیتی برتر در گروه دستگاه های تربیتی و جریان ساز کشور باشد و در تحقق این مهم باید افق روشنی را در تدوین و اجرای سیاست های برنامه ریزان فرهنگی و هنری پیش روی خود قرار دهد.

 انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار