17. مهر 1397 - 9:59   |   کد مطلب: 21767
اجرای طرح بلوار آیت الله نجفی برای کاهش بار ترافیکی این معبر کار صحیح و منطقی است و قاعدتا در زمان اجرای هر طرحی مسایل و مشکلاتی ایجاد می‌شود که بعد از اجرای طرح همه مردم از فواید آن بهره مند خواهند شد.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم

بلوار آیت‌الله نجفی همدان در حد فاصل دو تقاطع غیر‌همسطح غدیر(فرهنگیان) و میدان بار یا سردار شهید سعید قهاری اجرا شده است تا با اجرای این تقاطع‌ها حرکت خودرو‌ها روان‌سازی شود.

در این محور درون شهری همدان حرکت پر شمار خودروهای سبک و سنگین را می توان دید که بر اساس آمار پلیس راهور هم با افزایش سرعت معبر و چرخش های بی دلیل نامطمئن تصادف‌های مکرری در این معبر اتفاق می افتد و در آغاز و پایان مناسبت‌های مختلف مانند راهپیمایی اربعین و عید باستانی نوروز ترافیک این معبر به شدت افزایش می‌یابد.

همچنین نباید خودروهای سنگین و باری از این معبر عبور کنند که با نبود کمربندی مناسب در اطراف شهر همدان همدانی ها باید همه هزینه های ترافیکی آنرا را متحمل شوند تا به مقصد خود در شهرک ها و روستا‌های اطراف برسند( فرهنگیان، شهید مدنی، قاسم آباد، حصار مطهری و، الوند) یا با نگرانی از وقوع تصادف های احتمالی از این معبر رد شوند. در روز‌های گذشته هم اجرای طرحی در این معبر به بار ترافیکی معبر افزوده است و برای اجرای طرح ترافیکی تعدادی درخت را در محدوده بلوار آیت الله نجفی همدان و در حد فاصل دو تقاطع سردار شهید سعید قهاری( میدان بار ) و فرهنگیان(غدیر) قطع کرده اند در این گزارش به بررسی این مشکل شهری پرداخته ایم.

تمام کردن کمربندی همدان از خروجی شهر به سمت پلیس راه تهران

یکی از رانندگان برون شهری که همیشه برای سفر به کرمانشاه یا تهران و جنوب کشور از این معبر عبور می کند و دقایقی در کنار این معبر برای بازدید باد لاستیک های خودرویش توقف کرده است به خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: از زمانی که این تقاطع ها را در این بخش از شهر همدان اجرا کرده اند دیگر مجبور به تحمل ترافیک معبر قدیمی که از داخل شهر همدان می گذرد نیستم( بدیع الزمانی همدانی و میدان چراغ قرمز) اما این پل ها سرعت عبور خودرو ها را زیاد کردند و رانندگان سواری هم که همیشه عجله دارند و به غیر از سرعت رفتن کاری دیگری بلد نیستند برای ما راننده های خودرو های سنگین مشکل آفرین شدند.

احمد حسینی افزود: این رانندگان بی توجه به سرعت مجاز موجود در این مسیر رانندگی می کنند و همیشه نگرانم که مبادا قبل از خروج از این معبر و رسیدن به جاده اصلی برون شهری همدان تصادف کنم و از کار و زندگی تا وقتی که افسر راهنمایی بیاید و به وضعیت تصادف رسیدگی کند بیافتم. البته به ناچار از این مسیر عبور می کنم چون مسیری برای عبور خودرو های سنگین در اطراف شهر همدان ساخته نشده است(کمربندی).

وی افزود:‌ مسئولان این شهر باید تلاش خود را معطوف به اتمام کمربندی ورودی شهر از سمت کرمانشاه به پلیس راه تهران بکنند چرا که دیگر رانندگانی مانند من هم مجبور به واردشدن به این معبر نخواهند بود و به راحتی از آن مسیر کوتاه و سریع وارد جاده همدان به تهران می شوند و اگر خسته هم باشند می توانند در پایانه باربری همدان یا جوار پلیس راه استراحت کنند. وقتی چنین مسیر عبوری در شهر همدان برای عبور خودرو های باری وجود ندارد ما رانندگان برون شهری هم که از استان های مجاور به همدان می رسیم به دلیل خستگی و داخل شهر درکنار معبر اصلی نمی توانیم توقف کنیم چون آنوقت باید جریمه پلیس را بپردازیم پس به ناچار باید با خستگی مسیر را ادامه دهیم تا از این معبر عبور کنیم که آنهم احتمال تصادف را افزایش می دهد.

زود تر از اینها باید این طرح اجرا می‌شد

م. ن راننده یکی از خودرو های کرایه که بار برای میدان بار همدان آورده است، اظهار داشت: چند شهرک و حصار اطراف این مسیر است و باید شهرداری این طرح را زودتر اجرا کند تا با بارش برف یا بارندگی‌ها ترافیک این معبر بیش از این نشود ضمن اینکه زمان ساخت این بلوار شهرداری باید به فکر ساخت این دور برگردان می افتاد نه حالا که هم پل را ساخته و سرعت خودرو ها را افزایش داده است و هم اینکه بار عبور خودرو های سنگین اجرای طرح را مشکل کرده است.

مسعود محمدی هم که راه عبورش برای رسیدن به محل کار در دل بازار همدان از جوار این پل و بلوار آیت الله نجفی است مشکل اصلی این محور را ترافیک زیاد آن می داند و اظهار داشت: راهی برای دور زدن در این محور ساخته بودند که استاندارد نبود به این دلیل هم اخیرا شهرداری کلی درخت را در این بلوار(آیت‌الله نجفی) قطع کرد تا عرض مسیر را افزایش دهد و اصلاح کند و راهی مناسب برای عبور اهالی و ساکنان حصار‌های مطهری(رفت) و دیزج(برگشت) فراهم کند. در چند سال اخیر هم از شهر بهار به همدان راهی برای رسیدن به غار علیصدر از کنار پارک فدک ساخته اند که آنهم به مشکل ترافیکی این معبر اضافه کرده بود و همه خودرو‌های عبوری به مسیر غار و شهر بهار از این مسیر عبور می کنند.

ضرورت اجرای طرح

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در‌باره اجرای این طرح و قطع درختانی در این مسیر به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طرح های شهری در دست اجرا همه مراحل قانونی خود را طی کرده است این طور نیست که شهرداری همدان بدون دریافت مجوز‌های قانونی در این محور شهری درختی را بتواند قطع کند.

کامران گردان گفت: تا جائیکه من اطلاع دارم برای اجرای طرح های شهری وقتی درختانی در مسیر اجرای طرحی قرار دارد و نمی‌شود طرح را اجرا کرد و باید آن درختان را قطع کرد شهرداری مجوز از کمیسیون مرتبط می‌گیرد که قطع این درختان این مسیر هم باید با رای کمیسیون ماده 7 بوده است. اجرای این طرح هم برای کاهش بار ترافیکی این معبر کار صحیحی و منطقی است و قاعدتا در زمان اجرای هر طرحی مسایل و مشکلاتی ایجاد می شود که بعد از اجرای طرح همه مردم از فواید آن بهره مند خواهند شد. به غیر از قطع درختان در این محور چاره ای دیگر نبود. ضمن آنکه شهرداری ملزم به کاشت درخت به ازای چند برابر آن در دیگر نقاط شهر شده است و برخی از درختان را هم به باغ میوه منتقل و در آنجا مجدد کاشته اند بیشتر درختان قطع شده این محور هم عرعر نر و اقاقیا بوده است.

وی افزود: در جلسه های مکرری با شهرداری سعی به تغییر و روش اجرای ساخت این دور برگردان در این محدوده داشتیم. اما درختان موجود در محور مانع از اجرای طرح به روشی دیگر بود پس به ناچار با دریافت رای کمیسیون ماده 7 قطع درختان را اجرا کردیم.

ساخت دور برگردان در محور پر ترافیک شهری همدان

رئیس پلیس راهور استان همدان هم با یاد‌آوری اینکه این محور مسیر تلاقی عبور خودرو های برون شهری مانند اتوبوس و کامیون با سواری های درون و برون شهری است، اظهار داشت: به ضرورت باید در برخی معابر همدان مانند این معبر، دور برگردان اجرا شود تا بار ترافیکی معبر کاهش یابد و رانندگان و شهروندان با ایمنی بیشتر به لحاظ ترافیکی از معبر عبور کنند. نمونه ای از این دور برگردان هم در همدان در تقاطع جاده مزدقینه به بلوار آیت الله موسوی همدانی و باغ بهشت همدان اجرا شده است که اکنون ترافیکی روانی را در معبر ایجاد کرده است و دیگر شاهد وقوع تصادف و گره های ترافیکی در این معبر در پایان هفته و یا پایان سال نیستیم.

سرهنگ علی فکری بدون اشاره به آمار تصادف های بلوار آیت الله نجفی در ماه های اخیر گفت: در این معبر هم گره های ترافیکی مکرر و تصادف های شدید را به دلیل دور زدن غیر مجاز یا بدون رعایت قوانین راهنمایی رانندگی رانندگان شاهد بودیم چون معبر برای دور زدن رانندگان دوربرگردان استاندارد و ایمن داشت و همچنین در سال های قبل از زمان برگزاری مراسم خاصی مناسبتی و اینکه این معبر محور اصلی عبور زائران حرم حسینی است محور ترافیک سنگینی داشت پس با هماهنگی لازم در شورای ترافیک تصمیم به اجرای دور برگردان در این محور گرفته شد. با اجرای این دور‌برگردان یک فضای ایمن برای دور زدن خودرو‌های عبوری از 2 طرف محور فراهم خواهد شد.

این مقام انتظامی در پلیس راهور همدان افزود: در حال حاضر از هر طرف 3 لاین عبور برای خودرو ها داریم که با ساخت دور‌برگردان های این محور در هر 2 طرف لاین‌های عبور جدید هم اضافه خواهد شد. اکنون این محور با یکدستگاه دوربین ثبت سرعت کنترل می شود و در برنامه شهرداری همدان هم نصب پل های عابر پیاده برای عبور ایمن عابران و دوربین ثبت تخلف پیش بینی شده است که در برنامه بلند مدت شهرداری همدان قرار دارد.

معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان هم اظهار داشت: لاین دور زدن و لاین حرکت مستقیم در این محور با هم تلاقی داشت و باید برای عبور ایمن از هر و طرف لاین ها محور ها جدا سازی و ایمن سازی می شد که اجرای این دور‌برگردان این هدف را در این معبر محقق خواهد کرد و شهروندان همدانی بدون گیر کردن در ترافیک دور زدن در معبر و نداشتن اطمینان از عبور در بلوار آیت الله نجفی به راحتی معبر را طی خواهند کرد.

موسی رسولی گفت: در قبل از ورودی این معبر به مسیر غار علیصدر در طرح تفصیلی شهر همدان ساخت یک تقاطع پیش بینی شده است که به دلیل شرایطی مالی شهرداری‌ها کشور در حال حاضر اجرای این طرح برای شهرداری همدان امکانپذیر نیست پس برای تحقق هدف تردد ایمن در معبر به این نتیجه رسیدیم که دو دور‌برگردان را در این محدوده اجرا کنیم. یکی از دور‌برگردان از سمت غار علیصدر به سمت تهران و پل فرهنگیان(غدیر) راه خروج خواهد داشت و دیگری از سمت پل شهید سعید قهاری به سمت حصار مطهری و بلوار ارتش فضای گردش ایمن را برای شهرندان فراهم می کند و گره ترافیکی معبر را حذف می کند.

افزایش فضای سبز شهر در نقاط مختلف همدان

شهردار همدان درباره اجرای این طرح و قطع درختان شهری در این محور به خبرنگار تسنیم گفت: برای توسعه شهر قانونگذار همه پیش‌بینی ها را کرده است وقتی قصد توسعه فضای شهری را داریم تا شهروندان به راحتی در این شهر به زندگی خود ادامه دهند در کنار آن باید یک ضرورت‌های اجتناب ناپذیر را هم قبول کرد که در این طرح هم برای ساخت یک« یو ترن» درمحدوده بلوار آیت الله نجفی این اتفاق به صورت قانونی افتاده است و ناگزیر تعدادی درخت قطع یا جابه جاه شده است.

عباس صوفی اظهار داشت: شهرداری شدیدا پایبند به حفظ فضای سبز شهری و ارتقای سرانه فضای سبز شهروندان است موید آن هم کاشت 40 هزار اصله نهال در سال جاری در معابر شهری و یا اجرای پارک 100 هکتاری ولایت و ساخت پارک 250 هکتاری فرامنطقه ای با همکاری منابع طبیعی در مجاروت سد اکباتان و پارک های بزرگ و کوچک منطقه‌ای است.

انتهای پیام/ن

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار