15. آذر 1399 - 12:19   |   کد مطلب: 9702
نام هر کسی برای او عزیز و دوست داشتنی است و در ایجاد انس و الفت و تقویت ارتباط نقش به سزا دارد.
همسرتان را به نامی که دوست دارد صدا کنید

به گزارش شبنم ها به نقل از ساجده، نام هر کسی برای او عزیز و دوست داشتنی است و در ایجاد انس و الفت و تقویت ارتباط نقش به سزا دارد. فرهنگ متعالی اسلام علاوه بر آموزش نام های نیک و سفارش به ترویج آن، کوشیده است تا مردم را در گفتگو ها و خطاباتشان به سوی معاشرت نیکو و خطابهای احسن راهنمایی کند. بنابراین هر یک از زن و شوهر باید همسر خود را به نامی صدا کنند که او بیشتر دوست دارد و خوشش می آید؛ چه اسم کوچک باشد و یا نام خانوادگی، یا القاب مذهبی و عناوین اجتماعی.[1]

خداوند متعال در سوره حجرات از خطابهای زشت و نفرت انگیز نهی کرده و به مسلمانان یادآور می شود که همدیگر را با نام نیک و خطاب مهرانگیز صدا کنید و از کلمات زشت و مستهجن و اهانت آمیز در روابط فیمابین استفاده نکنید.

« يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا يَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسى أَن يَكُونُوا خَيراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسى أَن يَكُنَّ خَيراً مِّنهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسكمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالأَلْقَابِ بِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الايمَانِ وَ مَن  لَّمْ يَتُب فَأُولَئك هُمُ الظالِمُونَ»[2]

ای کسانی که ایمان آورده اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند. شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که به کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید، و هر که از فسق و گناه به درگاه توبه نکند بسیار ظالم و ستمکار است.  

بنابراین براساس این راهکار قرآن، هر یک از زن و شوهر برای تقویت ارتباط خود باید از بهترین و دوست داشتنی ترین القاب و اسامی بهره گیرند و صفا و صمیمت را در فضای خانواده حاکم سازند.

پیامبر گرامی اسلام (ص)  نیز برای افزایش مهر و صفا در میان مسلمانان توصیه فرمودند که همدیگر را با نام زیبا و محترمانه صدا بزنید. «ثلاثُ یُضفینَ وَ دَّل مرء لاَخیهِ المُسلم یَلقاهُ بِالبَشَرِ اِذا لَقیهُ و یُوسعُ لَه فِی المَجلسِ اِذا جَلَسَ الیهِ و یدعوهُ باحَت الاسماءُ اِلَیهِ»[3] سه چیز دوستی و محبت بین دو مسلمان را افزایش داده و صفا و صمیمیت را در میان آن ها تقویت می کند.1. هنگام ملاقات، با خوشرویی و چهره ای گشاده برخورد کند. 2. اگر می خواهد در کنار او بنشیند برایش جا باز کند.3. به بهترین نامی که دوست دارد او را صدا بزند.

این روایت بیانگر ایجاد الفت بین مسلمین است. و بسیار روشن است که ایجاد الفت میان زن و شوهر لازم تر و ضروری تر از سایر مسلمین است و عواقب وخیم تخلّف از این دستور برای زن و شوهر، شدیدتر و دردناکتر از دیگران است.

 

1. جواد، مصطفوی، بهشت خانواده، ج1،ص15.

2. سوره حجرات( 49)، آیه 11.

3. محمد، الکلینی، اصول کافی، ج2،ص643.

 

زهره رستمی / دانشنامه سطح 2 حوزه

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار