5. مهر 1399 - 9:55   |   کد مطلب: 9066
درحالی که آمارها و نمودارهای جمعیت شناسی همگی خبر از پیری قریب الوقوع جمعیت کشور ایران می دهند و سیاست های نظام جمهوری اسلامی برپایه تشویق مردم بر افزایش جمعیت قرار گرفته است، اما هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.
فرزند,  فتنه,  افزایش جمعیت ,

به گزارش شبنم ها به نقل از زنان خبر،  یکی از رهاورد فناوری های نوین توجه بیشتر به رفاه و مادیات و فاصله گرفتن از عواطف و احساسات و به نوعی درمعرض تهدید قرارگرفتن بنیان خانواده و اجتماع است.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، کشورهای مختلفی از جمله کشورهای اروپایی به دلیل افزایش آمار کشته های خود در طول این شش سال توجهی را مبنی بر کنترل جمعیت نداشته و طی یک دهه با آمار بسیار بالایی از جمعیت جوان و جویای کار مواجه شدند و به دنبال این موضوع سعی در کنترل جمعیت خود نمودند.

آنها ابتدا با شعار «توجه به خود و رفاهیات» به دنبال زندگی بهتر و مطلوب تر با اوج لذت مادی بیشتری بودند و در کشورهای اسلامی و بویژه کشور جمهوری اسلامی ایران دیدیم که تعداد زیادی از خانوارها و حتی سازمان های دولتی به تبعیت از این فرهنگ با شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» به کاهش نسل و کوچک شدن اساسی ترین اجتماع یعنی کانون های گرمی به نام خانواده دامن زدند.

اما پس از سال ها می بینیم که رهاورد این شعار برای خانواده ها و جامعه ایرانی چیزی جز وجود خانواده های تک فرزند و از سویی کاهش میل عاطفی در بین خانواده ها و توجه بیشتر به مادیات و رفاهیات و فاصله گرفتن زنان و مادران از وظیفه اصلی مادری و توجه به تجمل گرایی و رفاه طلبی، کاهش آستانه تحمل زوجین و خانواده ها، افزایش طلاق، گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان، خود کم بینی و احساس حقارت، خودکشی و … نبوده است.

کشورهای‌ اسلامی‌ در معرض‌ نقشه‌های‌ طرح‌ ریزی‌ شده‌ از جانب‌ ایالت‌ متّحده‌ آمریکا به‌ منظور کاهش‌ میزان‌ افزایش‌ طبیعی‌ جمعیّت‌ قرار گرفته‌اند ؛ و این‌ طرح ها از طریق‌ نفوذ بر مدیریّت‌های‌ سیاسی‌ این‌ کشورها و حاکمیّت‌ ایالات‌ متّحده‌ آمریکا بر سازمان های‌ بین‌ المللی‌ بخصوص‌ سازمان های‌ وابسته‌ به‌ آن‌ صورت‌ می گیرد .

این‌ طرح ها شامل‌ تغییرات‌ فرهنگی‌ است‌ که‌ منجرّ به‌ حاکمیّت‌ فرهنگ‌ غربی‌ بر جوامع‌ اسلامی‌ شده‌ تا جائی‌ که‌ رفتار مسلمانان‌ مطابق‌ این‌ فرهنگ‌ و یا انعکاسی‌ از آن‌ می شود.

در طرح های‌ آمریکائی‌ برای‌ کاهش‌ جمعیّت‌ در جهان‌ سوّم‌ ، اقداماتی‌ جهت‌ وارد شدن‌ فشار اقتصادی‌ بر خانواده‌ها پیش‌بینی‌ شده‌ است‌ که‌ همزمان‌ با آن‌ اعلام‌ میشود : این‌ مشکلات‌ ناشی‌ از افزایش‌ فرزندان‌ است‌ !

افزایش رشد جمعیت بسیار حائز اهمیت است و مقام معظم رهبری بارها بر این امر تاکید کرده اند که زنان خبر برخی از بیانات رهبری را در این امر جمع آوری کرده است؛

از لحاظ نیروی انسانی، ما هفتاد و پنج میلیون نفر جمعیت داریم؛ این جمعیت عامل خیلی مهمی است. من این را همین جا عرض بکنم؛ جمعیت جوان و بانشاط و تحصیلکرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است. در همین آمارهایی که داده می‌شود، نقش جوان‌های تحصیلکرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را می‌بینید. ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه‌ای از زمان درست بود، یک اهدافی هم برایش معین کردند. آنطوری که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمی این قسمت تحقیق و بررسی کردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدی که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر می‌دادیم، خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا را جبران کنیم.سوم مرداد ۹۱

حد زاد و ولد در جامعه‌ ما چیست؟ من اشاره کردم؛ یک تصمیم زمان‌دار و نیاز به زمان و مقطعی را انتخاب کردیم، گرفتیم، بعد زمانش یادمان رفت. مثلاً فرض کنید به شما بگویند آقا این شیر آب را یک ساعت باز کنید. بعد شما شیر را باز کنی و بروی! ماها رفتیم، غافل شدیم؛ ده سال، پانزده سال. بعد حالا به ما گزارش می‌دهند که آقا جامعه ما در آینده نه چندان دوری، جامعه پیر خواهد شد؛ این چهره‌ جوانی که امروز جامعه‌ ایرانی دارد، از او گرفته خواهد شد.بیست و سوم مهر ۹۱

مساله‌ جمعیت تأثیر زیادی دارد در اقتدار ملی و افزایش نسل جوان و بزرگ بودن کشور از لحاظ جمعیت، خیلی تأثیر دارد در ایجاد اقتدار. البته از همه‌ اینها مهم‌تر، مساله‌ فرهنگ است؛ بخصوص در سطح باورها و عقاید مردم.سیزدهم شهریور ۹۳

یکی از مهمترین وظائف زن، خانه‌داری است. همه میدانند؛ بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده‌ساز. فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائی که داشتیم، با عدم دقتهائی که از ماها سر زده، یک برهه‌ای در کشور ما متأسفانه این مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می‌بینیم؛ که من بارها این را به مردم عرض کرده‌ام: پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهائی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.

فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتهای زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفه‌اش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانی‌اش را به آنها داده؛ در واقع این هنر زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپریم، آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.۱۳۹۲/۰۲/۱۱

درحالی که آمارها و نمودارهای جمعیت شناسی همگی خبر از پیری قریب الوقوع جمعیت کشور ایران می دهند و سیاست های نظام جمهوری اسلامی برپایه تشویق مردم بر افزایش جمعیت قرار گرفته است، اما هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

وزارت بهداشت که متولی اصلی این امر است در راستای تحقق افزایش رشد جمعیت، بالارفتن نرخ باروری، کاهش سقط جنین و کاهش مرگ و میر و ارتقای سلامت مادران و نوزادان اقداماتی را انجام داده است.

 محمد اسماعیل مطلق رییس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت  به تشریح سیاستهای جمعیتی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت کاملاً بر اساس سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال گذشته، در خصوص بندهایی از این سیاست ها که مربوط به وزارت بهداشت است «کارگروه جمعیت و افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» را تشکیل دادیم، گفت: ریاست این کارگروه با وزیر بهداشت و دبیر آن معاون بهداشت است که تاکنون جلسات متعددی برای اجرایی کردن سیاست های کلی جمعیت تشکیل شده است.
مطلق ادامه داد: مهمترین هدف برای اجرایی شدن این بند ارتقای نرخ باروری کلی نسبت به میزان پایه است و مهمترین فعالیت ها و راهبردهای در نظر گرفته شده برای دستیابی به این هدف در برنامه پنجم و ششم؛ افزایش بارداری های ارادی و خواسته است که با توجه به تاثیر بارداری برنامه ریزی شده در سلامت مادر و کودک تلاش در جهت افزایش بارداری های برنامه ریزی شده، ضمن ارتقای سلامت گروه هدف به ارتقای نرخ باروری کلی جمعیت نیز کمک خواهد کرد.
رییس مرکز سلامت خانواده اظهار داشت: چهار عامل مهم شامل؛ شیوه زندگی، عوامل محیطی، آلودگی ها و عفونت ها منجر به ناباروری افراد می شوند که برهمین اساس مداخلاتی را پیش بینی کرده ایم که مهمترین و اصلی ترین محور این مداخلات ارتقا و آگاهی جامعه گروه هدف است تا از ناباروری های قابل پیشگیری افراد جلوگیری کنیم.
همه کشورهای دنیا در قبال فرزندآوری مشوق‌هایی دارند افزایش جمعیت در واقع به پیشرفت‌ و بهبود وضعیت اقتصادی مردم و آبادانی بیشتر کشور کمک می‌کند، بنابراین هر دولتی برای دستیابی به این اهداف باید متحمل هزینه‌هایی شود در واقع این‌‌ همان مشوق‌های دولت برای مردم است؛ البته این مشوق‌ها در جهت ایجاد امنیت به صورت تسهیلات و برخی نیز بصورت تشویقهای مالی به افراد واگذار می‌شود دولت مردم را مجبور به فرزندآوری نکرده، بلکه آن‌ها را تشویق به این امر می‌کند.
مردم در گذشته به وسیله دولت از افزایش جمعیت و فرزندآوری نهی می‌شدند، اما اکنون با توجه به سیاست‌های جدید دولت و به منظور ایجاد کشوری جوان و فعال دولت همراه با بسته‌های تشویقی مردم را با افزایش جمعیت تشویق می‌کند در این میان بسته‌های تشویقی دولت بر اساس مناطق مختلف متفاوت است که در این خصوص یک مجمع جامع جمعیت از طرف دولت تشکیل می‌شود که این مجمع راهبرد‌ها و برنامه‌ها را تعیی
ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران با انتقاد از شکل سیاست‌ها برای افزایش جمعیت گفت چراغ زرد کاهش جمعیت حدود ۱۲ سال است که روشن شده و این در حالی است که بسیاری از نخبگان و افراد فعال در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودند. خداکرمی گفت عدم رصد مناسب حرکت جمعیتی کشور توسط مدیران موجب شد برای جبران این غفلت همه وارد گود شوند که این مهم خود موجب آسیبی بدتر خواهد شد.

حلیمه عالی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای منطقی شدن نرخ زاد و ولد می‌گوید: برای اصلاح نرخ باروری و رشد منطقی باید از خانم‌ها حمایت کرد.
این نماینده مجلس معتقد است دولت فکری هم باید به حال تأمین آتیه فرزندان داشته باشد. این در حالی است که طرح حمایتی آتیه مهر هم فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی اجرایی و سپس قطع شد. عالی بهترین سن برای فرزند‌آوری زنان بین ۲۰ تا ۳۵ سال می‌داند و می‌افزاید: حاملگی در سنین بالاتر و پایین‌تر خطراتی را برای مادر و فرزند در بر خواهد داشت، بنابراین باید تلاش کنیم تا سن ازدواج و باروری در کشور پایین بیاید. بنا به تأکید وی همانگونه که سیاست‌های کاهش جمعیت با فرهنگ‌سازی همراه بود و زمان برد، افزایش جمعیت نیز نیازمند مرور زمان است و فرصت زمانی و همراهی سیاست‌های تشویقی با کار فرهنگی را می‌طلبد.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان نیز اظهار داشت:  قرآن طرفدار افزایش موالید است و در چندین آیه به این نکته اشاره کرده است و  به من گفته شده که طرحی به نام اصلاح جمعیت، کنترل جمعیت را هدف گرفته است، من به رئیس مجلس نیز هشدار لازم را می‌دهم تا به نام اصلاح جمعیت، دوباره به سمت کنترل جمعیت حرکت نکنیم.

پای صحبت جوانان که بنشینی تورم،سختی زندگی، بیکاری و شاید هم بی‌خیالی سبب شده نه تنها نرخ ازدواج، که نرخ فرزند آوری هم با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود و دیگر کسی تمایلی به فرزند آوری و کودک زیاد نداشته باشد و باید دولت برای این معضل چاره ای بیاندیشد.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار