به گزارش شبنم ها به نقل از مهرخانه«تا آنجا که میتوانید، با صحیفه سجادیه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. اینکه گفتهاند زبور آل محمد، واقعاً همینطور است؛ پر از نغمههای معنوی است، دعا و درس است.» رهبر معظم انقلاب
25 محرمالحرام، به نقلی سالروز شهادت سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد علیهالسلام است؛ امامی که یادگارهای ارزشمندی را نه تنها برای نسل شیعه، که برای هر اندیشمند و جویای حق و حقیقتی به جای گذاشته است. «صحیفه سجادیه» علی بن الحسین علیهالسلام از گرانبهاترین آموزههای تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و دینی شیعه است؛ راهنمایی انسانساز.
رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاک نچسبیده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمیبود، ممکن نبود حکومتها- ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند- بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی، یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها وادارکنند. مگر این شوخی است!؟ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد علیهالصلاةوالسلام در چهره جامعه اسلامی تفحص کرد و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعای مکارمالاخلاق دعاست؛ اما درس است. صحیفه سجادیه دعاست؛ اما درس است. من به شما جوانان توصیه میکنم که بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید. خواندن بیتوجه و بیتدبر کافی نیست. با تدبر خواهید دید که هریک از دعاهای این صحیفه سجادیه و همین دعای مکارمالاخلاق، یک کتاب درس زندگی و درس اخلاق است.» (بیانات در دیدار کارکنان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی، 23/04/1372)
با توجه به اهمیت این کتاب ارزشنمد و در سالروز شهادت این امام بزرگ، نگاهی داریم به ابعاد تربیتی و خانوادگی صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیهالسلام.
اولویتبخشی به دعا
دعای 24 صحیفه امام سجاد علیهالسلام، دعای برای پدر و مادر است و دعای 25 آن، دعای حضرت برای فرزندانشان. آنچه در بیان امام علیهالسلام به شدت محسوس و قابل تأمل است، نوع و نحوه بیان ایشان است. امام سجاد علیهالسلام در آغاز هر دو دعا، به دعا در حق افراد طرف خطاب میپردازند و با بهترین عبارات برای ایشان طلب خیر میکنند: «خدایا پدر و مادر مرا نزد خود گرامی دار و به درود از جانب خود مخصوص گردان!»؛ «خداوندا بر من منت گذار و فرزندان مرا نگهداری كن و آنها را نيكو گردان و مرا از آنها برخوردار دار!»؛ «خدايا! عمر آنها را دراز گردان، و اجل آنها را به تأخير انداز، و كوچك آنها را برومند و ناتوان آنها را نيرومند كن، و آنها را تندرستی بخش و به دين حق و خوی نيكو بار آور و تن و جان آنها را از گزند و آسيب و از هر چه انديشناك باشم درباره ايشان، محفوظ دار!».
در فراز دیگری از دعا، امام علیهالسلام آنچه از فرزندان خود توقع دارند را در قالب دعا در حق ایشان بیان کرده و میفرمایند: «آنان را نيكوكار و پارسا، و صاحب بينش و پندپذير و فرمانبردار خود، و دوستدار و نيكخواه دوستانت و خصم و بدخواه و كينهجوی نسبت به دشمنانت قرار ده!»
امام سجاد علیهالسلام در فراز بعد، دعایی در حق خود مینمایند که به تعبیری دعا در حق فرزندان نیز خواهد بود: «خدايا! بازوی مرا به ايشان سخت گردان و خلل كار مرا به دست آنها مرمت كن، شماره اعوان مرا به ايشان بسيار و بزم مرا به وجود آنها آراسته كن، و نام مرا به به سبب آنها جاويد دار، هنگام غيبت من كار مرا بدانها مرتب كن، آنان را در حوايج ياور من گردان و دوستدار و مهربان ساز كه دل سوی من داشته باشند و درستكار و فرمانبردار من باشند؛ نه نافرمان و بدرفتار و مخالف و تبهكار».
آنچه از این عبارت به دست میآید آنست که در کنار دعا، آشنایی به وظایف نیز لازم است؛ امری که امام سجاد علیهالسلام در دعاهای خود بدان اشارهای مستقیم دارند.
آشنایی با وظایف
از نگاه امام سجاد علیهالسلام لازم است که فرد، چه در جایگاه فرزندی و چه در جایگاه والدی، به وظایف و تکالیف خود آشنا باشد؛ ازاینرو بر این امر در دعاهای خود تأکید دارند و در مورد رفتار فرزندان با والدین میفرمایند: «در دل من انداز كه تكالیف خود را درباره آنان بشناسم و وظایف خود را به كمال فراگیرم و توفیق ده تا آنچه مرا آموختهای، به كار بندم و آنچه به تعلیم تو دریافتهام، انجام دهم؛ چنانكه هیچیك از دانستههایم عمل ناكرده نماند و اعضای من در آن چه آموختهام گرانی نكند.»
و در رابطه با والدین اینگونه بیان میدارند: «مرا ياری كن در پروريدن و آموختن و نيكی كردن به آنها، و مرا با ايشان فرزندان نرينه بخش و خير مرا در آن قرار ده و آنان را از ياوران من ساز در آنچه از تو خواستم».
نوع برخورد
ایشان در ادامه به تشریح نوع برخورد و چگونگی اندیشه و عمل نسبت به والدین میپردازند و نوع عالی رفتار با ایشان را به طریق غیرمستقیم و در قالب دعا به ما یادآور میشوند: «خدایا! چنان كن كه هیبت پدر و مادر در دل من چون هیبت پادشاهی خودكام قرار گیرد، اما من با آنها مانند مادر مهربان باشم. خدایا! طاعت پدر و مادر و نیكی به آنها را برای من مطبوعتر گردان از خواب در دیده خسته و گواراتر از آب سرد در كام تشنه؛ چنانكه خواهش آنها را بر خواهش دل خود مقدم دارم و پسند خاطر آنان را بر پسند خاطر خود بگزینم و نیكی آنها را درباره خود؛ گرچه اندك باشد، بسیار شمارم و نیكی خود را درباره آنها؛ اگر چه بسیار باشد، اندك ببینم.» و ادامه میدهند: «خدایا! آواز مرا پیش ایشان پست و سخن مرا با آنها خوش گردان، و خوی مرا نرم كن، و دل مرا بر آنان مهربان، و مرا نسبت به آنها خوشرفتار و دلسوز گردان!»
اشاره به کمبودها و اشتباهات رفتاری
امام سجاد علیهالسلام در ادامه به اشتباهات رفتاری در برخوردها اشاره کرده و بهگونهای در صدد جبران این کمبودهاست: «خدایا! اگر آزاری از من بدانها رسید یا ناپسندی از من دیدند، یا حقی از آنها پیش من ضایع شد، آن را موجب ریزش گناهان و بلندی درجات اخروی و افزایش حسنات آنها قرار ده، ای كسی كه سیئات را به چندین برابر حسنات مبدل میكنی.»
و به دنبال آن به اشتباهات رفتاری والدین اشاره کرده و برایشان طلب مغفرت مینمایند: «خدایا! هر چه بر من تعدی كردند، به گفتار تند و كردار ناپسند، یا حقی از من ضایع كردند یا در وظیفه خود كوتاهی نمودند، من از آنها در گذشتم و بخشیدم و از تو میخواهیم كه عتابت را از آنها برداری، چون من رفتار آنان را درباره خود نیك شمردهام، احسان آنها را كامل شناخته و در كار من هرچه كردند، ناخوش ندارم؛ ای پروردگار من!»
و به نیکویی به حق والای والدین اشاره میکنند: «حق آنها بر من واجبتر است، و احسان آنها بیشتر، و نعمت آنها بزرگتر از آنكه دادخواهی كنم و به مانند عمل آنان، آنها را مكافات دهم، ای خدای من! چه روزگار درازی كه در پرورش من گذرانیدند، و چه رنجهای سخت كه در نگاهداری من كشیدند، و چه اندازه بر خود تنگ گرفتند تا زندگی بر من فراخ باشد.» و از خداوند برای خود طلب رحمت دارد: «مرا از آن گروه مگردان كه با پدران و مادران بدرفتار بودند!»
باز هم دعا
امام سجاد علیهالسلام در پایان این سیر تربیتی خود، باز هم به سراغ دعا رفته و از خداوند میخواهند که فرصت دعا، بهخصوص در حق والدین را از ایشان نگیرد: «خدایا! درود بر محمد و خاندان او فرست و پدر و مادر مرا به بهترین اجر مخصوص كن كه پدران و مادران بندگان مؤمنت را بدان تخصیص میدهی، ای ارحم الراحمین. خدایا! یاد آنها را پس از نمازها، و در هیچیك از اوقات شب، و ساعات روز از خاطرم من مبر. خدایا! درود بر محمد و آل او فرست، و مرا بیامرز؛ چون درباره آنها دعای خیر كردم، و آنها را بیامرز؛ چون درباره من نیكویی نمودند و پیوسته خشنود باش به شفاعت آنها درباره من. به كرامت خود جای امن و سلامت رسانشان!»
و در حق خود و فرزندان و تمام مسلمین نیز دعا میفرمایند: «خدايا! اين همه را به توفيق و رحمت خود به من ارزانی دار و مرا از عذاب دوزخ در پناه خود گير، و مانند آنچه من برای خود و فرزندان خود در دنيا و آخرت طلب كردم، به همه مسلمين و مسلمات و مؤمنين و مومنات عطا كن، تو به بندگان نزديكی و حاجت آنها را برمیآوری.»
بیانی استدلالی و منطقی
با توجه به تمام این مفاهیم عالی و متعالی و نظاممند است که رهبر معظم انقلاب خطاب به همه میفرمایند: «خواهش میکنم عزیزان من، بهخصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همهچیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همهچیز، وجود دارد... اغلب دعاهای صحیفه سجادیه- تا آنجاکه بنده سیر کردهام- همین حالت را دارد. همهچیز مرتب و چیده شده است. مثل این است که یکنفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند.» (خطبههای نماز جمعه، 14/11/1373)
حقوق متقابل در خانواده
امام سجاد علیهالسلام با همین دیدگاه و در همین راستا است که در «رساله حقوق» خویش نیز با ظرافت و دقت تمام، ما را به نکاتی ارجاع میدهند و دقایقی را یادآور میشوند که حقوقی بس بزرگ به گردن ما است؛ اما فراموش شده!
ایشان به حق پدر و مادر اشاره داشته و برخلاف عرف و رویه معمول، به اموری که جنبه تخریبی داشته باشد، اشارهای ندارند، بلکه از خیر میگویند و صلاح. وقتی از حق پدر سخن میگویند، اینگونه خطاب میکنند: «هر وقت در خودت چیزی میبینی که موجب پیدا شدن غرور در تو میگردد، متوجه باش که پدرت اصل و اساس آن نعمت است و خداوند را به خاطر این نعمت بزرگ ستایش کن و از او تشکر کن!»
و وقتی از حق مادر سخن میگویند به گوشهای از دریای ناتمام مهر مادری اشاره کرده و عنوان میکنند: «این مادر بود که حاضر بود گرسنه بماند و تو سیر باشی؛ برهنه بماند و تو لباس داشته باشی؛ تشنه بماند و تو سیراب باشی؛ در آفتاب بنشیند تا تو در سایه او آرام استراحت کنی؛ ناراحتی را تحمل کند تا تو در نعمت و آسایش به زندگی ادامه داده و رشد نمایی و در اثر نوازش او به خواب راحت و استراحت لذیذ دست یابی!»
آموزش حقوق به زن و شوهر توسط امام سجاد علیهالسلام
حتی در بیان حق زن بر شوهر نیز چنان زیبا سخن میگویند و نکات را به مرد گوشزد میکنند که کمتر روانشناس و جامعهشناسی این نگاه را دارد؛ ایشان خطاب به مردان میگویند: «خداوند متعال او را تسکیندهنده و آرامشبخشنده و نگهدارنده و انیس برای تو قرار داده است؛ پس بر هردو نفر شما واجب است که قدر این مصاحبت را بدانید و از خداوند متعال به خاطر این نعمت تشکر نمایید؛ زیرا که این نعمت از ناحیه اوست و واجب است که با نعمت خداوند بهدیده تکریم و احترام نگاه شود و با مهربانی و لطف و خوشرویی با آن برخورد نمایید»
و در میانه همین کلام سراسر مهر، به زنان نیز تأکیدی غیرمستقیم دارد: «شوهر را بر زن حق بزرگیست و اطاعت زن از شوهرش واجب است؛ تا وقتی در آن معصیت خداوند نباشد.» و البته باز هم به مردان یادآور میشود که: «به خاطر لذتی که از زندگی با زن خویش میبرد، بر او واجب است که حق این لذت را ادا کند و این حق، حق بزرگی است و قوتی نیست مگر به قوت خداوند متعال.»
نگاه امام سجاد علیهالسلام، در سراسر آنچه گفتیم، نگاهی چندبعدی است؛ ایشان هم به فاعل نظر دارند و هم به مخاطب او، هم از فاعل توقع دارند و هم از مخاطب او؛ و در مقابل نیز به دید اغماض و بخشش از جانب هر دو طرف اشاره دارند؛ همان دیدی که خداوند نیز نسبت به بندگان خود دارد؛ مطالبه در عین رأفت و رحمت و چشمپوشی.
انتهای پیام/
دیدگاه شما