14. آبان 1399 - 10:24   |   کد مطلب: 24615
سمیه نوش آبادی گفت: استفاده از سرویس ها و خدمات بومی نه تنها دسترسی مردم به فضای مجازی و اینترنت را محدود نمی کند بلکه موجب کیفیت خدمت رسانی به مردم وافزایش اشتغال می شود و مهمتر از آن در بحث حکمرانی فضای مجازی موجب رسیدن کشور به نقطه امن می شود

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت حاکمیت بر فضای مجازی اظهار داشت: همانطور که عدول از مرزهای جغرافیای کشورها به منزله تهدید استقلال و امنیت کشور است ، نفوذ به فضای مجازی و مرزهای مجازی کشور ها نیز نقض کننده استقلال آنهاست زیرا سرویس ها و خدمات غیر بومی قوانین و خواسته های خودشان را به صورت کاملا نامحسوس بر مردم دیگر کشورها تحمیل میکنند و این با استقلال کشور و مردم در تضاد است.
نوش آبادی ضمن تاکید بر حیاتی بودن شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: در سایه شبکه ملی اطلاعات ، سرویسها، خدمات و پیام رسان های بومی می توانند با قدرت به کار خود ادامه دهند .
وی افزود: استفاده از سرویس ها و خدمات بومی نه تنها دسترسی مردم به فضای مجازی و اینترنت را محدود نمی کند بلکه موجب کیفیت خدمت رسانی به مردم  وافزایش اشتغال می شود و مهمتر از آن  در بحث حکمرانی فضای مجازی موجب رسیدن کشور به نقطه امن می شود زیرا هرچه وابستگی به خدمات و سرویسهای غیربومی بیشتر باشد نفوذپذیری کشور از نظر امنیتی و فرهنگی بیشتر خواهد شد.
دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی با اشاره به کشورهایی مثل آمریکا و آلمان که پیشگام در بومی سازی سرویسها و خدمات اینترنتی هستند گفت: اهمیت این موضوع در کشورهای اروپایی و امریکایی به خوبی درک شده است و دولتها در دنیا با صرف بودجه های کلان و استفاده از  نخبگان خود همه توانشان را در بومی سازی فضای مجازی به کار می­بندند اما در ایران دولت بودجه و تسهیلات کافی برای این امر اختصاص نمیدهد و همین امر موجب شده است یا در برخی خدمات مانند خدمات سرورهای ابری (clud) بسیار عقب باشیم یا خدماتی مانند شبکه های اجتماعی و پلتفرم ها در رقابت با انواع مشابه خارجی خود ضعفهایی داشته باشند.
نوش آبادی تاکید کرد: اگر به دنبال خنثی کردن تهاجم فرهنگی و مقابله با جنگ نرم هستیم باید بدانیم که مهم ترین و اساسی ترین اصل در موفقیت ما بومی سازی سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت است . با بومی سازی سرویسها خود به خود فرهنگ، زبان و نگرش مردم بومی میشود.
این کارشناس فضای مجازی در خصوص خدمات بومی شده در ایران گفت: خوشبختانه در برخی از خدمات و سرویسها مانند کیف پول الکترونیکی (E-valet)، نرم افزار بورس، بسیاری پیام رسان ها مانند ایتا، سروش، گپ، بله و ... بومی سازی انجام شده است که نیاز به تخصیص بودجه و پهنای باند و حمایت دولت و مردم برای ارتقای این سرویسها داریم. امادر برخی زمینه ها مانند سرورهای ابری بومی سازی جدی انجام نشده است و این برای ما بسیار خطرناک است.
نوش آبادی افزود: سرور ابری یکی از خدمات بسیار مهم است که با اطلاعات و داده های کاربران در ارتباط است و حکم هسته مرکزی فضای مجازی را داشته و از خدمات مبنایی و اساسی است. استفاده از سرویس های (cloud)  بیگانگان میتواند خطرات امنیتی بسیاری برای مردم و کشور داشته باشد.
دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در مورد اهمیت پیام رسانهای داخلی گفت: امروزه که فضای مجازی به مهم ترین بخش فعالیتهای روزانه مردم تبدیل شده است و حتی فرزندان ما از سنین پایین نیازمند آموزش های مجازی به جای رفتن به مدرسه هستند اهمیت استفاده از سکوهای داخلی و شبکه های اجتماعی بومی به اندازه حفظ جان مردم است. زیرا آسیبها و خطرات شبکه های خارجی بر روی روح و روان و فرهنگ و تفکر کودکان و نوجوانان معادل از دست دادن نیروهای جوان و متفکر آینده کشور است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار