29. مرداد 1399 - 13:54   |   کد مطلب: 7997
سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان در بین زنان همدانی است که مبتلایان به این بیماری یکی از نهادهای کمک‎رسان در کاهش آلام خود را مجمع خیرین سلامت می‌دانند.
 سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان همدان / مجمع خیرین سلامت تنها حامی بیماران

به گزارش شبنم ها  به نقل از فارس، بروز سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان در زنان، در اغلب کشورهای جهان در حال افزایش است.

گفته می‌شود در استان همدان نیز این سرطان شایع‌ترین نوع سرطان‌ در بین زنان گزارش شده که این امر باعث نگرانی‌ شده است.

صحبت‌هایی که با برخی از مبتلایان به این نوع سرطان داشتم حاکی از آن بود که اگرچه این بیماری با تشخیص به موقع قابل درمان بوده اما هزینه درمان، کمرشکن است و نیاز به حمایت دولت و نهادها وجود دارد.

خانم نادری یکی از این بیمارانی بود که در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دو نوع بیماری سرطان دارد، اظهار کرد: 10 سال پیش متوجه توده کوچکی روی سینه‌ام شدم و با مراجعه به پزشک تشخیص او این بود که غده چربی است و خطری در آن نیست.

وی با بیان اینکه پس از پنج سال روی پوست سینه‌ام زخمی را احساس کردم که این بار با مراجعه به پزشک تکه‌برداری صورت گرفت، تصریح کرد: پس از 15 روز، جواب آزمایش، سرطان سینه از نوع بدخیم را تأیید کرد و بلافاصله در بیمارستان بستری شدم و تخلیه سینه صورت گرفت.

وی اضافه کرد: پس از 20 روز با معرفی به دکتر آنکولوژی و از آنجا به دکتر زنان متوجه سرطان تخمدان رحم نیز شدم.

نادری با بیان اینکه امروز هر دو بیماری جراحی شده است، یادآور شد: هشت جلسه شیمی‌درمانی و 11 جلسه فیزیوتراپی صورت گرفت و اکنون نیز باید هر سه ماه یک‌بار چکاب انجام شود.

وی تأکید کرد: طی این مدت سه‌ماهه نباید مصرف داروهایم قطع شود و در روز مشخص نیز چکاب صورت گیرد.

این بیمار با بیان اینکه البته مواقعی نیز به دلیل هزینه بالای درمان، قادر به انجام چکاب نیست و این مسئله باعث بروز مشکلاتی شده است، گفت: به همین دلیل در دفعات بعدی مجبور به انجام آزمایش‌هایی هستم تا دکتر معالج وضعیت بیماریم را بهتر تشخیص دهد.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل شرایط مالی‌ام مجبورم معالجه را ناقص رها کنم، افزود: متأسفانه بیمارانی که وضعیت مشابه مرا دارند مورد حمایت نهاد یا سازمان خاصی نیستند.

نادری ادامه داد: اخیراً نیز سرطان بیماری صعب‌العلاج شناخته شده و جزء بیماری‌های خاص نیست که به آن کمک‌هزینه دارو یا درمان تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه این بیماری با اعصاب و روان انسان در تماس است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی باعث شده بار روانی بیشتری را تحمل کنم در حالی که نباید این چنین باشد.

این خانم با بیان اینکه دارای سه فرزند پسر هستم و به سختی توانسته‌ام آنها را بزرگ کنم، گفت: قبل از بروز بیماری نیز وضعیت مالی خوبی نداشتم اما زندگی‌ام اداره می‌شد و به کسی بدهکار نبودم.

وی با بیان اینکه به دلیل مسئله بیماری مجبور به قرض شده‌ام، افزود: هزینه شیمی‌درمانی و فیزیوتراپی بالاست و من مجبور بودم برای معالجه پولی را از دیگران قرض کنم.

نادری با بیان اینکه همان موقع به کمیته امداد مراجعه کردم اما به دلیل اینکه فرزندانم پسر بودند مشمول کمک‌رسانی آنها نشدم، خاطرنشان کرد: 24 سال پیش به دلیل اختلافات خانوادگی و اعتیاد همسرم، از او جدا شدم که البته سال‌ها بود که او ما را ترک کرده بود و فرزندانم نیز مایل بودند با من زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه فرزند بزرگش دارای مدرک لیسانس است و بارها برای کار به شهرهای مختلف سفر کرده اما بی‌نتیجه بود، افزود: تنها حقوق ما به مستمری اندکی ختم می‌شود که پدرم چند سالی را در ارتش خدمت کرده است.

این بیمار با بیان اینکه 700 تومان از بابت حقوق پدرم می‌گیرم که آن خرج کرایه منزل و پول آب، برق و گاز می‌شود، گفت: اکنون نیز زمان تهیه داروهایم است و من پولی ندارم که این داروها را بخرم.

وی به کمک‌های مجمع خیرین سلامت در همدان اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات که پرداخت هزینه‌های درمان برایم مشکل بود این مجمع در حد توان توانست مرا کمک کند.

نادری تصریح کرد: هزینه نسخه‌ها بیش از 600 هزار تومان بود و مجمع با کمک خیرین طی پنج دوره یک‌میلیون تومان یعنی هر دوره 200 هزار تومان بابت درمانم پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون باید هزینه بهداشت و درمان رایگان باشد، افزود: نباید کمک‌ دولت در خصوص درمان بیماری افراد کم‌‎توان طبقه‌بندی شده باشد و فرد بیمار نباید در کنار بار بیماری دغدغه هزینه درمان را نیز داشته باشد.

این بیمار با بیان اینکه 56 سال سن دارد و در خانه‌های مردم مشغول به کار بوده و اگر توانی برایش باقی مانده بود دوباره این کار را ادامه می‌داد، خاطرنشان کرد: با جراحی‌هایی که انجام دادم دیگر دستم قادر به کار کردن نیست هر چند مایلم برای گذران زندگی این کار را همچنان ادامه دهم.

وی با بیان اینکه دوران درمان 10 سال طول می‌کشد و من چهار سال است که در حال مداوا هستم، افزود: امکان دارد با قطع مداوا دوباره بیماری عود کند به همین دلیل باید در دوران درمان هوشیار بود.

نادری با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت مجمع خیرین سلامت باشد تا بیمارانی که مشکل مالی دارند به آن مراجعه کنند، گفت: کمک خیرین و دیگر سازمان‌ها به افراد کم‌توان بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه قبلاً اطلاع نداشتم معاونت غذا و دارو به بیماران سرطانی در تهیه دارو کمک می‌کند، اظهار کرد: عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه باعث شد که در دوران درمان به این سازمان مراجعه نکنم و با هزینه‌های سنگینی نیز مواجه باشم که البته گاهی اوقات نیز کمبود دارو در کشور وجود دارد و امکان تهیه آن نیست.

این بیمار با بیان اینکه داروهای تقویتی مثل کلسیم و ویتامین E را بدون دفترچه و آزاد خریداری می‌کنیم، گفت: مصرف چنین داروهایی در طول درمان نباید قطع شود.

خانم احمدی نیز دیگر بیماری بود که اظهار کرد: سال 91 زمانی که دانشجوی ارشد بودم درگیر بیماری سرطان سینه شدم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار با مراجعه به پزشک تشخیص او غده چربی بود اما سه ماه بعد بیماری عود کرد، گفت: این بار با مراجعه به متخصص خوب انجام آزمایش‌های گوناگون سرطان سینه از نوع بدخیم را تشخیص داد.

این بیمار با بیان اینکه غده در کنج سینه من بود و باید کل سینه برداشته می‌شد چراکه امکان ریشه‌دوانی بود، افزود: 11 غده زیر بغلم درگیر بود و به فاصله 20 روز دو عمل جراحی روی من صورت گرفت.

احمدی با بیان اینکه پس از مدتی 6 جلسه شیمی‌درمانی، 25 جلسه رادیوتراپی و 17 جلسه هورمون درمانی شدم، افزود: هزینه‌ها بسیار سنگین بود و اگر کمک مجمع خیرین سلامت همدان نبود امکان ادامه درمان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه حین تحصیل به خاطر بیماری روحیه بدی داشتم و مجبور شدم دو ترم مرخصی بگیرم، خاطرنشان کرد: پس از یک سال روحیه‌ام کمی خوب شد و دوباره به تحصیل پرداختم و هم اکنون دانشجوی دکتری هستم.

این بیمار با بیان اینکه برای کار به مراکز مختلفی سر زدم و حتی از نمایندگان مجلس هم کمک خواستم، گفت: اما همه مرا به اداره کار ارجاع می‌دهند و آنجا نیز جز کار فروشندگی کار دیگری نیست که به من معرفی کنند.

وی با بیان اینکه 10 سال پیش پدرم را از دست داده‌ام و با مادرم تنها زندگی می‌کنم، افزود: تنها خواهری دارم که او نیز ازدواج کرده است و من و مادرم به سختی زندگی را می‌گذرانیم.

احمدی با بیان اینکه خانواده دو نفره من با حقوق اندک پدرم امرار معاش می‌کند، تصریح کرد: کرایه منزل و دیگر مخارج بسیار بالاست و به سختی چرخ زندگی می‌چرخد.

وی با بیان اینکه دوره درمانم تمام شده اما هر سه ماه یک‌بار باید چکاب شوم و هر بار نیز آزمایش‌های جدید به دوره درمان اضافه می‌شود، گفت: قرص هورمون درمانی، کلسیم و ویتامین E از جمله داروهایی است که باید در طول درمان مصرف کرد.

این بیمار با بیان اینکه حین درمان متوجه فعالیت مجمع خیرین سلامت شدم، گفت: انجام رادیولوژی هزینه بالایی داشت و چون از عهده هزینه آن برنمی‌آمدم یکی از کارکنان بیمارستان بعثت مجمع را به من معرفی کرد.

وی با بیان اینکه ابتلای من به این بیماری در سن کم باعث تعجب پزشکان شده بود، چراکه افراد بالای 45 سال به این بیماری گرفتار می‌شوند، افزود: البته از لحاظ ارثی نیز سابقه چنین بیماری وجود نداشت.

احمدی با بیان اینکه باید کمک‌های دولت در درمان بیماری‌ها بیشتر شود، افزود: حمایت از مجموعه‌ای همچون مجمع خیرین سلامت می‌تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه برای انجام هورمون درمانی مجبور بودم به همراه مادرم به شهر قم بروم، گفت: هزینه چنین درمانی در همدان بسیار بالاست اما درمانگاه خیریه بقیه‌الله (عج) شهر قم همه مراحل هورمون‌درمانی را برایم رایگان انجام داد.

رضایتمندی این بیماران از مجمعی به نام مجمع خیرین سلامت باعث شده که به سراغ این نهاد برویم و کمی از فعالیتشان پرس‌وجو کنیم.

مسئول امور مددکاری مجمع خیرین سلامت شهرستان همدان با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت همدان در سال 89 تأسیس شد، اظهار کرد: مجمع خیرین سلامت نهادی کاملاً مردمی است و زیر نظر هیچ سازمانی نیست.

صفر شاکری‌صفت نیز با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت بیماران بالای 14 سال را بر اساس آیین‎نامه خاص زیر پوشش خود قرار داده است، اظهار کرد: بیماران سرطانی زیر 14 سال نیز مورد حمایت موسسه محک قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت مجمع خیرین سلامت انجام امور مددکاری است، گفت: روزانه از طریق مددکاران این مجمع پذیرش از بیماران صورت می‌گیرد.

مسئول امور مددکاری مجمع خیرین سلامت شهرستان همدان با بیان اینکه در هر شهرستان مجمع خیرین سلامت آن شهرستان فعالیت می‌کند، افزود: مددکاران مجمع خیرین شهر همدان به صورت محرمانه به منزل بیمار رفته و اطلاعاتی را با بررسی منابع مالی و وضعیت زندگی او به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل فرم پذیرش اولیه بیمار، فرم مددکاری و نیز فرم تحقیق در خصوص صلاحیت بیمار موضوع در شورای مددکاری مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این شورا دارای 9 نفر عضو است و هر هفته طی روزهای سه‌شنبه تشکیل می‌شود.

شاکری با بیان اینکه بررسی صلاحیت کمک به بیمار بر اساس آیین‌نامه صورت می‌گیرد، افزود: مساعدت مجمع کمک نقدی نبوده و مبالغ مورد نظر به حساب مراکز درمانی واریز می‌شود تا با معرفی بیمار آن به صورت قانونی و شرعی در درمان بیماری هزینه شود.

وی با بیان اینکه هزینه پرتودرمانی بیماران بسیار بالاست و چنین تجهیزاتی در مراکز درمانی دولتی وجود ندارد، گفت: گفته‌ها حاکی از این است که قرارداد چنین دستگاهی بسته شده که امیدواریم در راستای کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد.

مسئول امور مددکاری مجمع خیرین سلامت شهرستان همدان تصریح کرد: البته دستگاه پرتودرمانی در موسسه دارالایتام مهدیه وجود دارد و با تعامل خوبی که با این مرکز داشته‌ایم تخفیف خوبی را برای درمان بیماران زیر پوشش این مجمع گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اعطای وام بدون بهره به بیماران سخت درمان، گفت: این امر از طریق سپرده‌گذاری در صندوق قرض‌الحسنه مهدیه و با مشارکت خود صندوق صورت گرفته است.

شاکری با اشاره به اینکه مکان فعلی مجمع خیرین سلامت همدان اهدایی دانشگاه علوم پزشکی همدان است، افزود: در درمان و بستری بیماران مبتلا به سرطان از طریق معرفی این مجمع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همکاری لازم از سوی آنها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مجمع می‌تواند در خصوص اشتغال نیز مساعدتی در حق بیماران داشته باشد، بیان کرد: مجمع خیرین سلامت همدان زیر نظر مجمع خیرین سلامت کشور وظیفه پیشگیری از بیماری، تهیه تجهیزات درمانی و تعمیر، ساخت و ساماندهی مراکز درمانی با کمک خیرین را دارد.

 مسئول امور مددکاری مجمع خیرین سلامت شهرستان همدان ادامه داد: شغل در آیین‌نامه این مجمع تعریف نشده است و این وظیفه به عهده سازمان‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد بخش‌های مختلف نیاز به نیروهای بیشتری وجود دارد و باید توان مجمع را نیز سنجید، افزود: همه نیروهای مجمع خیرین سلامت به صورت افتخاری فعالیت دارند و تعهدات اخلاقی و نه تشکیلاتی دارند.

شاکری ایجاد اشتغال را پایه و اساس بسیاری از مسائل از جمله ازدواج، جلوگیری از ناهنجاری‌ها و... دانست و بیان کرد: در زمینه اشتغال مسئولین باید اقدامات جدی را داشته باشند.

وی خواستار کمک خیرین به بیماران سخت درمان شد.

اینکه چه عواملی باعث بروز بیماری سرطان سینه می‌شوند و راه‌های پیشگیری از آن چیست سئوالاتی است که از کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان پرسیدم.

شراره نیک‌سیر با بیان اینکه سالانه بیش از 150 مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در استان همدان تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سن ابتلا در گروه سنی 40 تا 50 سالگی است.

وی با بیان اینکه سن بروز سرطان سینه در ایران پایین‌تر است، با ابراز امیدواری نسبت به تشخیص زودهنگام این بیماری گفت: این سرطان در صورت تشخیص زودرس درمان‌پذیر خواهد بود.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به عوامل خطر برای بروز سرطان سینه خاطرنشان کرد: سن بالا، زمینه ژنتیکی و سابقه خانوادگی مثبت، قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس، سابقه پرتوتابی به قفسه سینه و چاقی از جمله عوامل این بیماری است.

وی با بیان اینکه می‌توان علائم این بیماری را با لمس توده بدون درد سرطان پستان تشخیص داد، افزود: تغییر در اندازه یا شکل پستان یا به هم خوردن تقارن پستان‌ها و نیز ترشح غیرطبیعی از نوک پستان از جمله علائم این بیماری عنوان شده است.

نیک‌سیر کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی به ویژه کاهش مصرف چربی‌های اشباع، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از سه بار در هفته، افزایش مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها، عدم مصرف الکل را از جمله عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه دانست.

وی با اهمیت به غربالگری سرطان سینه، بیان کرد: با غربالگری و تشخیص زودرس، سرطان سینه در مراحل اولیه قابل درمان است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه می‌توان غربالگری را به روش انجام معاینه ماهیانه سینه و زیر بغل توسط خود فرد ادامه داد، معاینه بالینی آن توسط فرد مجرب را نیز از موضوعات حائز اهمیت در این بیماری دانست.

وی با تأکید به انجام ماموگرافی در سن 40 سالگی، 40 تا 50  سالگی هر یک تا دو سال یک‌بار و از 50 سالگی به بعد در هر سالی افزود: ماموگرافی مفیدترین وسیله تشخیصی سرطان سینه در مراحل اولیه است.

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار