29. مهر 1394 - 11:49   |   کد مطلب: 7706
به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان
جامعه سالم در گروی سلامت جسمی و روحی زنان
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان گفت: زنان قلب تپنده خانواده و جامعه هستند و وجود خانواده و جامعه سالم در گرو تأمین سلامت جسمی و روحی زنان و مادران است.
جامعه سالم در گروی سلامت جسمی و روحی زنان

به گزارش شبنم ها، همایش "سلامت ملی زنان با محور زنان سالم، محیط زیست سالم " سه‌شنبه 28 مهر که به مناسبت بزرگداشت هفته ملی سلامت زنان ایرانی به همت امور بانوان و خانواده سالم  در مرکز همایش‌های این دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، شهره علیمحمدی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان؛ مهرانگیز زمانی متخصص زنان در همدان، مرضیه فریمانی، احمدی‌پناه روان‌شناس بالینی، رضا شکوهی دکترای تخصصی بهداشت محیط  وبهاره  نوری‌صفا رئیس اداره محیط زیست استان از اعضای پنل این همایش بودند و هر کدام مسئلی را در خصوص  سلامت زنان و نقش آنان در سلامت محیط زیست بیان کردند.

 مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان در این همایش گفت: زنان به عنوان قلب تپنده خانواده و در نهایت جامعه هستند که سلامت جامعه وابسته به سلامت آن‌هاست.

شهره علیمحمدی با بیان اینکه زن قلب تپنده ی هر خانواده ای است گفت: سلامت جامعه در گروه سلامت خانواده هاست لذا زنان باید در درجه اول به سلامت خود و در نتیجه با اطلاعات و آگاهی های کافی به سلامت خانواده بپردازند.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان "زنان سالم، محیط زیست سالم" تاکید کرد: اگر مراقب محیط زیست و فضای سبز خود باشیم از سلامت خوبی در سطح جامعه بر خوردار خواهیم بود.

علی محمدی با تأکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ خودمراقبتی در مادران تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا خودمراقبتی مادران فرهنگ‌سازی شود و در صورتی‌که با استقبال مادران از آموزش‌ها و برگزاری همایش‌ها بهره‌مند شویم بدون شک سعی می‌کنیم تا در هر 3 و 6 ماه یک‌بار برنامه‌های آموزشی را برگزار کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان هم ضمن تأکید بر نقش آموزش، از مادران خواست تا برای انتقال صحیح آموزش‎ها به نسل بعد و تبدیل دانسته‌ها به رفتار؛ عمل به آموزش‌ها را از خود آغاز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی افزود:بدیهی است که جامعه از لحاظ  سطح آگاهی،دانش،و اطلاع رسانی در سطح مطلوبی قرار دارد اما برای ایجاد جامعه ای سالم باید این دانسته ها در عرصه رفتار بروز کند.

وی افزود: متاسفانه ترویج سبک زندگی غربی رواج مصرف کرایی و تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب باعث بروز مشکل در جامعه شده است.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه زن رئیس خانه است گفت: فرهنگ سازی در خصوص سلامت محیط زیست وظیفه بانوان است و آنان نباید از این وظیفه خود غافل باشند.

محمد احمدی پناه از دیگر افراد حاضر در پنل این همایش؛  با اشاره نقش اساسی  زنان در تربیت نسل و استحکام خانواده گفت: یکی ازمعیار های سلامت خانواده میزان ارتباط و تعامل زن و شور ها بین یککدیگر است کهمتاسفانه این ارتباط و هم صحبتی بین زوجها به طور میانگین 17 دقیقه  در تهران و 12 دقیقه در همدان اعلام شده است.
این روانپزشک با اشاره به اصل 50 قانون اساسی، بر حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه عمومی اشاره کرد و افزود: زنان  به عنوان الگوی عملی و رفتاری خانواده و خصوصا فرزندان می توانند درنهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست  موثر باشند.

رئیس اداره محیط زیست استان نیز با بیان اینکه امروزه تاثیر آلاینده ها بر سبک زندگی و سلامت افراد بسیار تاثیر گزار است گفت: وجود ریز گرد ها، آلودگی آلاینده‌ها، و پس ماند کارخانه‌ها، آلودگی آب و ... تاثیر بسیار نامطلوبی بر روی محیط زیست و به تبع آن بر سلامت افراد جامعه می‌گذارد.

بهاره نوری صفا افزود: متاسفانه در عصر حاصر به دلیل صنعتی شدن جوامع محیط زیست با بحران‌های بسیار جدی روبروست و جنبه‌های مختلفی بر تشدید روند آن تاثیرگذارند.

عضو هیئت‌علمی گروه تغذیه و مسئول پیگیری و راه‌اندازی رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زنان باید از آلودگی‌های زیست‌محیطی که وارد مواد غذایی می‌شوند آگاهی داشته باشند و از مصرف این‌گونه ماد غذایی پرهیز کنند.

علی حشمتی با تأکید بر اینکه در مصرف مواد غذایی نیاز به آموزش داریم گفت: متاسفانه به علت عدم اطلاع رسانی صحیح  برخی از مواد غذایی ارزشمند از سبد غذایی خانواده‌ها حذف‌شده است و مردم رغبتی به استفاده از مواد غذایی صنعتی نشان نمی دهند و این بر سلامت افراد و جامعه اثر نا مطلوبی خواد گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی درزمینهٔ محصولات مواد غذایی نیاز به آموزش دارد، اظهار داشت: متأسفانه در جامعه به محصولات غذایی صنعتی بی‌اعتمادی وجود دارد درحالی‌که هدف از صنعتی شدن محصولات غذایی جلوگیری از ضایعات است.

مرضیه فریمانی از دیگر متخصصان زنان در همدان با اشاره به سونامی سرطان در ایران، اظهار کرد: بیشترین علت مرگ و میر در جمعیت دنیا و ایران پس از بیماری‌های قلب و عروق، بدون در نظر گرفتن این آمار در بحث تصادفات مربوط به انواع سرطان‌هاست گفت:متاسفانه  آلاینده‌های محیطی یک تا پنج درصد سرطان‌ها را شامل می‌شوند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار