9. مهر 1394 - 19:24   |   کد مطلب: 7500
در گفت‌وگو با مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش مطرح شد:
تشریح فعالیت‌های دفتر امور زنان آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان دختر
طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان دختر محروم و نیازمند، که چند سالی است در سطح کشور با هدف ارتقاء سطح سلامت جسمی و بهداشتی دانش‌آموزان دختر مناطق محروم با اولویت مدارس شبانه‌روزی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های خاص دوران بلوغ اجرا می‌شود و برگزاری کارگاه آموزشی با ارایه بسته آموزشی و بهداشتی، از جمله اقدامات این طرح است.
 تشریح فعالیت‌های دفتر امور زنان آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان دختر

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر خانه، مهناز احمدی‌دستجردی‌؛ مدیرکل امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، در مورد اقدامات دفتر متبوع در زمینه دانش‌آموزان دختر تصریح کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌های همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با توجه به تأکید دولت یازدهم بر عدالت‌گستری و توزیع عادلانه امکانات، منابع و فرصت‌ها میان زنان و مردان و تلاش در جهت ایجاد عدالت جنسیتی و رفع محرومیت آموزشی در آموزش‌وپرورش منعقد شد که بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده، موافقت‌نامه‌ای جهت اجرای پنج فعالیت مرتبط با توجه به ضرورت‌ها و نیازهای جامعه مخاطب برای سال تحصیلی 93-94 و 94 – 95 امضا شد، اما ازآن‌جایی‌که بودجه از سوی معاونت دیر به آموزش‌وپرورش ابلاغ شد، بعضی از طرح‌ها برای سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.

بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان دختر محروم
او ادامه داد: طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان دختر محروم و نیازمند، که چند سالی است در سطح کشور با هدف ارتقاء سطح سلامت جسمی و بهداشتی دانش‌آموزان دختر مناطق محروم با اولویت مدارس شبانه‌روزی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های خاص دوران بلوغ اجرا می‌شود و برگزاری کارگاه آموزشی با ارایه بسته آموزشی و بهداشتی، از جمله اقدامات این طرح است.

تقویت شیوه‌های مهارتی ارتباطی اولیا و دانش‌آموزان دختر
احمدی‌دستجردی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، عدم ارتباط صحیح اولیا و مربیان با دختران است. به همین دلیل از اقدامات پیش‌بینی‌شده در این طرح، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دختران دانش‌آموز متوسطه اول پایه دوم، والدین و مربیان آن‌هاست. در این زمینه مثلثی را در نظر گرفتیم که در آن، بحث آموزش مهارت‌های ارتباطی برای هر سه گروه نیاز است.

افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم
مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم، اظهار داشت: این طرح با هدف انسداد مبادی بی‌سوادی و ارتقاء کمی و کیفی شاخص‌های دسترسی به منابع و امکانات ویژه جهت دختران دانش‌آموز لازم‌التعلیم، کسانی که به دلایلی مانند مشکلات خانوادگی، نبود مدرسه، صعب‌العبور بودن راه‌ها و یا اعتقاد نداشتن به تحصیل دختر از ادامه تحصیل محروم مانده‌اند، در 10 استان کشور انجام شد. معاونت آموزش ابتدایی سعی کرده است با کمک مسئولین با خانواده‌های این بچه‌ها در مناطق مختلف صحبت کرده و شرایط لازم را برای تحصیل آن‌ها فراهم کند.

او ادامه داد: قرار است براساس تعهدات بین‌المللی در یک برهه از زمان، دیگر دختر و پسر بی‌سواد نداشته باشیم. نهادهای بین‌المللی تأکید دارند آموزش دختران به معنی توسعه‌یافتگی است و نباید دختر بازمانده از تحصیل داشته باشیم. طبق این تعهدات بین‌المللی که یکی از آن‌ها طرح آموزش برای همه است، هر چند سال یک‌بار، پایشی انجام می‌دهیم. بر طبق این معاهدات آموزش دختران یعنی توسعه‌یافتگی، یعنی آموزش برای همه، یعنی مدیریت خانواده و همه آن دغدغه‌هایی که داریم.

در این طرح 10 درصد از جمعیت دختران بازمانده از تحصیل پایه‌های اول تا ششم تحت پوشش قرار می‌گیرند
احمدی‌دستجردی با بیان این‌که 10 استان بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمال، سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، گلستان، کرمان، لرستان، مرکزی و هرمزگان برای اجرای پایلوت این طرح انتخاب شدند، افزود: در این طرح 10 درصد از جمعیت دختران بازمانده از تحصیل پایه‌های اول تا ششم از طریق تأمین لوازم‌التحریر، هزینه‌های تحصیلی و تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی ویژه والدین دانش‌آموزان، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

چرا این 10 استان انتخاب شدند؟
او در مورد علت انتخاب این10 استان بیان داشت: براساس میزان محرومیت، بالابودن بی‌سوادی در بعضی استان‌ها، مرزی‌بودن، عشایری‌بودن یا ضریب محرومیت‌هایی که وزارت کشور اعلام می‌کند و نظرات تخصصی حوزه معاونت آموزش ابتدایی، این استان‌ها انتخاب می‌شوند. دلیل انتخاب دوره ابتدایی این است که اولویت اول‌مان آموزش دختران بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی است. البته طرح برای پوشش تحصیلی دختران متوسطه هم داریم که حوزه آموزش متوسطه فعالیت‌های زیادی را در این حوزه در چند سال اخیر انجام داده است و پوشش تحصیلی تقریباً با پسران برابر شده است.

آسیب‌شناسی روانی- اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
احمدی‌دستجردی اظهار کرد: طرح آسیب‌شناسی روانی- اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه در کل کشور توسط مرکز مشاوره هر استان اجرا می‌شود و مشاورین امور بانوان استان‌ها ناظران طرح هستند. در این طرح دانش‌آموزان پرسشنامه‌ها را کامل می‌کنند و اگر نیازی به مصاحبه باشد، این کار انجام می‌شود و نتیجه آن به‌صورت متمرکز به ستاد ارسال خواد شد که پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، اطلس شروع انواع آسیب‌های روانی- اجتماعی دانش‌آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تحت پوشش تهیه و جهت برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور رفع یا کاهش آسیب‌ها در اختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار می‌گیرد.

برنامه‌های سال 94 دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش
مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش به برنامه‌های کلی این دفتر سال 94 اشاره کرد و گفت: بهبود وضعیت تحصیلی، آموزشی و بهداشتی دانش‌آموزان دختر مناطق محروم کشور، الگوسازی و تجلیل از برترین دانش‌آموزان دختر "علم و اخلاق"، تقویت شیوه‌های مهارتی ارتباطی اولیا با دختران دانش‌آموز، دانش‌افزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار، به‌سازی شیوه زندگی سالم دختران دانش‌آموز دوره متوسطه با رویکرد نشاط دینی، برگزاری همایش دختران و امنیت فضای سایبری و مجازی و آموزش حقوق و تکالیف به دانش‌آموزان دختر ویژه اولیا، مربیان و دانش‌آموزان دختر از دیگر برنامه‌هایی است که در طول سال 94 انجام می‌شود.

اهداف و وظایف دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش
او به تشریح اهداف و وظایف دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت و افزود: دستیابی به فرصت‌های عادلانه آموزشی مبتنی بر عدالت جنسیتی، محرومیت‌زدایی از دختران دانش‌آموز در مناطق محروم، دستیابی به نظام آموزش‌وپرورش مبتنی بر تناسب جنسیتی، توانمندسازی زنان فرهنگی و برقراری فرصت‌های عادلانه خدمت آنان در آموزش‌وپرورش و توسعه شایستگی و مهارت‌های دختران، زنان و خانواده و تحکیم نقش الگویی آنان از جمله اهداف دفتراست.

احمدی‌دستجردی ادامه داد: وظایف دفتر زنان، برنامه‌ریزی و راهبری در جهت توسعه و تعمیق باورهای دینی زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز همراه با التزام عملی متناسب با سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی؛ برنامه‌ریزی در جهت تبیین جایگاه زن تراز جمهوری اسلامی و ارایه راهکارها در جهت تقویت نقش متوازن آنان متناسب با توانمندی‌ها، تخصص‌ها، مهارت‌ها و ایجاد فرصت‌های عادلانه برای خدمت زنان فرهنگی؛ برنامه‌ریزی در جهت تهیه و تنظیم طرح‌های مناسب و ارایه راهکارهای لازم در راستای محرومیت‌زدایی و بهره‌مندی عادلانه دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی از فرصت‌ها، منابع و امکانات آموزش‌وپرورش؛ برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر طرح‌ها و فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی مرتبط با حوزه زنان؛ برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت جهت نهادینه‌سازی حضور و مشارکت زنان در بخش‌های مختلف به‌ویژه در عرصه‌های مدیریتی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار