25. دى 1398 - 5:37   |   کد مطلب: 6916
بنابراین اقتدار اقتصادی ایران در کنار اقتدار سیاسی و فرهنگی ضرورتی انکار ناپذیر است و با توجه به الگو بودن نظام اسلامی ایران برای بسیاری از کشور های مسلمان منطقه و حتی کشورهای انقلابی و آزادیخواه جهان، ضرورت این اقتدار اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود.
اقتصاد مقاومتی، فرصتی که باید قدرش را دانست

به گزارش  شبنم ها به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سمیرا خطیب زاده در یادداشتی به بررسی اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش آن رد پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران، پرداخته و به نگاه ویژه سایر کشورها به این مقوله مهم نیز نظری داشته است.

آنچه بر ما گذشت...

نظام های مستبد قاجار و پهلوی عقب افتادگی بسیاری را برای مردم و کشورمان به ارث گذاشتند و ستم های فراوانی به ملت ایران روا داشتند . القای این تفکر که " ما نمی توانیم"، ایجاد روحیه وابستگی و به سخره گرفتن استعداد و توان داخلی بخصوص در عرصه تولید  نوآوری و شکوفایی، کشور ما را بیش از پیش به دیگران وابسته نمود. تا جایی که حتی از تولید ضروری ترین نیازمندی های خود، ناتوان بوده و دست نیاز به سوی بیگانگان دراز می کردیم.

اما انقلاب اسلامی ایران روحیه خود باوری و استقلال را به ملت ایران باز گرداند و به جبران صدماتی پرداخت که از این ناحیه بر ما وارد شده بود.

 "از بين رفتن وابستگي و جايگزيني استقلال همه جانبه، از بين رفتن اختناق نفس گير و حاکميت فضاي آزادي، رهايي از تحقيرشدگي تاريخي و بدست آوردن عزت ملي، از بين رفتن ضعف نفس و خودکم بيني و حاکم شدن روحيه اعتماد به نفس ملي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است." [1]

هر چند امام روح تازه ای به ملت ایران بخشید و عزم مردم را در جهت جبران این کاستی ها جزم نمود اما ضربه های ویرانگری که در این عرصه بر ما وارد شده بود زمان بسیاری را برای جبران می طلبید.

 روحیه مصرفی ، غیر خلاق و ناتوانی که در طی این سالها  (دوران قاجار و پهلوی) در مردم ایجاد شده بود، زخم ها و جراحت هایی  است  که هنوز هم با گذشت زمان بسیار و پیشرفت های روز افزون ملت ایران در عرصه اقتصادی،  آثار آن  پابرجاست  و در تمایل به خرید کالاهای خارجی، عدم اطمینان و اعتماد به تولیدات داخلی،  توجه به مارکها و برچسب های بیگانه بر روی کالاها و... خود را نشان می دهد  و بخش مهمی از رنج های ملت ما  نیز  ناشی از همان زخم هاست.

آنچه خود خواستیم....

شروع جنگ که در حقیقت رویارویی تمام عیار بلوک شرق و غرب علیه نهال نوپای انقلاب بود، علی رغم چهره کریه خود نعمت‌های فراوانی را برای ما به همراه داشت، تحریم کالاها و مهمات نظامی از سوی کشورهای غرب - همزمان با آغاز جنگ- نقطه کلیدی بود که ما را به این باور رساند که در سایه توجه به توان و عزم داخلی می توان به استقلال و بی نیازی رسید.

در این برهه - دوره دفاع مقدس- رزمندگان با روحیه جهادی و با خود باوری، آستین همت را بالا زده و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و تشویق های امام راحل (ره) پیروزی‌های درخشانی را آفریدند.

اقتصاد مقاومتی چرا و چگونه؟

پیروزی های پی در پی که در عرصه خودکفایی نصیب ملت ایران  شد ما را به این باور رساند که نه تنها می توان روی پای خود ایستاد و به قطع تمام وابستگی ها در ابعاد مختلف اقتصادی پرداخت، بلکه در سایه همین خود باوری می توان  به قدرت اول منطقه خاورمیانه در عرصه علم و فناوری تبدیل شد و بعد از آن به رتبه های برتر جهانی اندیشید . چیزی که تنها با گذشت کمتر از سه دهه از عمر  انقلاب شاهد دستیابی به آن بودیم و تشدید تحریم ها و تهدیدهای دشمنان نظام در زمان کنونی نیز صحت آن را تایید می‌کند.

بنابراین اقتدار اقتصادی ایران در کنار اقتدار سیاسی و فرهنگی ضرورتی انکار ناپذیر است و با توجه به الگو بودن نظام اسلامی ایران برای بسیاری از کشور های مسلمان منطقه و حتی کشورهای انقلابی و آزادیخواه جهان، ضرورت این اقتدار اقتصادی  بیش از پیش احساس می‌شود.

چشم تیز بین انقلاب _امام خامنه ای _ نیز با درک همه ی این ضرورت‌ها، دهه اخیر را دهه "پیشرفت و عدالت" نامیدند تا چشم انداز اقتصادی کشور را ترسیم کنند و جهت حرکت را مشخص سازند. اعلام پی در پی چند سال متوالی با شعار اقتصادی ( نوآوری و شکوفایی سال 1378، اصلاح الگوی مصرف سال 1388، همت مضاعف، کار مضاعف سال 1389، جهاد اقتصادی سال 1390و سال 1391 نیز با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی سال 1393)، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه نظام اسلامی، بیانگر این واقعیت است که در زمان کنونی نقطه جهش انقلاب اسلامی ایران به قله های پیشرفت، همان نقطه اقتصادی است. بی دلیل نیست که دشمنان نیز همه ی سرمایه و همت خویش را در همین امر متمرکز ساخته و برای به چالش کشیدن این نظام گذرگاه اقتصادی را برگزیده اند.

از همین رو ضرورت درک درست از شعار اقتصاد مقاومتی، انجام اقدامات لازم برای برای پیاده سازی این شعار، همچنین توجه چشم گیر به نقش زنان در این حوزه پیش از پیش احساس می‌شود و ما را به مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه در عرصه های اقتصاد فرا می خواند.

روسیه الگوی اقتصاد مقاومتی

استفاده مناسب و به موقع از الگوی کشورهایی که در حوزه اقتصاد به توان داخلی تکیه کردند و در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دنیا غرب مقتدرانه ایستادند می تواند گام نخست در را پیاده سازی اقتصاد مقاوتی باشد. کشور روسیه چند وقتی است که همچون ایران درگیر اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا و برخی کشورهای اروپایی است، اما پوتین در مواجهه با این تحریم‌های ظالمانه ورود کالاهای کشورهای اعمال کننده تحریم را ممنوع اعلام کرده است. بطوری‌که در هفته گذشته در اقدامی نمادین کالاهای کشورهای اعمال کننده تحریم را که از طریق قاچاق به روسیه وارد شده بودند به آتش کشید و در پیامی خطاب به سرکردگان این کشورها اعلام نمود که اگر شما به اقتصاد و صادر کردن کالای خود به کشور ما نیازمندید چرا ما را تحریم می کنید و یا کالاهای خود را از را قاچاق وارد می کنید؟!

شهروندان روسی به شدت از این قوانین کشور روسیه دفاع کرده به طوری که نظرسنجی‌های اخیر در روسیه نشان داده است که مردم روسيه از تحریم های آمریکا علیه کشورشان در جهت خود اتکایی و استقلال اقتصادی استقبال کرده اند، زیرا معتقدند که الگوی سرمایه داری و مصرف بیشتر، واردات انبوه کالاهای خارجی، و رقابت نابرابر در عرصه جهانی، باعث فقر بیشتر مردم و ثروتمند شدن بخش اندکی از نوکیسه ها و دلالان و وارد کنندگان و.... شده است.  

پروفسور " گنادی چوفرین" معاون انستیتو اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی آکادمی علوم روسیه نیز در دفاع از موضع گیری های مقام معظم رهبری در بیان و اعلام موضع اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد:« اقتصاد مقاومتی تدبیری سنجیده برای مقابله با تحریم های غرب علیه ایران است و پایه های اقتصاد ایران را تحکیم می‌بخشد. ایران دارای اقتصادی پویا است و با برنامه ریزی دقیق می‌تواند اقتصاد مقاومتی را به عنوان استراتژی توسعه و پیشرفت این کشور بکار گیرد.»

پی نوشت:

[1] بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران(۱۳۹۰/۱۱/۱۴)

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار