6. تير 1394 - 11:38   |   کد مطلب: 6318
ظرفیت هنرصنعت فرش در همدان:
از گره‌زنی تا گره‌گشایی
از گره‌زنی تا گره‌گشایی ...؛ چه تعبیر زیبایی است برای گره‌هایی که بر تار و پود قالی زده می‌شود تا اسباب نان‌آوری باشد برای خانه و خانواده!
از گره‌زنی تا گره‌گشایی

به گزارش شبنم ها، «رنگ» و «نقش» بر روی دار قالی، قلب هنرمند را از فرش به عرش می‌برد؛ رج به رج آن، «امید» و «رجا» را بر دل قالیباف زنده‌تر می‌کند تا تمام شدن بافت آن؛

گره در گره و رج در رج آن با انگشتان هنرمند قالیباف تلاقی می‌کند و نقش پررمز و راز زندگی را در خیال بلند او ترسیم می‌کند.

از گره‌زنی تا گره‌گشایی...؛ چه تعبیر زیبایی است برای گره‌هایی که بر تار و پود قالی زده می‌شود تا اسباب نان‌آوری باشد برای خانه و خانواده!

خانه‌های کاه‌گلی روستاهای همدان سال‌هاست با گره‌زنی و دار قالی مأنوس‌اند و نقش پرخاطره‌ای را از آن روزها بر لوح دل و جان خود نگاشته‌اند.

اما چندی است این هنر زیبا، پا به شهرها هم گذاشته و هنرمندان بسیاری را به سوی خود فراخوانده است.

فرشبافی را جدای از هنرمندی و هنروری، باید فرصتی بی‌بدیل در کاهش بیکاری دانست، چه در شهر و چه در روستا!

از شهره بودن همدان و شهرت جهانی‌اش در بافت فرش نیز نباید غافل شد، موضوعی که برای دمیدن روح «بودن» در آن، نیاز به کار است و کار!

دست‌اندرکاران فرش دستباف در همدان معتقدند فضا و بستر کافی برای تولید و تجارت فرش در این خطه وجود دارد، پیشینه قوی و غنی آن از یک سو و نیروهای زبده و ماهرش از سوی دیگر، بهترین شرایط را برای برپا کردن دار قالی مهیا کرده است.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به جایگاه ویژه فرش دستباف در استان همدان، اظهار کرد: نباید از جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فرش دستبافت غافل شد.

احمد علی‌بابایی از اشتغالزایی این هنرصنعت با کمترین هزینه خبر داد و گفت: در شرایط کنونی که به ازای ایجاد هر یک شغل پایدار 100 تا 150 میلیون تومان سرمایه لازم است برای فرشبافی و ایجاد اشتغال در این حوزه 5 تا 10 میلیون تومان سرمایه کافی است.

وی با اشاره به بحران آب موجود در استان افزود: در این شرایط که کمبود آب، مشکلات بسیاری را در بخش کشاورزی ایجاد کرده و می‌تواند موجب کاهش درآمد روستاییان و یا بیکاری آنها شود، بهترین گزینه توجه به فرش دستباف است.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه مشکلی در تأمین مواد اولیه اعم از دار، ابزار و الیاف مورد نیاز و طرح و نقشه در استان نداریم، گفت: از سوی دیگر نیروی انسانی ماهر نیز در این استان وجود دارد.

وی یکی از محاسن فعالیت در حیطه فرشبافی را عدم نیاز به اخذ مجوزهای مختلف و به عبارتی دیگر بوروکراسی اداری طولانی‌مدت برای شروع کار دانست.

علی‌بابایی با تأکید بر اینکه فرشبافی نیازی به احداث کارخانه و یا سوله‌های بزرگ ندارد، تأکید کرد: برای ماندگاری در این حوزه نیاز به ایجاد بازار محصول داریم و دریافت سفارش.

وی افزود: اگر در این زمینه تمرکز و عزم ملی و استانی داشته باشیم در آن صورت قادر به خلق حماسه‌ای اقتصادی در این بخش خواهیم بود.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه از فعالیت 60 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم پاره‎وقت و تمام‌وقت در سطح استان در فرشبافی خبر داد.

وی با بیان اینکه حدود 18 درصد از قالیبافان استان را مرد و 82 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این در حالی است که تعداد فعالان در این صنف در گذشته‌های نه چندان دور تا 80 هزار نفر می‌رسید.

علی‌بابایی اظهار کرد: سال گذشته میزان فرش بافته شده در استان بر اساس آمار دریافتی از تشکل‌های فرش دستباف قریب به 49 هزار مترمربع بوده است.

وی گفت: تعداد افرادی که از مزایای بیمه قالیبافی بهره‌مند شده‌اند 19 هزار و 275 نفر هستند به عبارتی دیگر بیش از 31 درصد از بافندگان فرش استان زیر پوشش بیمه قالیبافی قرار دارند.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: در سال گذشته با انجام 3 هزار و 732 بازرسی از کارگاه‌های فرش دستباف، تعداد 748 نفر از افراد غیرواجد شرایط بیمه، شناسایی و قرارداد آنها لغو شد.

وی گفت: در استان همدان تا پایان سال گذشته تعداد 11 هزار و 423 نفر در بخش قالیبافی مجوز مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند.

علی‌بابایی افزود: متقاضیان مجوز مشاغل خانگی در رشته قالیبافی عمدتاً به منظور بهره‌مندی از تسهیلات کم‌‎بهره تمایل زیادی به این رشته از هنرصنعت دارند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس یکی از بهترین روش‌های حمایت از هنرصنعت قالیبافی را توجه به واحدهای پشتیبان دانست و گفت: متقاضیان مجوز این گونه واحدها باید حداقل 20 قرارداد با بافنده‌ها داشته باشند تا پس از طی دیگر مراحل قانونی مجوز پشتیبان دریافت کنند.

حمیدرضا متین افزود: دارندگان مجوز پشتیبان برای بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره به کارگروه اشتغال معرفی می‌شوند و پس از تصویب پرونده آنها به بانک ارسال می‌شود.

وی سقف تسهیلات پرداختی به این گونه واحدها را یک‌ میلیارد ریال دانست و تأکید کرد: تا پایان سال گذشته 83 فقره مجوز پشتیبان صادر شده که 67 درصد آنها پس از تصویب کارگروه به منظور دریافت تسهیلات به صندوق معرفی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه 35.7 درصد از معرفی‌شده‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، تأکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای کل واحدهای پشتیبان استان بر اساس سقف پرداختی 83 میلیارد ریال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای قالیبافان، آن را در راستای ترویج فرهنگ بافت فرش و تربیت بافندگان، کمک به واحدهای فعال تولید فرش دستباف و ایجاد اشتغال پایدار و مولد در این حوزه دانست.

متین گفت: در دوره‌های آموزشی، فراگیران 122 ساعت آموزش تئوری و عملی را در مباحثی چون چله‌کشی، گلیم‌بافی، نقشه‌خوانی، طرح‌ها و رنگ‌ها، آموزش مکانیزم‌های بافت فرش، حقوق اجتماعی و بهداشت محیط و ایمنی کارگاه دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته، تشکیل شورای فنی (شورای مزد قالیبافان) را یکی از آنان برشمرد و اظهار کرد: عدم وجود شورای فنی در بحث فرش دستباف یکی از مشکلات بود که خوشبختانه با تشکیل قانونمند این نهاد عمده مشکلات مرتبط بین بافندگان و کارآفرینان در زمینه دستمزد بافت، قیمت‌گذاری فرش دستباف، محاسبه هزینه‎های مواد اولیه، هزینه تولید، کیفیت کالا و ... رفع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان این شورا را تنها مرجع کارشناسی رسیدگی به حل اختلاف دانست و ادامه داد: امسال تلاش بر این است با هماهنگی دادگستری استان و کانون کارشناسان رسمی دادگستری مرجع اصلی و تخصصی رسیدگی به دعاوی حقوقی مرتبط با فرش، این شورا باشد.

انتهای پیام/

 منبع: فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار