5. مرداد 1394 - 9:20   |   کد مطلب: 6632
از زمانی که سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در یکدیگر ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تدیل گشتند به راحتی می شد امروز را پیش بینی کرد. روزی که جوانان به فراموشی سپرده شوند...
      سیاست های جمعیت	     پیری جمعیت.	     سیاست های فرزندآوری

به گزارش شبنم ها ،«فرزند بیشتر، زندگی بهتر»، «فرزند بیشتر، زندگی شادتر»، «فرزند بیشتر، آینده بهتر» و ... شعارهایی است که طی سالیان اخیر بارها و بارها شنیده ایم. 

ظهور چنین شعارهایی زمانی بیشتر به چشم آمد که جامعه ایرانی فهمید رو به کهنسالی است و نسل آینده پیر خواهد بود و سلامت جامعه که در گرو جوانی است به خطر خواهد افتاد. 

طی همین سال‌ها بود که تلاش‌هایی در راستای تشویق خانواده ها به فرزندآوری رواج یافت و برخی آمار ها از سوی سازمان ثبت و احوال نیز از رشد چشمگیر تولد نوزادان در کشور خبر میداد اما به مرور زمان و با گذشت تنها چند ماه، بار دیگر جامعه ایرانی به یک معضل قدیمی رسید و آنهم چیزی نبود جز «شعارزدگی»! ادعاهای مقامات دولتی در حد شعار باقی ماند و عملا گام موثری برای تشویق زوجین در راستای فرزندآوری برداشته نشد. 

شاید تا اینجا کار را بتوان سهل انگاری مسئولان نامید و امیدوار بود با یک تلنگر و تذکر بار دیگر مسئولان به مسیر اصلی باز گردند و برای جوان کردن جامعه تلاش نمایند؛ اما مساله زمانی دردناک می شود که شاهد باشیم طی سالیان اخیر نه تنها اقدام خاصی در راستای افزایش جمعیت صورت نگرفته بلکه برخی گام ها نیز خبر از تلاش های پشت پرده برای کاهش جمعیت کشور می دهد که در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:

 

الف- تبلیغ تک فرزندی در یک برند آب معدنی: یکی از برندهای معروف آب معدنی که این روزها اخبار ضد و نقیضی نیز از وابسته بودن این برند به رژیم صهیونیستی نیز به گوش می رسد، در یک اقدام عجیب بر روی برچسب های نصب شده روی شیشه، تک فرزندی را تبلیغ می کند.

ب- کاهش چشم‌گیر قیمت وسایل جلوگیری از بارداری: گزارش میدانی خبرنگار طنین یاس حاکی از آن است که طی ماه‌های اخیر قیمت برخی وسایل جلوگیری از بارداری به شدت کاهش یافته و به یک سوم قیمت در بازار و داروخانه ها رسیده است.

به عبارت شعار می دهیم «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» اما در عمل قیمت وسایل جلوگیری از بارداری را حدود 60% کاهش می دهیم!

ج- پول خرد نداریم، کاندوم می دهیم! : فاجعه بارترین حالت زمانی است که بدانیم یک فروشگاه زنجیره ای در مشهد مقدس، به جای پول خرد به مشتریان خود کاندوم می دهد!

 

تبلیغ تک فرزندی؛ در تعارض با شعارفرزندآوری

نمونه های بالا تنها بخشی از موارد یافت شده در تعارض با شعار افزایش جمعیت است. شعاری که چندین سال بر سر زبان ها افتاده اما در عمل بر عکس شعار مذکور گام برداشته ایم و در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت مسئولان در خواب غفلت به سر می برند! 

نقش وزارت ورزش و جوانان در تبیین جایگاه فرزندان در خانواده

از زمانی که سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در یکدیگر ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تدیل گشتند به راحتی می شد امروز را پیش بینی کرد. روزی که جوانان به فراموشی سپرده شوند و تمام همّ و غمّ دولتیها در این وزارتخانه به رنگ پیراهن تیم های ورزشی و ... معطوف شود.

البته کسی منکر لزوم پرداخت و رسیدگی به مقوله ورزش نیست که این امر نیز سهم بسزایی در هدایت اخلاقی جوانان می تواند ایفا نماید، اما به چه قیمتی؟! چسبیدن به مستحب به قیمت از دست دادن واجب؟!

جوانی که هزار دغدغه از جمله اشتغال، ازدواج، تحصیل، مشکلات جامعه و ... را در دل دارد، فدای دعواهای مرسوم ورزشیون شده و حالا در گوشه سازختمان سئول زانوی غم به آغوش گرفته است.

بله؛ بی شک وزارت ورزش و جوانان یکی از اصلی ترین مسئولان عدم تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری است و تا زمانی که جایگاه جوانان در این وزارتخانه به صورت حقیقی و نه به شکل بخشنامه های مرسوم و مضحک اداری مشخصص نگردد، این مشکل همچنان پابرجاست! 

 

نقش تعیین کننده رسانه ملی

قطعا نمی توان از نقش تعیین کننده رسانه ملی در افزایش سطح آگاهی مردم در این راستا چشم پوشی کرد. آگاهی که اگر به خوبی به جامعه تزریق گردد می تواند آینده آن را بیمه و از خطرات ناگوار یک جامعه پیر برهاند. 

هرچند این موارد بارها و بارها تکرار و با بی توجهی مسئولان ذیربط روبرو شده اما بار دیگر متذکر می گردد فاجعه بار زمانی است که نه تنها گام موثری در راستای تشویق جوانان به ازدواج و زوجین به فرزندآوری صورت نمیگیرد بلکه حرکات مشکوکی صورت می گیرد که گویا برخی دست ها از هیچ تلاشی برای پیر شدن جامعه ایرانی دریغ نمی کند!

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار