13. آذر 1398 - 13:45   |   کد مطلب: 6482
راز شاد بودن چیست؟ کفش جدید؟ داشتن همراهی جذاب؟ پول زیاد؟
 راز شادی چیست؟

مطمئنا همه ما از چیزهای بیرونی لذت می بریم، اما تحقیقات جدید که توسط روانشناسان کانادایی انجام گرفته نشان می دهد بیشتر شادی ما به سادگی فقط از خوب بودن می آید.
این تحقیق نشان داد، خوب بودن با دیگران ما را خوشحال می کند، و به ما حس سلامتی و تندرستی می دهد. مهربانی همچنین درک ما از دیگران را نیز تقویت می کند – و همینطور چشم اندازمان به جهان.
این مورد شاید دیگر عجیب نباشد که انسان های مهربان دنیا را جای بهتری برای زندگی می دانند. اما، دکتر لین آلدن، استاد روانشناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا و یکی از اعضای این تحقیق می گوید: افراد نباید کارهای مهربانانه را فقط برای خوشحال کردن خود انجام دهند. مهربانی باید با از خود گذشتگی انجام شود نه با خود پسندی. اینکه حواستان به کارهایی باشد که می تواند به دیگران کمک کند و انجامشان به صورت خود بخود چون خودتان می خواهید انجامش دهید یک تغییر نگرش است.
چنین کارهایی احساس خوبی به فرد می دهد و می توان گفت این احساس خوب از نتایج آن است. انسان ها نانند سیم های رسانا هستند، وقتی دیگران خوشحالند، یک نوع سرایت احساسی به وجود می آید، و ما نیز احساس شادی می کنیم.
نتایج این مطالعات خبرهای خوبی برای کسانی که به طرف دیگران دست یاری دراز کرده اند داشت اما محققان این تحقیق بر این عقیده هستند که نتایج می تواند برای افراد کم رو یا جامعه گریز نیز خبر خوبی باشد.
مطالعه 115 فرد که دچار سطوح بالای جامعه گریزی بودند را مورد نظارت قرار داد. این مطالعه نشان داد کسانی که به صورت معمول از مناسبت های اجتماعی به دلیل جامعه گریز بودن وقتی نسبت به دیگران عملی مهربانانه انجام می دادند ترسشان نیز کاهش پیدا می کرد.
حتی اگر این عمل چیزی ساده مانند شستن ظرف های هم اتاقی یا کمک کردن به همسایه برای حمل خرید ها هم بود واقعا تاثیر می گذاشت. دیدن اینکه چگونه مهربانیشان که موجب نفع فرد دیگری می شد روی سطح شادی خودشان هم تاثیر می گذاشت باعث شد این افراد بتوانند سریعتر به سمت بهبود پیش بروند.
محققان بر این باورند انجام عملی مهربانانه به افراد کمک می کنند با رضایت بیشتری زندگی کنند. پس برای بدست آوردن دوز سالمی از شادی هر روز یک یا دو عمل مهربانانه انجام دهید تا هم برای دیگران مفید باشید و هم به خودتان کمک کنید.

منبع: همدان ورزش

دیدگاه شما

آخرین اخبار