21. تير 1394 - 9:00   |   کد مطلب: 6466
ما از یافته‌های این همایش در سیاست‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنیم. یکی از دلایل اهمیت این همایش این است که اکنون در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم و زنان هم به‌عنوان یکی از عاملان و ذی‌نفعان توسعه مطرح هستند و ما باید به متوازن‌بودن توسعه بیندیشیم. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضا رسانده‌ایم، قرار است یک تالار اختصاصی برای زنان در کتابخانه ملی داشته باشیم که این تالار روز همایش افتتاح می‌شود.
 زن ، زنان ، معاونت زنان ، همایش ، همایش ملی اعتدال ، شهیندخت مولاوردی ، امور بانوان ،

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر خانه، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بعد از برگزاری همایش اول اعتدال به نظر رسید ضرورت دارد نسبت اندیشه اعتدال با لایه‌های گوناگون جامعه مورد بررسی قرار گیرد و ازاین‌رو، معاونت امور زنان و خانواده پیشنهاد داد که دومین همایش اعتدال به موضوع «زنان، اعتدال و توسعه» اختصاص یابد. 

نشست خبری دومین همایش ملی اعتدال (زنان، اعتدال و توسعه) صبح امروز با حضور شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رییس دومین همایش ملی اعتدال، در محل معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد.
در ابتدای این نشست مولاوردی با اشاره به این‌که دومین همایش ملی اعتدال مهرماه سال جاری با حضور مقامات عالی‌رتبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود، بیان داشت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که به دولت اعتدال شهرت یافت، ضرورت تبیین رویکرد اعتدال و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های این گفتمان مطرح شد و بر این اساس اولین همایش ملی اعتدال در پاییز سال 93 برگزار شد. این همایش دستاوردهای مختلفی داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از: چاپ مجموعه 7 جلدی مقالات همایش، شکل‌گیری دبیرخانه دایمی همایش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، طراحی سایت اعتدال که هم‌اکنون فعال است، انتشار سه ویژه‌نامه علمی و پژوهشی و توافق برای تأسیس پژوهشگاه اعتدال.
وی در ادامه گفت: بعد از برگزاری همایش اول به نظر رسید ضرورت دارد نسبت اندیشه اعتدال با لایه‌های گوناگون جامعه مورد بررسی قرار گیرد و ازاین‌رو، معاونت امور زنان و خانواده پیشنهاد داد که دومین همایش اعتدال به موضوع «زنان، اعتدال و توسعه» اختصاص یابد. برای برگزاری این همایش شورای سیاست‌گذاری، کمیته علمی و کمیته اجرایی فعالیت دارند و به تولید ادبیاتی که در حوزه زنان در زمینه اعتدال نیاز داریم، کمک می‌کنند.
محورهای همایش ملی اعتدال
رییس دومین همایش ملی اعتدال با اشاره به این‌که محورهای فراخوان عمومی همایش جنبه‌های مختلفی از زندگی زنان را دربرمی‌گیرد، عنوان داشت: عناوینی مانند «زنان و اعتدال در ادبیات توسعه»، «زنان، اعتدال، رفاه، اشتغال و توسعه اقتصادی»، «زنان، اعتدال، زندگی روزمره و عرصه‌های اجتماعی»، «زنان، اعتدال، سلامت و اوقات فراغت»، «بررسی‌های تطبیقی در حوزه زنان و اعتدال» و «رویکرد زنان و اعتدال در آرای بزرگان دین» از جمله محورهای این همایش هستند. 
افتتاح تالار اختصاصی برای زنان در کتابخانه ملی
مولاوردی ضمن بیان این مطلب که دومین همایش ملی اعتدال با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ما از یافته‌های این همایش در سیاست‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنیم. یکی از دلایل اهمیت این همایش این است که اکنون در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم و زنان هم به‌عنوان یکی از عاملان و ذی‌نفعان توسعه مطرح هستند و ما باید به متوازن‌بودن توسعه بیندیشیم. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضا رسانده‌ایم، قرار است یک تالار اختصاصی برای زنان در کتابخانه ملی داشته باشیم که این تالار روز همایش افتتاح می‌شود.
توسعه متوازن در همه ابعاد زندگی
وی خاطرنشان کرد: ما در عرصه‌ خانواده و نقش‌های خانوادگی، نقش‌های اجتماعی و... شاهد عدم تعادل و عدم توازن هستیم و نیاز داریم که اعتدال را در ابعاد مختلف زندگی زنان مورد بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر، بحث عدالت جنسیتی را به‌عنوان یک ایده به دنیا ارایه می‌دهیم؛ درحالی‌که هنوز ابعاد آن در داخل بررسی نشده و در عمل آثار آن را در زندگی زنان ندیده‌ایم. بررسی این همایش‌ها در این راستا به ما کمک می‌کند و در چارچوب اندیشه اعتدال تلاش داریم به این نیاز پاسخ دهیم. وقتی توسعه متوازن شکل می‌گیرد که این توازن را در همه ابعاد مختلف زندگی اجتماعی داشته باشیم.
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیرگذاری همایش اعتدال سال گذشته در حوزه زنان گفت: یکی از دلایلی که به نتیجه رسیدیم این همایش صرفاً به زنان اختصاص یابد این بود که این مسئله را به یک باور اجتماعی تبدیل کنیم. سال گذشته بخش بسیار کوچکی از این همایش به زنان اختصاص داشت که امیدواریم نمود عملی آن را ببینیم و تأثیرگذاری‌ها بیشتر باشد.
مولاوردی در رابطه با برنامه دولت برای کاهش شکاف جنسیتی اظهار داشت: در چارچوب برنامه‌های رییس‌جمهور و اسناد بالادستی نظام به‌خصوص سند چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که این سیاست‌ها برای برنامه ششم هم تنفیذ شد، برای کاهش شکاف‌های جنسیتی تلاش می‌کنیم. 
شرکت آزادانه در همایش
در ادامه این نشست خبری، دکتر محمدامین قانعی‌راد؛ رییس کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال، ضمن بیان این‌که با برگزاری این همایش یک کار میان‌بخشی بین دولت، دانشگاه و جامعه مدنی صورت می‌گیرد، گفت: این همایش را دولتی تلقی نکنید. البته، در کشور ما برگزاری همایش ملی بدون حضور دولت معنا نمی‌دهد؛ همان‌طور که بدون حضور جامعه مدنی نیز برگزاری همایش ملی بی‌معناست. در واقع، همایش ملی باید حاصل همکاری بخش دانش، سیاست‌گذاری و جامعه مدنی باشد. در این همایش نیز این فرصت فراهم شده است و محدودیتی برای ارسال مقالات جز داشتن منطق علمی، رعایت اولویت‌ها و محورهای همایش نداریم و همه می‌توانند آزادانه شرکت و نظراتشان را بیان کنند.
زنان به‌عنوان کنشگران فعال عرصه توسعه باید در این عرصه حضور داشته باشند
وی با اشاره به خصلت میان‌رشته‌ای همایش اعتدال و این‌که این همایش همه رشته‌های موجود در علوم انسانی را دربرمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: این همایش به جایگاه زنان در توسعه در هر یک از مقولات اجتماعی مانند هنر، ورزش، فرهنگ، سیاست و... می‌پردازد و می‌خواهد ببیند زنان چگونه می‌توانند کنشگران فعال توسعه باشند. دولت اعتدال می‌تواند بین حوزه‌های گوناگون پیوند برقرار کند و زنان هم می‌خواهند به‌عنوان کنشگران فعال عرصه توسعه حضور داشته باشند. خط‌مشی اعتدال در عمل این ظرفیت را دارد که بین انتظارات گوناگون در حوزه زنان و توسعه پیوند برقرار کند و بازی برد برد را شکل دهد.
رییس کمیته علمی همایش ملی اعتدال با بیان این‌که ما فراتر از دولت به مقوله اعتدال می‌اندیشیم، اظهار داشت: کار تئوری به ظرفیت‌سازی فکری کمک می‌کند و وظیفه بخش دانش، تولید ایده و اندیشه است. ما امیدواریم در این همایش به کمک پژوهشگران و فعالان عرصه زنان اندیشه‌هایی تولید کنیم تا بتواند جهت‌گیری‌هایی برای حل مسایل زنان فراهم کند. مسایل زنان فقط مربوط به زنان نیست، بلکه مسئله جامعه است؛ همان‌طور که مسئله مردان و کودکان هم مسئله جامعه است. ما انتظار داریم مفاهیمی تولید و عرضه شود و بخش دانش در پیوند با حوزه‌های سیاست مفهوم‌سازی کند. 
ضرورت ایده‌پردازی و مفهوم‌سازی
قانعی‌راد گفت: پس از انقلاب گفتمان‌های سازندگی، اصلاحات، عدالت و مهرورزی و اعتدال مطرح شدند. این گفتمان‌ها ارزش‌های اساسی و نیازهای جامعه هستند و نمی‌میرند. صرف‌نظر از اشخاصی که پشت این گفتمان‌ها بودند، ما به همه آن‌ها نیاز داریم. ما باید نگاه تئوریک داشته باشیم و به ایده‌پردازی و مفهوم‌سازی بپردازیم که در نهایت به تولید سیاست هم کمک کند.
رییس کمیته علمی همایش اعتدال عنوان داشت: در این همایش از مقالات برتر تقدیر خواهد شد و ممکن است سفارش مقالات کلیدی هم داده شود، اما بدنه اصلی مقالات، مقاله‌هایی هستند که از طریق فراخوان به دست ما می‌رسند. در همایش قبلی از نویسندگان با اهدای هدایای فرهنگی تقدیر شد و به مقالات برتر هم هدایای ویژه‌ای تعلق گرفت که امسال هم همین رویه را خواهیم داشت. 
10 مرداد ماه؛ فرصت ارسال چکیده مقالات
در پایان این نشست، عارف‌نیا؛ رییس کمیته اجرایی همایش اعتدال گفت: چکیده مقالات ارسالی به همایش تا 10 مردادماه در دبیرخانه پذیرفته می‌شود. پس از آن چکیده‌ها بررسی می‌شود و پذیرفته‌شدگان فرصت دارند تا 10 شهریورماه اصل مقاله خود را ارسال کنند که پس از آن نیز بررسی‌های لازم انجام می‌شود. در بخش جنبی همایش نیز فعالیت‌های فرهنگی و هنری با جلب مشارکت اهالی فرهنگ و هنر داریم که فراخوان مستقل آن به‌زودی منتشر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سایت همایش اعتدال به آدرس http://andisheye-etedal.ir از امروز فعالیت خود را آغاز کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را صرفاً از طریق این سایت به همایش ارسال کنند و از همین طریق نیز در خصوص پذیرفته‌شدن مقالات، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. همایش ملی اعتدال یک‌روزه و در قالب برگزاری افتتاحیه و پنل‌های تخصصی خواهد بود. 

انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار