24. ارديبهشت 1394 - 9:59   |   کد مطلب: 5907
در حالیکه تحقق شعار هرخانواده یک امدادگر نیازمند همکاری زنان خانه دار است اما متاسفانه این امر از سوی بانوان همدانی استقبال نشده و جامه عمل پوشاندن به این شعار در همدان راهی بس طولانی دارد.
«هرخانواده یک امدادگر»از شعار تا عمل/ همدان در ابتدای راهی سخت

به گزارش شبنم ها، حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی همانند، سیل، کولاک، بهمن، زلزله و تصادف و صدها حوادث پیش بینی نشده همواره جان انسان ها را تهدید می کند اما نکته مهم در بروز هر حادثه طبیعی و یا غیر طبیعی نحوه برخورد با حادثه و چگونگی مدیریت آن و نجات جان خود فرد و اطرافیان است و چه بسا افرادی بودند که در این حوادث گرفتار شدند و به دلیل ناآگاهی و عدم آمادگی جان خود را از دست دادند.

از سویی چنانچه تصادف جاده ای رخ دهد، با توجه به فاصله زمانی که طول می کشد تا اورژانس و نیرو های امدادی در محل حادثه برسند، اگر فرد حادثه دیده در مورد امداد و کمک های اولیه و نحوه مدیریت بحران آگاهی داشته باشد می تواند تا رسیدن نیروهای امدادی خود وارد عمل شود.

جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان مردم نهاد وظایف مختلفی بر عهده دارد که آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات به افراد یکی از وظایف ذاتی این نهاد است که جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در راستای آموزش افراد در استان همدان و در موقعیت های شغلی متفاوت اقداماتی را انجام داده است.

طرح «هر خانواده یک امدادگر» یکی از اهداف جمعیت هلال احمر استان همدان است که در این راستا برنامه های مختلفی در جمعیت هلال احمر انجام شده است.

یکی از رسالت های اصلی و وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر آموزش همگانی افراد در زمینه کمک های اولیه و امداد رسانی است مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: یکیی از رسالت های اصلی و وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر آموزش همگانی افراد در زمینه کمک های اولیه و امدادد رسانی است.

بهروز کارخانه ای با بیان اینکه تفاهم نامه های مختلف بین جمعیت هلال احمر استان همدان و ادارات و ارگان ها در راستای آموزش همگانی منعقد شده است، ابراز داشت: طرح «هر خانواده یک امدادگر» یکی از طرح های مهم در جمعیت هلال احمر بوده که در همین راستا تفاهم نامه های مختلف منعقد شده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: تفاهم نامه هایی در قبال آموزش همگانی با ارتش، شرکت شهرک های صنعتی، کارخانه ها، اداره حمل و نقل و پایانه ها و غیره بسته شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان ادامه داد: طرح «دادرس» نیز یکی از طرح هایی بوده که در مدارس انجام شده و برای روز های سخت است.

کارخانه ای با اشاره به اینکه در راستای طرح «دادرس» امسال ۲۰۰ مدرسه در برنامه جمعیت هلال احمر استان همدان قرار دارد، بیان کرد: دانش آموزان در این طرح در چند رشته مختلف مانند اطفاء حریق، احیا قلبی ریوی، سی. پی. آر، آتل بندی، خونریزی، بانداژ و غیره آموزش می بینند.

وی در این خصوص ابراز داشت: دانش آموزی که در مدرسه آموزش می بینند به عنوان امدادگر وارد خانواده می شود و در واقع این طرح نیز در راستای تحقق طرح «هر خانواده یک امدادگر» است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان در ادامه از اجرای طرح «ستاد بحران» در روستا نیز خبر داد و گفت: تیم های پنج نفره در روستا و در شهرستان های ۹ گانه تشکیل می شود.

کارخانه ای ابراز داشت:  تیم ستاد بحران در هر روستا تشکیل و کلاس های آموزشی امداد و نجات برای این تیم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» تفاهم نامه ای هم با شرکت علیصدر بسته شده است، عنوان داشت: جمعیت هلال احمر استان همدان تمام تلاش خود را در راستای تحقق این موضوع انجام داده و برای ادارات و مکان ها و ارگان هایی که در دسترس بوده آموزش گذاشته است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۴ هزار نفر دانش آموز در راستای تحقق «هر خانواده یک امدادگر» در استان همدان آموزش دیده اند، افزود: سال گذشته یکی از مدارس شهرستان ملایر در حوزه آموزش کمک های اولیه رتبه نخست را در کشور کسب کرد.

کارخانه ای در خصوص آموزش های امدادی گفت: آموزش ها باید به طور مداوم و مستمر باشد تا اثر گذاری خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یادگیری آموزش های اولیه امداد و نجات برای هر فردی لازم و ضروری است، اظهار داشت: آموزش های تخصصی مانند آوار برداری، سیلاب، کوهستان و غیره مدت زمان طولانی نیاز دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان با تاکید بر اینکه باز آموزی یک اصل مهم در آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات است، ابراز داشت: برخی از اقشار جامعه مانند خانم های خانه دار متاسفانه در یادگیری کمک های اولیه و امداد و نجات کوتاهی می کنند در حالیکه آموزش کمک های اولیه می تواند یک اصل مهم برای فرد باشد.

کارخانه ای با بیان اینکه سالن های چند منظوره برای آموزش بانوان در شهر در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: جمعیت هلال احمر همدان با همکاری شهرداری و ستاد مدیریت بحران آموزش هایی را برای خانم های خانه دار انجام داد.

وی با اشاره به اینکه خانم های خانه دار در یادگیری کمک های اولیه و اصول اولیه امداد و نجات کوتاهی می کنند، عنوان داشت: خانم ها باید وقت بیشتری را برای یادگیری این امر مهم قرار دهند.

۲۰ هزار نفر از جوانان و داوطلبان در جمعیت هلال احمر استان همدان فعالیت می کنند معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر از جوانان و داوطلبان در جمعیت هلال احمر استانن همدان فعالیت می کنند، اظهار داشت: بیشترین داوطلب درشهرستان رزن و ملایر هستند.

حسین اشرفی با اشاره به اینکه دو هزار و ۵۰۰ نفر نجاتگر و امدادگر دارای درجه در جمعیت هلال احمر استان همدان فعالیت می کنند، افزود: ۱۱ نفر نیز دارای درجه ایثار هستند.

وی با بیان اینکه تیم های واکنش سریع در همه شهرستان های همدان تشکیل شده است، افزود: تیم های واکنش سریع دارای ترکیب ۹ نفره که مهارت های مختلفی چون آوار برداری، سیلاب و کوهستان و جاده را آموزش دیدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اطلاع رسانی به مردم در مورد مقابله با بحران اهرم مدیریت بحران است، عنوان داشت: هدف جمعیت هلال احمر استان همدان ارتقا دانش و آگاهی مردم در زمینه مقابله با بحران و مدیریت بحران است.

اشرفی با تاکید بر اینکه مردم آموزش دیده بزرگترین ابزار مدیریت بحران هستند، اظهار داشت  اهرم مدیریت بحران اطلاع رسانی و آموزش و آگاهی مردم است.

وی تاکید داشت: آمادگی هایی که در این دو دهه برای بالا بردن آمادگی خانواده ها در مقابله با بلایای طبیعی انجام شده است را نمی توان نادیده گرفت.

 

وی در ادامه گفت: ارتقا اطلاعات و آگاهی و آمادگی مردم جامعه با همه شرایط های اضطراری هنوز هم کم است و باید ظرفیت سازی و برنامه ریزی شود و مشارکت مردم را در این زمینه بالا برد.

اشرفی با اشاره به اینکه بزرگترین سازمان های امدادی دیر رسی به محل حادثه دارند، افزود: اگر مردم در مورد مقابله با شرایط بحرانی و آسیب ها و حادثه ها و نحوه برخورد با آن آشنایی داشته باشند می توانند خود وارد عملیات شوند و دیر رسیدن نیروهای امدادی را جبران کنند.

اشرفی در مورد انواع گروه ها در جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: از درجه امداد گر گرفته تا ایثارگر در جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند.

اشرفی با اشاره به اینکه بزرگترین سازمان های امدادی دیر رسی به محل حادثه دارند، افزود: اگر مردم در مورد مقابله با شرایط بحرانی و آسیب ها و حادثه ها و نحوه برخورد با آن آشنایی داشته باشند می توانند خود وارد عملیات شوند و دیر رسیدن نیروهای امدادی را جبران کنند.

اشرفی در مورد انواع گروه ها در جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: از درجه امداد گر گرفته تا ایثارگر در جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند.

پرواضح است که امدادگری مقوله ای است که باید در همه سطح جامعه جاری و ساری شود و در واقع همه اقشار جامعه نیازمندند که از اقدامات اولیه در برابرحوادث طبیعی و غیر طبیعی آگاهی داشته باشند و چنانچه افراد نسبت به شرایط بحرانی و نحوه برخورد با آن آمادگی داشته باشند یقینا تعداد تلفات در حوادث کاهش می یابد.

منبع:مهر

دیدگاه شما

آخرین اخبار