21. شهريور 1402 - 9:28   |   کد مطلب: 25212
رئیس حوزه هنری استان همدان تاکید کرد:
محفل، مراسمی برای الگوبرداری هنری از اهل بیت(ع)
رئیس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه برنامه محفل در مناسبت‌های مذهبی و با همراهی مردم برگزار می‌شود گفت: برنامه محفل را با هدف آنکه بتوان از رفتارها و گفتارهای اهل بیت(ع) به صورت هنری الگو برداری کرد برگزار می‌کنیم.

محمدمهدی سماوات در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها  با بیان اینکه در هنر انقلاب اسلامی مشخصا یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی توجه به معنویت و الگوگیری از اهل بیت(ع) است گفت: در همین راستا به نظر رسید که حتما باید برنامه‌ای در قالب برنامه‌های حوزه هنری بگنجانیم که توجه آن به اهل بیت(ع) باشد درنتیجه برنامه‌ای به نام محفل که در اصل محفل عرض ارادت هنر انقلاب اسلامی به ساحت اهل بیت(ع) است شکل گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه محفل را با هدف آنکه بتوان از رفتارها و گفتارهای اهل بیت(ع) به صورت هنری الگو برداری کرد برگزار می‌کنند افزود: در کنار این مسئله لازم است به بحث معنویت، توسل و ریشه هنر که به تعبیر شهید آوینی شیدایی است و گره عمیقی با معرفت خورده است توجه داشته باشیم.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در جریان برنامه محفل ضمن پرداخت‌های هنری، به توسل و مسئله معرفت اندوزی توجه ویژه‌ای داریم.

 

سماوات با بیان اینکه هدف دیگر از برگزاری مراسم محفل همکاری با مجموعه‌های مردمی است تصریح کرد: همکاری با مجموعه‌های مردمی یکی از مولفه‌های انقلاب است و ما هنر انقلاب را هنری می‌دانیم که همچون خودِ انقلاب اسلامی بتواند به داشته‌های مردم و ظرفیت های مردمی توجه کند.

 

وی با اشاره به اینکه با اجرای برنامه محفل موفق شدند با مجموعه‌های مردمی همکاری کنند گفت: برکات این همکاری در برنامه اول به خوبی دیده شد و شاهد استقبال خوب مردم بودیم.

 

رئیس حوزه هنری استان همدان با تاکید بر اینکه برنامه محفل همزمان با مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود افزود: با توجه به اینکه در دهه دوم محرم و در ایام شهادت سیدالشهدا(ع) محفل اول را برگزار کردیم سعی بر این بود که محتوای برنامه به قیام امام حسین(ع) بپردازد.

 

سماوات ادامه‌داد: در مجموعه اندیشه‌ای حوزه هنری برای هر محفل نیازسنجی انجام می‌شود و محتوای برنامه معین می‌شود؛ مثلا محفل اول که به قیام امام حسین(ع) پرداخت به نام «حسین، صفیر امید» بود که قصد داشتیم پیام امید قیام سیدالشهدا(ع) را بیان کنیم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه محفل دوم با توجه به اینکه در ایام وفات پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) هستیم به نام «سلاله رحمت» است گفت: محتوای این محفل موضوع رحمت است تا بتوانیم از آن الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز همراه با رحمت را یاد بگیریم.

 

وی با بیان اینکه این برای اجرای برنامه محفل فقط با مجموعه‌های مردمی همکاری می‌شود افزود: در محفل اول با هیئت‌الاعباس همکاری کردیم و برنامه در پارک سعیدیه برگزار شد.

 

رئیس حوزه هنری استان همدان ادامه داد: محفل دوم در پارک مردم با همکاری فعالین مسجد مهدیه انجام می‌شود که البته هرروز در پارک مردم نماز جماعت برگزار می‌کنند.

 

سماوات با تاکید بر اینکه بازخوردهای محفل اول فوق‌العاده بود تصریح کرد: مشارکت مردم بسیار قابل قبول بود و زمانی که مردم با انگیزه‌های الهی و درونی پای کار هستند، باعث نزول رحمت و برکات الهی می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: جنس این برنامه برای ما با دیگر برنامه‌ها متفاوت است و شاهد هستیم کارها با عنایت و برکت خداوند بسیار خوب پیش می‌روند.

 

رئیس حوزه هنری استان همدان با اشاره به اینکه وزن ادبی و هنری محفل اول بالا بود عنوان کرد: رونمایی از یک تابلو رنگ روغن که توسط امیرمحمد سرمدی، هنرمند متعهد همدانی کشیده شده بود انجام شد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: شعرخوانی شعرای برجسته کشور مثل مهدی علی بلندی، سید حسام حسینی، مجتبی شکریان و مریم برزگر و همچنین شعرای خوب همدانی همچون جواد محقق، محمد حسین ملکیان، محمود حبیبی کسبی و اعظم سعادتمند در محفل اول از دیگر برنامه های هنری بود.

 

سماوات در پایان گفت: محفل دوم، روز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه از ساعت ۱۹ در محل مقبره شهدای گمنام پارک مردم برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار