20. شهريور 1402 - 12:39   |   کد مطلب: 25209
سخنگوی دادگستری همدان گفت: ثبت‌نام متقاضیان پروانه داوری و میانجیگری از ۲۰ تا ۳۱ شهریورماه و از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی www.hrtc.ir انجام می‌شود.

سید هادی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها  با بیان اینکه داوری و میانجیگری تاثیر زیادی در کاهش ورود پرونده‌ها به مجموعه‌های قضائی دارد گفت: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها از این طریق بسیار کوتاه‌تر می‌شود؛ شاید یک پرونده در فرآیند رسیدگی قضائی یک تا دوسال زمان نیاز داشته باشد اما داوری و میانجیگری، این مدت زمان را کاهش می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها از طریق داوری به تشریفات خاصی نیاز ندارد افزود: طرفین می‌توانند توافق کنند که تشریفاتی همچون ابلاغ، نحوه رسیدگی و زمان تشکیل جلسات به چه صورت باشد.

 

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده‌ها از طریق داوری و میانجیگری هزینه کمتری نیز دارد تصریح کرد: در همه جای دنیا پذیرفته شده است که مردم اختلافات جزئی را که مربوط به پرونده‌ها و قراردادهای مالی است از طریق داوری‌ها حل می‌کنند.

 

مصطفوی ادامه داد: داوری و میانجیگری اثرات خوبی در جامعه دارد و امروز شاهد هستیم که طرفین با رغبت به داور مراجعه و حتی خودشان داور مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

 

سخنگوی دادگستری همدان با اشاره به اینکه از سنوات گذشته جذب علاقمندان به داوری و میانجیگری طبق قانون انجام می‌شد گفت: از سال ۱۴۰۰ دستورالعمل رئیس قوه‌قضائیه ابلاغ شد تا داورها به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و از آن پس فرآیند جذب از طریق آزمون و بدون آزمون صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه پس از ارزیابی افرادی که ثبت‌نام کردند پروانه داوری حرفه‌ای و میانجیگری پذیرفته‌شدگان از سوی مرکز توسعه حل اختلاف صادر می‌شود افزود: اگر در قراردادها اختلاف و شرط داوری وجود داشته باشد طرفین می‌توانند به مؤسسه‌های داوری که وجود دارد رجوع کنند.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر پرونده‌ای به داور ارجاع داده شود، داور می‌تواند رای صادر کند و رای داور همچون رای محاکم باید اجرا شود. مصطفوی با اشاره به اینکه میانجیگرها وظیفه صدور رای ندارند عنوان کرد: آن‌ها برای مصالحه طرفین تلاش می‌کنند که این اقدام بیشتر در مباحث کیفری کاربرد دارد و اگر جرمی صورت گرفته‌ باشد، متهم و شاکی به سمت صلح، سازش و گذشت هدایت می‌شوند.

 

سخنگوی دادگستری همدان با تاکید بر اینکه فرایند جذب داوری و میانجیگری دوبار در سال انجام می‌شود گفت: امسال ثبت‌نام متقاضیان پروانه داوری و میانجیگری ازطریق بدون آزمون برای قضات بازنشسته، وکلا، سردفتران، کارکنان شورای حل اختلاف، اعضای هیئت علمی دانشگاه و افرادی که دارای تحصیلات حوزوی هستند انجام می‌شود.

 

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: مهلت ثبت نام متقاضیان تا ۳۱ شهریورماهو از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی www.hrtc.ir انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار