11. شهريور 1402 - 12:00   |   کد مطلب: 25198
یک روانشناس با بیان اینکه با وجود ویژگی‌های خوبی که شبکه‌های اجتماعی فراهم کرده است اما نباید از مضرات آن چشم‌پوشی کرد گفت: براساس پژوهش‌ها استفاده زیاد از فضای مجازی موجب افسردگی یا اضطراب اجتماعی در افراد مخصوصا نوجوانان می‌شود.

علیرضا روحی در گفتگو با خبرنگارشبنم‌ها با بیان اینکه شبکه های اجتماعی علاوه بر ابعاد سرگرم کننده‌، به نوجوانان این امکان را می دهد که با ایجاد یک هویت آنلاین با دیگران ارتباط برقرار کنند گفت: این مسئله می‌تواند حمایت ارزشمندی را در ابراز وجود، برای نوجوانان به‌ویژه افرادی که روابط اجتماعی محدودی دارند، درونگرا هستند، یا دارای معلولیت یا بیماری‌های مزمن هستند فراهم کند.

 

وی با اشاره به ابعاد منفی شبکه‌های اجتماعی افزود: با وجود ویژگی‌های خوبی که این فضا فراهم کرده است اما نباید از مضرات آن چشم‌پوشی کرد.

 

این روانشناس ادامه داد: اختلال در خواب، قرار گرفتن در معرض شایعه پراکنی، حواس پرتی، دیدگاه های غیر واقعی از زندگی دیگران و فشار هم‌سالان را می توان به‌عنوان شایع‌ترین مصادیق منفی شبکه‌های اجتماعی دانست.

 

روحی با تاکید براینکه برخی خطرات فضای مجازی می‌تواند به میزان استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی مرتبط باشد تصریح کرد: یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که استفاده بیش از سه ساعت در روز از شبکه های اجتماعی، ممکن است فرد را در معرض خطر مشکلات سلامت روانی قرار دهد.

 

وی با اشاره به  برخی پژوهش‌ها در خصوص میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: ارتباط بین سطوح بالای استفاده از شبکه های اجتماعی و علائم افسردگی یا اضطراب در این پژوهش‌ها مشاهده شده است.

 

این روانشناس با تاکید براینکه مقایسه‌های اجتماعی و پیگیری نحوه بازخورد دیگران، می تواند اثرات منفی و جدی بر روح و روان نوجوان بگذارد گفت: نتیجه یک پژوهش در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده منفعلانه نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی، مانند تماشای عکس‌های دیگران میزان رضایت از زندگی را  کاهش می‌دهد.

 

روحی ادامه داد: در نتایج پژوهش‌ها مشخص شد کسانی که از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با دیگران یا ارسال محتوای خود استفاده می کردند دچار نارضایتی از زندگی خود نشدند.

 

وی با بیان اینکه نوجوانانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در  معرض خطر اشتراک‌گذاری مسائل بسیار شخصی هستند افزود: همین موضوع می‌تواند منجر به مزاحمت‌ها یا مشکلاتی جدی‌تری شود. این روانشناس با اشاره به اینکه والدین باید حضور در شبکه‌های اجتماعی فرزندان خود را مدیریت کنند تصریح کرد: پدر و مادرها باید با نوجوان خود صحبت کرده و او را تشویق کنند که در ساعات خواب از تلفن همراه و تبلت استفاده نکنند.

 

روحی خاطرنشان کرد: نوجوانان باید تنها در ساعاتی که توافق شده است امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را داشته باشند. وی با تاکید براینکه خانواده‌ها با نوجوان خود در مورد آنچه برای اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی مناسب و ایمن است صحبت کنند گفت: والدین می‌توانند ارتباط چهره به چهره با دوستان را تشویق کنند چراکه این کار به ویژه برای نوجوانان آسیب‌پذیر به اختلال اضطراب اجتماعی مهم است.

 

این روانشناس در پایان عنوان کرد: خانواده‌ها باید به نوجوان خود یادآوری کنند که محتوای شبکه های اجتماعی، تنها بخشی از رخدادهای دنیای پیرامون است که بنا به علاقه و توجه افراد به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار