27. شهريور 1400 - 11:15   |   کد مطلب: 24878
جنبش‌های مردمی علیه بلاگرنماهای ایرانی که به علت خلاءهای قانونی به فروشگاههای مجازی ضربه می‌زنند ادامه دارد. اما چرا بلاگرنماها مضر هستند.

به گزارش شبنم ها، شهروندان ویژه فضای مجازی این روزها مورد اعتراض بسیاری از کاربران به خصوص فروشگاههای اینترنتی هستند. فروشگاههایی که برای بالا بردن تعداد مشتریان خود از میان شلوغی صفحات اینستاگرام مجبور به خرج‌های میلیونی شدند اما دست از پا درازتر از پیش بلاگرنماها بازگشتند. کاربران نیز از حجم تبلیغات و عکس‌های آزاردهنده بلاگرنماها و برخی تبلیغات آن‌ها با فروشگاههای معترض همصدا شده‌اند تا آنهایی که موجب ضرر‌های میلیونی شده‌اند را آنفالو کنند و یا درباره‌شان اطلاع رسانی کنند. با این حال برای برخی سوال است که چرا بلاگرنماها مضر هستند؟ مگر آنها چه می‌کنند که برخی به آنها معترضند؟ از طرفی با چه دلایلی برخی از طرفداران و شیفته‌های غرق شده در آنها را به خودشان آورد. در این گزارش به صورت ویژه به این موضوع می‌پردازیم.

اثرات اجتماعی

از اثرات منفی بلاگرنماها می‌شود لیست و طومار بلندبالایی نوشت اما اگر بخواهیم چندبخش عمده از اثرات اجتماعی آنها روی مردم و به خصوص نسل جوان بنویسیم به این موارد می‌رسیم.

حسرت زدگی

شاید اولین تاثیر اجتماعی منفی بلاگرنماهای ایرانی در فضای شبکه‌های اجتماعی «حسرت‌زدگی» است. توجیه بسیاری از بلاگرنماها از حسرت‌برانگیز بودن عکس‌هایشان این است که ما تنها خوشی‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم اما باید گفت که این چنین نیست. انتشار عکس‌های گاهی غیر واقعی و البته طراحی شده تنها یک دلیل وجود دارد آن هم حسرت زدگی مخاطب است. و مخاطب حسرت زده هر روز او را دنبال می‌کند تا با خبر شود در زندگی نمایشی بلاگرنما چه چیزهایی می‌گذرد که او حتی ممکن است اسم‌شان را هم نشنیده باشد. غافل از اینکه او دقیقا سفیر برانگیختن حسرت‌هاست. حسرت طبعا تبعات اجتماعی زیادی با خودش همراه دارد که از جمله آن افسردگی و نا‌امیدی به آینده‌است. چون بسیاری از تلاشگران صنعت‌ها وقتی می‌بینند با بی‌اهمیت‌ترین رفتارها وقتی می‌شود به پول‌های کلان رسید چرا باید برای تولید و رونق کسب و کار و حتی پژوهش و علم خودشان را به سختی بیندازند.

ترویج تجملگرایی

بلاگرنماها نه تنها استانداردهای زندگی متوسط و روبه‌بالا را جا به جا می‌کنند بلکه روی استانداردهای قشر ضعیف تاثیر می‌گذارند و تجمل را در کوچکترین جزییات به خصوص در برگزاری مراسم‌های مختلف از جمله مراسم ازدواج و تولد وارد زندگی آن‌ها می‌کنند. بدیهی جلوه‌دادن برخی رفتارهای تجملگرایانه مثل رزرو رستوران‌های مختلف یا آکساسوارهای گرانقیمت برگزاری تولد که تا چندسال پیش در عمده مراسم‌ها وجود نداشت این روزها شبیه به امر بدیهی به نظر می‌رسد.

اختلاف میان زن و شوهر

یکی از عمده رفتارهای بلاگرنماهای ایرانی رفتارهای اغراق آمیز زن و شوهری و زیرپاگذشتن این حریم در فضای مجازی بوده‌است. رفتارهای اغراق آمیز زن و شوهری که حتی طبق شنیده‌ها میان خود بلاگرنماها اختلاف انداخته و هربار تلاش می‌کنند در این رقابت پوچ مراسم‌های ازدواج مجللی روبروی پنجره اینستاگرام بازی کنند. کافیست کامنت‌های حسرت زده مخاطبان را نگاه کنید تا به این موضوع بیشتر پی ببرد. کامنت‌هایی که زن‌ها از شوهرهایشان و مردها از همسرانشان گله می‌کنند که چرا آن‌ها برایشان چنین تولدی برگزار نمی‌کنند و هر روز حسرت چنین چیزی را می‌خورند.

کم کردن جرات ازدواج

نتیجه بسیاری از بریز و بپاش‌های بلاگرنما تغییرات ذائقه بسیاری از دختران و پسران در سن ازدواج است که حتی منجر به آسیب‌ به آنها هم شده‌است. بسیاری از دخترخانم‌ها و آقاپسرها باتوجه به نیاز‌سازی‌های ایجاد از سوی بلاگرنماها احساس می‌کنند به انجام یک سری مراسم‌های زیادی و یا خریدهای ترویجی و عرفی شده نیاز نیاز دارند. چیزی که عملا ازدواج را سخت می‌کند.

ترویج رفتارهای غلط

چالش‌های بلاگرنماها و نوع پوشش و حتی رفتارهای آنها به شکل دائمی و تکرار شونده در شبکه سبب ترویج آنها خواهد شد به گونه‌ای که بعد از مدتی شبیه به نوعی رفتار عادی اجتماعی می‌شود و این چیزی جز تقلیل شخصیتی نیست. نوع لباس، نوع حرف زدن، نوع روابط زن و شوهری و حتی خانوادگی و حتی مادر فرزندی از جمله چیزهایی‌ست که بلاگرنماهای زیادی روی آن مانور می‌دهند. مثل کودک آزاری‌هایی که بسیاری از مادران بلاگر شبیه به امری طبیعی آن را جلوه دادند. بسیاری نیز در تلاشند هربار قبح تازه‌ای را بشکنند تا با وایرال شدن پست‌ و خروجی‌شان در این رقابت بزرگ دیده شدن برنده شوند.

 پوچگرایی و پولداری

هرچه پوچ‌تر، پولدار‌تر، هرچه بی‌بندوبار‌تر مشهورتر. این قصه کوتاه و پردرد بلاگرنماهای ایرانی‌ست. حداقل تولید محتوا با دم‌دستی‌ترین چیزها وقتی به اندازه کافی پول در جیب بلاگر می‌ریزد چرا این کار را انجام ندهد؟ وقتی با پوچی و بدون هیچ کار مفید می‌شود پولدار شد چرا باید زحمت کشید و به کار سختی مشغول شد که حتی عایده‌اش یک دهم این پول نداشته باشد.

همین پوچی باعث تغییر گرایش زیادی در نسل جدید و خانواده‌ها به خصوص خانم‌ها شده‌است. اگر تا دیروز دخترها و پسرها دنبال خلبانی و پزشکی و مهندسی یا رشته‌های هنری بودند امروز بلاگری آن هم باهمین چیزهای دم‌دستی علاقه امروز آن‌هاست.

سفیران مصرفگرایی

خرید‌کن، بخر، بپوش، بخور و عکس بگیر و منتشر کن. اگر محتوای صفحه بلاگرنماها را بررسی کنید، آن‌ها یا در حال خرید هستند. یا در حال خوردن و عکس گرفتن با لباس‌های تازه‌شان و در بهترین حالت آدرس رستوران و مزون لباسی را که بابتش حسابی پول گرفته‌اند را به شما بگویند. سفیران مصرفگرایی که مخاطبانشان شریک حسرت بریزو بپاش‌هایشان می‌کنند.

خسارت به صاحبان کسب و کار

باوجود همه مضراتی که بلاگرنماها دارند بسیاری از فروشگاههای اینترنتی و مجازی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فروش و درآمد دارند برای دیده‌شدن و جذب مخاطب ناچار به تبلیغ دادن به بلاگرنماها هستند. اما این همکاری چندان هم به سود کسب وکارها نیست و در بسیاری موارد به ضررشان تمام می‌شود. چون خسارات زیادی می‌بینند.

سوخت سرمایه

به گفته صاحبان کسب و کار که در چند وقت اخیر اعتراضاتشان را اعلام کرده‌اند در بسیاری از موارد با اینکه تمام تلاششان را کرده‌اند و هزینه سنگینی را پرداخته‌اند هزینه‌شان سوخت شده و بلاگرنماها خلاف ادعاهایش نمی‌تواند قدرت تبلیغ و نفوذ خوبی ندارد تا دنبال کنندگانش را دعوت کند.

عدم خروجی مناسب

یکی از بلاهایی که بلاگرنماها بر سر کسب و کارهای اینترنتی که برای تبلیغ به آنها مراجعه می کنند در می‌آورند. ریختن فالوئرهای فیک و قلابی و در اصطلاح «حمایتی» است. طبق تجربه‌ها و شنیده‌ها بلاگرنماها گروه‌های چندهزارنفری خصوصی دارند و بعد از هر تبلیغ از آنها می‌خواهند که صفحه موردنظر را فالو کنند و به او پیام بدهند. اما بعد از مدتی از تبلیغ صفحه موردنظر با ریزش فالوئر مواجه می‌شود. چون فالوئرهای جذب شده‌اش واقعی نبودند و حتی در موردهای باقیمانده بسیاری اکانت غیرفعال وجود دارد که نه تنها اثربخشی ندارد بلکه به ضرر یک صفحه تجاری است.

عدم تناسب قیمت و خدمت

تعرفه قیمتی بلاگرنماها این روزها بسیار بالاست. به طوری که حتی یک استوری 15 ثانیه‌ای به 55 میلیون نیز می‌رسد و چون هیچ ضوابط مشخصی وجود ندارد ساعت به ساعت به شکل رقابتی بالاتر می‌رود. طبق گزارش گردش مالی فقط بلاگرنماها در ایران گفته می‌شود که بیش از هزارمیلیارد در سال گذشته گردش مالی وجود داشته است. این مبلغ جدای از گردش مالی آژانس‌های تبلیغاتی است که حتی بلاگرها را به خدمت خودشان در آورده‌اند.

عدم پشتیبانی و رسیدگی

در دنیای امروز شما اگر یک جنس 100 هزارتومانی خریداری کنید گارانتی دریافت می‌کنید و در صورت ایراد تعویض و یا پول‌تان پس گرفته می‌شود. اما در دنیای بلاگرنماها هیچ پشتیبانی وجود ندارد و در صورت اعتراض به سوخت پول و یا بی‌کیفیت بودن تبلیغ نه تنها پولتان سوخت می‌شود بلکه به طور کامل توسط جمعیتی از بلاگرنماها که باهم یک شبکه ایجاد کرده‌اند تهدید به شکایت و یا بلاک دسته جمعی می‌شوید.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار