21. شهريور 1400 - 11:28   |   کد مطلب: 24875
برای سال ها مذاکره با صهیونیست ها یک ضد ارزش بود اما چند سالی است که رسانه های بیگانه دنبال توجیه آن هستند. این شگرد کاربردی، در دراز مدت ارزش های متفاوتی را در ذهن مخاطب نهادینه می کند.

به گزارش شبنم ها، یکی از انواع سینماهای مخاطب پسند فیلم های ترسناک است. شخصیت اصلی فیلم دچار ترس شده و نمی داند چه می کند اما طبق یک الگوی ذهنی عمل می کند. حال با نگاهی دیگر باید گفت برای سال ها مذاکره با صهیونیست ها یک ضد ارزش بود اما چند سالی است که رسانه های بیگانه دنبال توجیه آن هستند. از نظر آنها هر کس با صهیونیست ها مذاکره کند موفق است. آنها ترس را به سمت مقاومت برده اند انگار اگر مبارزه کنیم وارد یک دنیای وحشتناک و غیر قابل پیش بینی خواهیم شد. این شگرد کاربردی، در دراز مدت ارزش های متفاوتی را در ذهن مخاطب نهادینه می کند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” وحشت قرینه دار “ گفت: در حوزه علوم شناختی، اگر بخواهند یک فرآیندی را ایجاد بکنند که در آن فرآیند، شما از یک آدم کاملا شجاع، به یک آدم دارای وحشت درونی برسید، حتما باید یک قرینه ای را برای شما ایجاد بکنند.

داودی افزود: شاید مقداری درک این مساله سخت باشد، مثلا وقتی می خواهند یک نفر معتاد شود کافی است شما یکسال کنار گوش این فرد مدام و مستمر حتی 24 ساعته بگوید تو معتاد بشو نیستی، فرد وقتی به لحاظ ذهنی به اشباعِ ” تو معتاد بشو نیستی “ می رسد علاقه مند می شود تجربه کند و ببیند این چیزی که به او مدام می گویند نمی شود چیست !؟

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: وحشت قرینه دار همین است، وقتی مدام می گویند این پدیده و این موضوع که وحشت آور نیست، این مسیر که وحشت آور نیست و چون قرینه این وحشت آور نیست خودِ اقدامِ، خودِ حرکتِ، خودِ همین مسیر، وحشت آور است.

او تاکید کرد ذهن مخاطب چون از حالتِ وحشت آور نیست مطمئنه شده است،  می خواهد ببیند این که وحشت آور هست چیست، برای همین هیچ گاه نمی گویند که اگر اسید بخورید کشته خواهید شد، دائما می گویند ” آب که اسید نیست که بکُشد “ وقتی که آب که اسید نیست بکُشد و میدانید که آب نمی کُشد، حال اگر ناگهان  بگویند این چیزی که دارید می خورید اسید است، آن را پرت می کنید، در این حالت که آن فرد تمایل دارد ببیند این اسید چیست که می کُشد به آن اصطلاحا ” وحشت قرینه دار “ می گویند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تصریح کرد رسانه های بیگانه از این تکنیک در جایی استفاده می کنند که می‌خواهند هویت شجاع گونه یک ملت را، یا یک آدم را تبدیل به هویت مذاکره کننده بکنند، بنابراین شجاعت قرینه اش مذاکره می شود نه مبارزه.

داودی افزود: برای همین شما دیگر از مبارزه کردن وحشت می کنید، بنابراین اگر بروید برای مذاکره، شما شجاعت دارید، فارغ از اینکه اساسا در این مساله و در این مسیر اصلا مذاکره مهم است یا مبارزه...؟ اینجاست که باید گفت این ” وحشت قرینه دار “ جزو تکنیک های آلفایی است که در این مسیر، ذهن را دچار آبسه کردن می کند.

داودی با بیان مثالی در توضیح این شگرد توضیح داد آنجا که تِمِ مبارزه و مذاکره را دائما تبلیغ می کنند، کشورهای دیگر، مانند اماراتی ها مذاکره کردند، عادی سازی روابط انجام شد، قطر هم عادی سازی روابط را انجام داد، پس به مخاطب القل می کنند که شما هم بروید عادی سازی کنید، در صورتی که خودِ این عادی سازی یعنی وحشت دوباره همراه دارد، حال  می گویند، اگر این کشور مذاکره کرد، خیلی شجاع است، ناخودآگاه تصور می کنید که ار مبارزه کنید شجاع نیستید، بنابراین امارات شجاع معرفی می شود اما فلسطینی ها، شجاع نیستند از ترس در حال دعوا هستند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

رسانه‌ها با کمک علوم شناختی می ‌توانند به وظیفه آگاه ‌سازی و اطلاع رسانی خود عمل کنند. در دوران کرونا، لشکر شایعه ‌سازان و تولیدکنندگان اخبار جعلی با تمسک به نیاز افکار عمومی برای دریافت اخبار و اطلاعات، به سمتی حرکت کردند که نگرانی، ترس، اضطراب و مخدوش سازی افکار عمومی را پی‌گرفته و در این میان علوم شناختی و کاربرد آن نقش بسزایی در روشنگری جوامع خواهد داشت.

رسانه ‌ها یکی از منابعی هستند که با کمک از علوم شناختی می‌ توانند به وظیفه آگاه‌سازی و ا‌‌طلاع‌رسانی مکفی خود عمل کنند. مکفی به این معناست که اطلاع‌رسانی هم باید به اندازه‌ای باشد که در عین آگاهی‌بخشی، امنیت روانی مخاطبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برهم نزند چرا که استرس و فشارهای روانی فراتر از آستانه تحمل، افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مستعد بروز بیماری‌های جسمانی می‌کند.

علوم شناختی و سایر علوم باید بسیج شوند و به این سوال مهم پاسخ دهند که «چطور سلامت روان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این شرایط حفظ کنیم»؟ با حفظ سلامت روان قادر خواهیم بود که قدم‌ های موثری برای انطباق خود با شرایط جدید برداریم و جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جای بهتری برای زیستن خود و دیگران تبدیل کنیم.
بهره‌گیری از واقعیتِ شناختی می‌ تواند علوم شناختی و به دنبال آن شناخت افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت تأثیر قرار دهد، علوم شناختی نیز می ‌تواند در جهت رفع محدودیت‌ های واقعیت مجازی گام ‌های مفیدی بردارد.

علوم شناختی هم به مدد شناسایی تأثیر مثبت واقعیت افزوده می‌تواند بیش از پیش مؤثر واقع شود و از تأثیرات منفی به دلیل شناخت تحریف یا تضعیف شده، بکاهد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار