2. مرداد 1400 - 12:06   |   کد مطلب: 24829
«افزایش جمعیت» و جلوگیری از پیری جمعیت دغدغه چندسال اخیر فعالان اجتماعی است. موضوع مهمی که اگر تمهیدات لازم برای آن انجام نشود، گریبان کشور را در عرصه‌های مختلف خواهد گرفت. دکتر ناهید دیناروند در نشستی تخصصی در این باره صحبت کرد.

به گزارش شبنم ها،امروز جامعۀ ایرانی به طور جدی با بحران «جمعیت» مواجه است، هرم سنی کشور با شیب تندی به سوی ورطۀ سالمندی حرکت می‌کند. افراط و تفریط در هر زمینه‌ای درست نیست همانطور که رشد بی‌رویۀ جمعیت بدون پیش‌بنی زیرساخت‌های لازم، چالش‌هایی برای کشورها به دنبال دارد، بی‌توجهی به نرخ رشد جمعیت و حرکت کشور به سمت سالمند شدن جمعیت ایران نیز خطرات اساسی برای ایران به دنبال دارد، سیاستگذاران کشور حدود 7سال است که خطر پیر شدن جمعیت کشور را گوشزد می‌کنند به همین جهت جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی برای تبیین مسئلۀ «جمعیت» با همکاری رسانه‌های رسمی کشور و با مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، بنیاد ملی خانواده، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مؤسسه اندیشه مسطور، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، قرارگاه جمعیت، سازمان بسیج جامعه زنان موضوع نشست‌های تخصصی خود را به مسئلۀ جمعیت اختصاص داد. برهمین اساس سرکار خانم «دکتر ناهید دیناروند»، در خلال 323 نشست تخصصی کارشناسی جبهه دربارۀ «مواجهه با مسئلۀ تک فرزندی» در کشور عنوان کرد؛ مقام معظم رهبری از سال 1393 بارها بر لزوم جوان‌سازی جمعیت کشور تأکید کرده‌اند؛ چرا که جوانان مولد رشد ماشین اقتصادی کشور هستند و مانع از معضلات پیرشدن جمعیت می‌شوندکه در آینده گریبان‌گیر کشور خواهد شد. ایران امروز یک کشور قدرتمند است که جوان ماندن جمعیت کشور یکی از بایسته‌های حفظ این قدرت خواهد بود. متاسفانه متولیان امر تاکنون پاسخ درستی به این دغدغه‌های مقام معظم رهبری ارائه نکرده‌اند. بنابراین انتظار به جای مردم و نظام اسلامی این است که سیاست گذاران کشور همت و اهتمام بیشتری در مسیر تحقق سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران در حوزۀ جمعیت داشته باشند. مسئولین باید مشوق‌هایی به مردم ارائه کنند تا آن‌ها برای حمایت از سیاست‌های کشور ترغیب شوند و ایران از بحران جمعیت عبور کند. این مشوق‌ها امکان دارد که مالی، هزینه‌های زایمان، حمایت از زنان شاغل و... باشد.

اعطای حق عائله‌مندی، حمایت از مادران برای تربیت فرزندان و افزایش مرخصی زایمان، مشوق‌هایی برای افزایش جمعیت

این متخصص خانواده گفت: در سال‌های گذشته، اتفاقات مثبتی افتاده است اما جامعه از نظام سلامت خود انتظار بیشتری دارد؛ هرچند معتقدیم که این قدم‌ها مقدمه‌ای برای گام‌های بلندتر هستند. افزایش مرخصی زایمان مادرها از 6 ماه به 9 ماه که علیرغم مقاومت برخی از سازمان ها به عنوان قانون قابلیت اجرا داشته است، راهکاری که سیاست‌گذار به کمک آن بخشی از موانع رغبت به وقوع بارداری میان زوج‌های جوان را مرتفع ساخته است.برخی از والدین که شاغل بودند با افزایش مرخصی زایمان، بار دیگر اقدام به فرزندآوری کردند تا برای مرتبۀ دوم و سوم خود، لذت مادر و پدر شدن را تجربه کنند.

نسل جوان برای کشور اقتدار آفرین هستند

دیناروند افزود: مردم ایران همواره در هر مقطعی که احساس کردند، اقتدار و حیثبت کشور در خطر است به خوبی از کیان کشور دفاع کردند. پیر شدن جمعیت ایران نیز یکی از این خطرات بالفعل است که اگر مردم از آن آگاه شوند، درصدد مقابل با روند کاهشی جمعیت جوان کشور بر می‌آیند بنابراین توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای فرزند دوم، سوم یا بیش‌تر برنامه ریزی کنند، این توصیه به طور قطع اثرات مثبت زیادی در زندگی والدین ایرانی نیز خواهد داشت.

چند فرزندی؛ مهارت زندگی اجتماعی هریک را ارتقاء می‌دهد

وی ادامه داد: باید کودک امروز باید مهارت اجتماعی بالایی داشته باشد. راهکار رفع این نیاز، داشتن فرزند دوم و سوم است. آن‌ها به والدین خود و دیگر فرزندان خانواده کمک خواهند کرد. کودکی که همسالی در خانه برای سرگرم شدن و بازی ندارد، والدین به ناچار وارد فضای مجازی می‌کند تا برای آن‌ها وقت کافی نگذارند. حقیقت این است که کودک ایرانی اگر مهارت‌های لازم برای زندگی را نیاموزد، در آینده دچار ضعف اساسی پیرامون مسئلۀ مهارت اجتماعی خواهد شد.

وقتی یک بزرگسال به دنیای بچگی برود خودش سالم است

این متخصص خانواده تصریح کرد: جای تعجب دارد که برخی ادعا می‌کنند، تک فرزندان به طور معمول تربیت منحصر به فردی دارند اما واقعیت این است که اغلب آن‌ها به درستی پرورش پیدا نمی‌کنند. این کودکان به طور دائم مخاطب بازی های کامپیوتری و دنیای مجازی خود هستند؛ چرا که مادر آن‌ها رغبتی به هم‌بازی شدن با کودک خود را ندارد! در نقطۀ مقابل مادری که شش فرزند دارد، حوصلۀ وی محک جدی خورده است و اغلب آن‌ها به کمال و بلوغ کافی دست یافته‌اند. پدر یا مادری که برای هم‌بازی شدن با کودک خود از مسیر خیال به دنیای کودکی خویش می‌رود، فرد سالمی است. بازی انسان با کودک درون خود سبب می‌شود که  نشاط، سرزندگی و سلامت روانی پدر و مادر و به تبع آن سلامت جسمانی والدین تضمین شود.

پدر و مادر به ازای هربار تجربۀ فرزندآوری، طراوات کودک درون خود را حفظ می‌کنند

وی خاطر نشان کرد: روانشناسان و متخصصان معتقدند که اگر انسان کودکی کند، سالم و شاداب خواهد ماند. واقعیت این است که پدر و مادر با هربار تجربۀ فرزندآوری سلامت و طراوت کودک درون خود را حفظ می کند، در نقطۀ مقابل خانم‌هایی هستند که یک فرزند بیشتر ندارند و برخی از آن‌ها بدون انگیزه، کوشش و بی رمق به زندگی خود ادامه می‌دهند. یکی از شعارهای معروف روانشناسان برای حفظ سلامت روان کودک این است که "کودکم را خیلی خوب تربیت می کنم" پرسش اساسی این است که والدین اگر حوصلۀ کودک درون خود را نداشته باشند، چطور با فرزند خردسال خود تعامل خواهند کرد.

فرزندآوری آگاهانه؛ مقدمه‌ای برای زندگی شاد و با طراوت

دیناروند در خاتمه گفت: امروز رسانه‌ها و کارشناسان باید مردم را متقاعد کنند که نسبت به رشد جمعیت جوان کشور دغدغه داشته باشند همانطور که برای حفظ سلامتی جسم و روح خود به  نصایح و توصیه‌های پزشکان گوش می‌کنند به جهت حفظ سلامت جسم، روان و طول عمر با نشاط خود اقدام به فرزندآوری کنند و توصیه‌های کارشناسان حوزۀ جمعیت را جدی بگیرند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار