27. بهمن 1398 - 8:16   |   کد مطلب: 24195
معمولا در روزهای انتخابات تیم های عملیات روانی ستادهای انتخاباتی برای پیروزی خود وارد عمل می شوند

به گزارش شبنم ها،

تاکتیک عملیات روانی در روز انتخابات

١. خبرهای تأییدنشده
با توجه به شواری و حتی ناممکن بودن رد ادعاهای خبری در این ساعت‌ها، ستادهای عملیات روانی اخبار ساختگی را در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند و بدون تلاش برای اثبات، این‌گونه جلوه می‌دهند که در حال اطلاع‌رسانی به مردم هستند!

٢. چینش خبر
در این تکنیک رسانه‌های اجتماعی با طراحی خبرها سعی در القای اطلاعاتی خاص دارند. به این صورت که خبر ساختگی و القایی را در کنار یک خبر درست و یا در بین دو خبر درست مطرح می‌کنند تا احتمال پذیرش توسط مخاطب افزایش یابد.

 

۴. آمار غیرمستند
یکی از سنتی‌ترین شیوه‌های عملیات روانی در روزهای انتخابات، استناد به آمار و ارقامی است که امکان بررسی درستی و نادرستی آن‌ها وجود ندارد.

۵. بحران‌سازی
فعالان رسانه‌ای در این ساعت‌ها مدام تلاش می‌کنند تا موضوع یا موضوعاتی را بزرگ و بحرانی جلوه دهند و در ذهن مخاطب این گونه جلوه دهند که شرایط از جهات مختلف غیرعادی است. به خصوص این که در روز رویداد انتخابات، ذهن مردم برای دریافت و پذیرش بحران‌ها آماده است.

۶. تضعیف روحیه
در خبرهای منتشر شده با این تکنیک، تلاش آشکار برای تخدیر و تضعیف روحیه بخشی از مردم به وضوح دیده می‌شود. با این هدف که مخاطبان احساس کنند توان تأثیرگذاری و پیروزی را ندارند و راهی جز تسلیم برایشان باقی نمانده است.

٧. قاطعیت و اعتبارسازی
بعضی اطلاعات نامعتبر در این ساعت‌ها به صورتی کاملاً مطمئن و در قالب تصاویر طراحی‌شده به گونه‌ای منتشر می‌شوند که مخاطب در برابر یک عکس کاملاً جدی حاوی اطلاعات و آمار تسلیم شود. به ویژه این که از اسامی و حتی لوگوهای خاصی در بعضی از این عکس‌ها استفاده می‌شود و طراحان گرافیکی متخصص برای ساخت این عکس‌های به ظاهر خبری به کار گرفته می‌شوند.

٨. توسل به ترس
در رسانه‌های اجتماعی و به ویژه در جانب یکی از کاندیداها، خطر و تهدید شکست پررنگ جلوه داده مى شود و از این تاکتیک برای بسیج نیروهای موافق خود استفاده می‌کنند.

٩. من قربانى!
بعضى رسانه هاى متعلق به کاندیداها  با مطرح کردن این که تخلفاتى در حال رخ دادن است، این گونه القا مى کند که قربانى رویداد است و براى اعتراضات آتى خود دستاویز تولید مى کند!

١٠. پیش دستى!
دو طرف نبرد رسانه اى و جنگ روانى، تلاش می کنند تا برخى از سوژه ها را با پیش دستى از آن خود کنند؛ موضوعاتى که طرف رقیب ممکن بوده در آینده از آن ها استفاده کند! سوژه هایى مثل صبورى در صف ها، تخلف، تعرفه و …؛ گوبلز معتقد بود برنده عملیات روانى کسى است که اولین کلمه را به گوش مردم برساند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار