3. آذر 1397 - 12:24   |   کد مطلب: 21994
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: اثربخشی داروها موضوعی است که مطالعات بالینی و تحقیقاتی زیادی برای آنها انجام می‌شود و هیچ دارویی بدون دریافت تاییدیه‌های لازم تولید نخواهد شد.
داروخانه , شبنم ها

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس

 

در راستای سوژه «مشکل داروهای بی‌کیفیت تولید داخل» استا با کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت‌وگو کردیم.

مطالعات بالینی و آزمایشگاهی کافی برای تولید داروهای داخل

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درارتباط با سوال مخاطبان فارس من که درباره کیفیت داروهای ایرانی مطرح شده بود، توضیح داد: مخاطبان لازم است مستندات و نام داروی مورد نظر خود را برای بررسی کیفیت به سازمان غذا و دارو اعلام کنند.

وی افزود: هر دارویی که در داخل کشور تولید می‌شود عموماً مشابه داروهای استاندارد خارجی است و بر روی تمام داروها مطالعات آزمایشگاهی و بالینی انجام شده. برخی تصور می‌کنند وسعیت تحقیقات برای تولید داروی مشابه باید به اندازه تحقیقاتی که برای نخست‌بار برای تولید آن دارو انجام شده باشد که چنین تصوری صحیح نیست.

جهانپور تصریح کرد: در مواقعی می‌بینیم که دارو وارد بازار می‌شود اما وارد شدن آن به بازار کشور در مواقعی حدود یک سال زمان می‌برد که این موضوع به دلیل طی کردن مراحل آزمایشگاهی و بالینی و دریافت تائیدیه‌ها است.

وی افزود: در سازمان غذا و دارو اداره مطالعات بالینی وجود دارد که تحقیقات بالینی را نظارت و نتایج آن را گزارش می‌دهد.

ارایه گزارشات به سامانه اطلاع‌رسانی عوارض دارویی

سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیح داد: در مواقعی برخی مردم اظهار می‌کنند که داروهای مورد استفاده دارای عوارض بوده است که لازم است پزشکان، پرستاران و بیماران در صورت مشاهده عوارض دارویی این علائم را به مرکز ADR (اطلاع‌رسانی عوارض دارویی) سازمان غذا و دارو اطلاع بدهند.

وی افزود: در مواقعی نیز برخی به صورت کلی اعلام می‌کنند که داروی سرطان یا سایر داروها از کیفیت مناسب برخوردار نیست که درباره داروها نمی‌توان کلی‌گویی انجام داد.

وی با بیان اینکه ماده مؤثره و فرمولاسیون تولید دارو در شرکت‌های مختلف متفاوت است، توضیح داد: در زمینه کیفیت دارو سنجش صفر تا صد وجود ندارد بلکه باید کیفیت و اثربخشی دارو را بین ۹۵ تا ۱۰۰ درنظر گرفت به دلیل اینکه برای تولید یک دارو باید استانداردهای حداکثری رعایت شود.

جهانپور در پایان گفت: اثربخشی داروها موضوعی است که مطالعات بالینی و تحقیقاتی زیادی برای آنها انجام می‌شود و همچنین رضایت بیمار نیز جزئی از آن است. باید توجه کنیم که بیماران می‌توانند عوارض دارویی را با شماره ۱۴۹۰ یا سامانه ADR سازمان غذا و دارو در میان بگذارند.

گفتنی است خبرگزاری فارس طی ماه‌های گذشته بارها به بحث حمایت از تولید داروهای داخلی پرداخته است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار