12. اسفند 1396 - 20:49   |   کد مطلب: 21030
یک روانشناس در همدان با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و آغاز خرید‌های سال نو گفت: نباید والدین تن به برآوردن همه خواسته‌های کودکان خود دهند.
خواسته های کودک,پرتوقعی کودک,کودک پرتوقع,تک فرزندی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : مرضیه محبوبی تصریح کرد: در صورتی‌که والدین همه خواسته‌های فرزندان خود را در هنگام خرید فراهم کنند کودک به مرور زمان به این موضوع عادت کرده  هیچ چیز بیرونی نمی‌تواند برای او شادی آفرین باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که کودکان عادت به طلب کردن و برآورده شدن خواسته‌هایشان داشته باشند، به مرور زمان خواسته‌های آنها بر اساس نیازشان نبوده و خرید دیگر نمی‌تواند برای آنها شادی‌آفرین باشد.

این روانشناس با تأکید بر اینکه والدین باید شادی درونی را در کودکان خود ایجاد کنند، افزود: در صورت رضایت درونی والدین از یکدیگر و زندگی خود، شادی درونی برای آنها ایجاد می‌شود.

وی به بیان تبعات پاسخ مثبت والدین به همه خواسته‌های فرزندان خود پرداخت و گفت: برآورده شدن تمام این خواسته‌ها موجب ایجاد پرتوقعی در کودک می‌شود چرا که این کودک همواره پاسخ مثبتی از اطرافیان خود دریافت کرده است.

محبوبی تصریح کرد: این کودکان هیچ‌گاه احساس رضایت از زندگی خود را ندارند و در هر محیط اجتماعی انتظار دریافت پاسخ مثبت دارند و با توجه به اینکه دیگران تعهدی به اجرای درخواست‌های آنها ندارند بنابراین حضور در محیط‌های اجتماعی مختلف نمی‌تواند این افراد را راضی کرده و به مرور به سمت افسردگی پیش خواهند رفت.

وی با تأکید بر اینکه این شرایط در خانواده‌های تک‌فرزند بیشتر دیده می‌شود به طوریکه کودکان در این خانواده‌ها انگیزه‌ای برای انجام کارها ندارند و با رغبت به کاری نخواهند پرداخت، گفت: والدین در برخورد با کودکان خود باید با یکدیگر هماهنگ بوده و همواره در شیوه برخورد خود ثبات داشته باشند.

این روانشناس با بیان اینکه والدین ناخواسته آسیب‌های زیادی را به فرزندان خود وارد می‌کنند، اظهار کرد: خواسته‌های کودکان در اوایل کودکی کوچک خواهد بود و با رشد آنها خواسته‌هایشان نیز بزرگتر می‌شود که شاید برآورده کردن آن از توان والدین خارج باشد بنابراین لازم است والدین در کلاس‌های فرزندپروری شرکت کنند.

وی درباره شیوه خرید والدین در ایام عید برای فرزندان نیز تأکید کرد: والدین هنگام خرید باید توجه داشته باشند که کودک را نباید پرتوقع رشد داد البته با آغاز فصل بهار و تغییرات طبیعت برنامه خرید حتی یک لباس نو برای کودک خود را داشته باشند.

این روانشناس ادامه داد: این لباس نو حتما به منظور خرید کلی نیست بلکه والدین حتی با خرید یک تکه کوچک نیز می‌توانند فرزند خود را شاد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیوه خرید والدین بستگی به نوع برخورد و توجیه کردن فرزندانشان دارد بنابراین والدین باید شرایط زندگی خود را به کودکان متوجه کرده و با شادی درونی در کنار یکدیگر بنشینند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار