5. اسفند 1396 - 11:40   |   کد مطلب: 20925
در حالیکه سال 96 با نام تولید ملی و اشتغال نامگذاری شده بود تحول چندانی در وضع تولیدات داخلی و اشتغال جوانان صورت نگرفت و همچنان رانت خواران دست و پای تولید ملی را بسته اند.

به گزارش شبنم همدان

در روزهای پایانی سال 96 هستیم. سالی که با نام اقتصاد مقاومتی ,تولید و اشتغال  نامگذاری شده است و قرار بود از ابتدای سال همه نیروهای جامعه در تحقق این نام  تلاش کنند. در این خصوص گفتگویی با مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی ادیان و عرفان اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهر ری انجام دادیم .

 

نشست ها و همایش های اقتصاد مقاومتی کارایی عملی ندارند

سرکانی اظهار داشت :مقام معظم رهبری (ظله تعالی ) بارها در مورد اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند از دو سال پیش تا کنون شعار سال را در ارتباط با اقتصاد مقاومتی مطرح فرمودند. متاسفانه شعار سال تا کنون به طور کامل عملی نشده و نتوانسته با خط و راهبرد مشخص  مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) پیش برود . از نظر من یکی از دلایل عمده ای که موجب شده است اقتصاد مقاومتی اجرا نشود برگزاری نشست ها و همایش ها و  سمینارهایی است که بدین منظور با هزینه های بسیار گزاف برگزار می شوند اما هیچ گونه کارایی در مرحله اقدام و عمل  ندارند .

 

رانت خواری مانعی در مسیر پیشرفت تولید داخلی

سرکانی به عوامل مانع تولید  اشاره داشت و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی )خط مشی را تعیین فرموده اند و حتی راهکار ها را نیز ارائه داده اند و همه موارد به خوبی روشن و واضح است .حمایت از تولید داخلی و بالا بردن کیفیت محصولات داخلی،  متاسفانه در این بین رانت خوارها و ژن های برتر به دلیل  منافع شخصی اجازه نمی دهند حمایت از تولید داخلی  در مرحله اجرایی تحقق پیدا کند  ,به راحتی  از مبادی قانونی اقلامی چون خلال دندان ,چوب بستنی را وارد می کنند. ایا به راستی  در کشور ما خط تولید این اقلام وجود ندارد  .بسیاری از دانشجو یان سرمایه و هزینه زیادی را صرف امر تولید می نمایند اما هیچ گونه حمایتی  از انان صورت نمی گیرد و به راحتی  طرح های آنان با شکست مواجه می شود .

 

بیکاری بلای دامنگیر جوانان تحصیل کرده

دکترای جامعه شناسی یاد آور شد :در 4 اسفند ماه  خبرگزاری جمهوری اسلامی پیش بینی کرده است  آمار بیکاری در سال 1397 با 28 درصد افزایش مواجه خواهد شد. بنده اطلاع دقیقی ندارم که این آمار و محاسبات چگونه انجام  می شود. اما آیا برای همین تعداد بیکار موجود در کشور  در سال  1396 اشتغال ایجاد شده است .اکثر خانواده ها با وجود در آمد اندک فرزندان خود را به امید اشتغال و فردایی بهتر راهی دانشگاه های برتر می کنند.  این تفکر در حالی انجام می شود  که حتی دستگاه های دولتی اقدام به تعدیل نیرو نموده اند .بیکاری در شهرهایی همچون سیستان و بلوچستان ,کرمان ,همدان و اکثر شهرهای ایران غوغا می کند.

 

واردات کالاهای غیر ضروری ضربه ای مهلک بر اقتصاد کشور

سرکانی تصریح داشت : رانت خواران و ژن های برتر با واردات کالاهای غیر ضروری ضربه های سنگینی به اقتصاد ایران وارد می کنند .

 

دکترای جامعه شناسی به راهکارهای اشتغال زایی اشاره داشت و گفت :برای اشتغالزایی در کشور باید مشاغل جدید تعریف شود ,از صنایع داخلی حمایت شود ,مراکز فنی و حرفه ای باید تقویت شود ,ایادی ژن های برتر باید از اقتصاد کشور کوتاه شود ,واردات غیر ضروری انجام نشود ,دانشجویان و دانش آموزانی هستند که طرح و ایده های بسیار خوبی برای اشتغال زایی دارند باید این ایده ها جدی گرفته شوند و به صورت کارشناسی مورد  بررسی واقع  شوند . از تولید کنندگان داخلی در مرحله اقدام و عمل   حمایت های لازم صورت بگیرد .

 

سرکانی تاکید داشت :تولید کننده داخلی نیاز به حمایت مالی و معنوی دارد ,باید همه قوانین در مرحله اقدام و عمل در جهت حمایت از تولید داخلی انجام شود .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار