17. اسفند 1398 - 13:06   |   کد مطلب: 5726
یک استاد دانشگاه و دکتر جامعه شناس:
ایجاد اشتغال برای زنان اکرام آنهاست
یک استاد جامعه شناس با تأکید بر اینکه نگاه جامعه به زن باید تکریم گونه باشد و توانمندی های آنان محترم شمرده شود، گفت: زنان ثابت کرده اند می توانند دوشادوش مردان در کنار وظایفی چون مادري و همسري در عرصه های مختلف، از عهده مسئولیت ها به خوبی برآیند.
زنان,اشتغال ,احترام,توانمندی,جامعه,نگاه جنسیتی

 به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس، دکتر موسی خدمتگزار خوشدل، استاد جامعه شناسی دانشگاه در خصوص اشتغال زنان و نگاه به توانمندی های این قشر که باعث می شود در برخی از امور موفق تر عمل کنند، گفت: هوش هیجانی از جمله توانمندی های بزرگ در زنان است که به مدد آن می توانند از عهده بسیاری از امور و مشاغل بهتر از سایرین برآیند .

این جامعه شناس در ادامه افزود: توزیع مشاغل در جامعه باید بر اساس توانمندی افراد صورت گیرد و نگاه جنسیتی به مشاغلی که ضرر و آسیبی برای بانوان ندارد، عمل شایسته ای نیست .

وی با بیان اینکه برخی از مشاغل برای بانوان مناسب نیستند، گفت اما به هر حال دیده می شود که بخش زیادی از مناصب به علت جنسیت به زنان واگذار نمی شود!  بر اساس آمارها تنها  3 درصد پست های مدیریتی به زنان واگذار شده و  اینگونه برداشت می شود که  دادن مناصب به زنان با فرهنگ غالب جامعه همخوانی ندارد!.

این دکتر جامعه شناس افزود: اخذ 3 تا 5 درصد کرسی های مجلس شورای اسلامی توسط زنان، برگرفته از نگاه فرهنگی جامعه ما است و این نوع نگاه، نشان دهنده باورهای فرهنگی به حضور زنانه یا مردانه است تا توانمندی افراد جامعه ... و این در حالی است که در قانون اساسی برابری در پست های مدیریتی عنوان شده اما رویه های اجرایی در آن با مشکلاتی روبه رو است !

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دنیای امروز زنان توانمندی های زیادی را کسب کرده و سهم آنان در تحصیلات عالی، کارآفرینی و...ا قابل توجه است، تأکید کرد: باید از این ظرفیت و نیروی انسانی به درستی استفاده شود .

دکتر خدمتگزار با بیان اینکه امروزه  زنان می توانند در کنار مادر و همسر بودن به فعالیت اجتماعی خویش نیز بپردازند، تصریح کرد: زنانی که توانمندتر هستند، می توانند هر نقشی را به خوبی ایفا کنند  و این امکان می بایست برای زنان در خصوص مشاغل مناسب بانوان در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه جامعه به زن باید تکریم گونه باشد و توانمندی های آنان محترم شمرده شود، چرا که زنان ثابت کرده اند می توانند دوشادوش مردان در کنار وظایفی چون مادري و همسري، از عهده نقش ها و مسئولیت های مختلف به خوبی برآیند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار