30. بهمن 1396 - 9:14   |   کد مطلب: 20860
انسان در مسیر بازگشت به سوی خدا عوالمی را طی می کند که نخستین آنها پس از مرگ عالم برزخ است .نویسنده در این کتاب در قالب 4 فصل به ویژگی ها و خصوصیات این عالم و انسان هایی می پردازد که پس از پایان یافتن زندگی و فرا رسیدن مرگ به آن گام می نهند.

به گزارش شبنم ها،

کتاب «معاد یا بازگشت به سوی خدا» از آثار ایت الله محمد شجاعی است که توسط انتشارات شرکت سهامی انتشار چاپ شده است.
موضوع محوری این کتاب ، همانطور که از نام آن بر می آید، معاد است. نویسنده در دو بخش مستقل به مقوله معاد می پردازد .
آیت الله شجاعی در بخش نخست از معاد و بازگشت همه موجودات به سوی خدا سخن می گوید و در این خصوص به آیات و روایات استناد می کند و به دیدگاه فلاسفه به ویژه صدر المتالهین شیرازی می پردازد و معتقد است همه موجودات عاشق لقاء الله هستند.  در پایان این بحش به این نکته اشاره می شود که لقای حق برای برخی با اسماء جمال و برای برخی با اسماء جلال است .

بخش دوم کتاب که از نظر حجم بخش اصلی کتاب را تشکیل می دهد با استفاده از آیات و روایات و دلایل عقلی و شواهد عرفانی معاد انسانی را بررسی و تحلیل می کند .در لابلای مباحث به ماهیت مرگ و ارتباط روح با بدن در عالم برزخ می پردازد. در این بخش نویسنده به حرکت و تکامل روح پس از جدا شدن از بدن ,تجرد روح ,عوالم سه گانه هستی و چگونگی پاداش و عِقاب اخروی  می پردازد .

انسان در مسیر بازگشت به سوی خدا عوالمی را طی می کند که نخستین آنها پس ازمرگ عالم برزخ است .نویسنده در این حیطه در قالب 4 فصل به ویژگی ها و خصوصیات این عالم و انسان هایی می پردازد که پس ازپایان یافتن زندگی و فرا رسیدن مرگ به آن گام می نهند .

 
فصل دوم به مقوله زمان در عالم  برزخ  می پردازد و اثبات می کند زمان از ابعاد عالم جسمانی است و در آن عالم راه ندارد .فصل سوم مربوط به آمال و آرزوهای برخیان است و اینکه خصوصیات عالم برزخ و عوالم بعدی قابل فهم نیست .فصل چهارم به مراتب حیات و ادراک انسان در هر مرتبه می پردازد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار