15. بهمن 1396 - 11:59   |   کد مطلب: 20672
فرزند‌آوری از آرزو و لذت‌های همه زوج‌های جوان است که در صورت تأخیر در‌ آن با احساس ناکامی‌‌ مواجه می‌شوند که در این گزارش به تلاش مرکز ناباروری فاطمیه همدان برای چشاندن طعم شیرین فرزندآوری به زوج‌های جوان پرداخته شده است.
درمان ناباروری,بیمارستان فاطمیه همدان,نازایی,تخمک گذاری,بارداری,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

طعم شیرین فرزندآوری به زوج‌های جوان در مرکز نابارروی فاطمیه همدان

درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمانناباروری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوریفرزندآوری بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان

 

به‌ گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم از همدان : مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان٬ محلی است که زوج‌های جوان با آرزوی فرزند آوری روانه این مرکز می‌شوند.

 تاکنون چندین هزار زوج به کمک روش‌های درمانی موجود در این مرکز صاحب فرزند شده‌اند، به مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان می‌روم تا از فاصله‌ای نزدیک نظاره‌گر تلاش پرسنل این مرکز و امید‌هایی که زوج‌های جوان نابارور را برای تحقق آرزوی پدر و مادر شدن به این مرکز کشانده است باشم. ساعت 9 صبح است٬ وارد این مرکز می‌شوم از پله‌های آن بالا می‌روم٬ لحظه‌ای درنگ می‌کنم٬ چشم‌هایم را می‌بندم و باز می‌کنم. آری درست دیده‌ام، در سالن انتظار جای سوزن انداختن هم نیست و مملو از زنان و مردانی است که برای اخذ نوبت ویزیت پزشک متخصص٬ ماما٬ اتاق مشاور و انجام عمل آی یو آی٬ آی وی اف و غیره به انتظار ایستاده‌ا‌ند.

به سختی از میان جمعیت عبور می‌کنم٬ چشمم به پرسنلی می‌افتد که برای تسریع در انجام امور بیماران و راه انداختن آ‌ن‌ها٬ تلاش می‌کنند.

در این جمعیت٬ اقشار مختلفی از مردم دیده می‌شود و همگی فارغ از موقعیت تحصیلی و اجتماعی و اقتصادی‌شان٬ با هدف مشترک پدر و مادر شدن به این مرکز آمده‌اند. چند ساعتی در این مرکز می‌مانم تا بتوانم با مسئول این مرکز به گفت‌و‌گو بنشینم.

رئیس مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان گفت: میانگین آمار ناباروری‌ در کل دنیا 15 درصد است که این‌ آمار در کشور ما هم‌ این‌گونه است.

مرضیه فریمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم٬ اظهار داشت: در کل دنیا میانگین ناباروری 15 درصد است و‌ البته میزان ناباروری با سنین زوجین در ارتباط است به‌طوری‌که  در سنین پایین احتمال ناباروری نسبت به سنین بالا بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه به‌طورکلی از هر 100 زوج٬ در پایان سال اول ازدواج٬  85 زوج باردار می‌شوند و ‌15 زوج ‌نیاز به بررسی دارند٬ تصریح کرد: در حالتی که سن زوجین زیر 35 سال است٬ تا حداکثر یک ‌سال پس از اقدام‌ به‌بارداری می‌توانند صبر کنند و‌ پس از آن برای بررسی تأخیر در بارداری به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های زنان و‌‌ زایمان افزود: در سنین بیش از 35 سال٬  درصورتی‌که بیش از شش ماه از اقدام برای بارداری و‌ عدم موفقیت در بارداری نداشته باشند باید به پزشک‌ مراجعه کنند. اما درصورتی‌که سن زوجین بیش از 40 است باید بلافاصله پس از تأخیر در ‌بارداری٬ برای بررسی علت به پزشک مراجعه‌ کنند چراکه ازنظر سنین باروری فرصت زیادی برای آن‌ها نیست.

فریمانی با بیان اینکه معمولاً 10 درصد علل ناباروری ناشناخته است و در 20 تا 25 درصد موارد نیز هر دو زوج مشکل دارند٬ اظهار داشت: 40 درصد از علل ناباروری‌ها مربوط به خانم‌ها و 40 درصد نیز مربوط‌‌ به آقایان است.

شایع‌تر‌ین علت ناباروری در خانم‌ها مشکلا هورمونی است

وی به تشریح مهم‌ترین و‌ شایع‌ترین علل ناباروری در میان خانم‌ها و ‌آقایان پرداخت و‌ گفت: شایع‌ترین علت ناباروری در میان خانم‌ها مشکلات تخمک‌گذاری٬ هورمونی٬ چسبندگی‌ها و‌ جراحی‌های انجام شده است و در میان آقایان نیز کمبود تحرک اسپرم٬ اشکال غیرعادی اسپرم و در موارد نادری٬ مشکلات کودکی از شایع‌ترین علل ناباروری در مردان است.

رئیس مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه گفت: در صورتی‌که مشکلات تخمک‌گذاری٬ هورمونی باشد با دارودرمانی به درمان پاسخ می‌دهد و در بیشتر موارد مشکل برطرف می‌شود.

فریمانی به ناباروری ناشی از ضعیف شدن تخمدان اشاره کرد و‌ افزود: معمولاً با بالا رفتن سن٬ تخمدان‌ها هم‌ ضعیف می‌شوند اما در مواردی هم با وجود جوان بودن‌‌ فرد٬ تخمدان دچار ضعف و از کار افتادگی زودرس می‌شود.

وی‌ گفت: در مواردی نیز به دلیل عفونت‌های مکرر٬ جراحی و آندومتریوز٬ فرد دچار ناباروری می‌شود که در این حالت ممکن است بیمار نیاز به اهدای تخمک پیدا کند.

این متخصص و جراح‌ بیماری‌های زنان‌ و ‌زایمان تصریح کرد: تخمدان پلی‌کیستیک که به آن تنبلی تخمدان هم گفته می‌شود٬ از دیگر عواملی است که گاها بارداری را با مشکل مواجه ‌می‌کند.

فریمانی گفت: در تخمدان پلی‌کیستیک ذخیره تخمدان بالاست و با عدم تخمک‌گذاری همراه است. پلی‌کیستیک زمینه ژنتیک دارد اما عوامل محیطی مانند افزایش‌ وزن و کم‌ بودن تحرک نیز در شیوع  آن مؤثر است.

وی‌ افزود: در سال‌های اخیر ٬ شیوه و سبک‌ نادرست زندگی٬ تغییر در رژیم غذایی و‌ مصرف غذاهای فست فود موجب شیوع گسترده تخمدان پلی‌کیستیک در میان دختران جوان شده است.

رئیس مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه به اهمیت کنترل و‌ درمان تخمدان پلی‌کیستیک‌ اشاره کرد و اظهار داشت:  تأثیر این ‌بیماری تنها در ناباروری و تأخیر در بارداری نیست بلکه سبب ایجاد مشکلات متابولیک٬ تغییرات چربی بد خون و‌ بیماری‌های قلبی زودرس می‌شود.

فریمانی تصریح کرد: مبتلایان به تخمدان‌ پلی‌کیستیک‌ با مصرف دارو٬ تحرک بدنی و اصلاح سبک زندگی می‌توانند سیکل‌های خود را به حالت طبیعی برگردانند اما درصورتی‌که بیماری خود را کنترل نکنند منجر به ادامه یافتن عدم تخمک‌گذاری و در نتیجه ضخامت آندومتر و خونریزی‌های نامنظم‌ می‌شود.

ماهیانه چهار هزار نفر به مرکز ناباروری مراجعه می‌کنند

وی از اقدامات مؤثر مرکز‌ ناباروری این بیمارستان خبر داد و گفت: ماهیانه به‌طور میانگین سه هزار و 500 نفر تا چهار هزار نفر برای درمان ناباروری به این مرکز مراجعه می‌کنند.

رئیس بخش ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان در خصوص خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، تصریح کرد: این مرکز دارای خدمات تشخیصی و درمانی است.  بیماران با گرفتن نوبت قبلی می‌توانند وارد اتاق مشاوره شوند و درباره بیماری و روند درمانشان توضیحات روشنی را دریافت کنند.

فریمانی افزود: پروسه کاری این مرکز به‌گونه‌ای است که ابتدا توسط کارشناسان مامایی مشاوره شده سپس برای ویزیت توسط فلوشیپ‌های نازایی راهنمایی می‌شوند.

مدیر روابط عمومی بیمارستان فاطمیه همدان نیز اظهار کرد: مرکز تحقیقات باروری و ناباروری فاطمیه همدان، در اسفندماه 1378 با همت و پیگیری جمعی از متخصصان دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور ارائه خدمات نوین درمان ناباروری در استان همدان تأسیس شد.

زهرا کاوندی افزود:  این مرکز در دی‌ماه 1379 شاهد تولد اولین نوزاد حاصل از IVF بوده و به دنبال آن نیز ، آمار تولدهای زنده حاصل از روش‌های مختلف  ART در آن با موفقیت چشمگیری همراه بوده است.

وی تصریح کرد: مرکز آموزشی درمانی فاطمیه دومین مرکز در کشور است که بارداری زنده حاصل از  روش IVM را داشته است.

مدیر روابط عمومی بیمارستان فاطمیه همدان گفت: یکی دیگر از دستاوردهای این مرکز ، تحقیق و پژوهش در معقوله ناباروری است که به سرپرستی دکتر فریمانی متخصص زنان و زایمان انجام می‌گیرد.

کاوندی ابراز کرد: در طرح تحقیقاتی که برای اولین بار روش PRP  ؛بیمارانی که به‌طور متعدد با شکست ناباروری مواجه می‌شدند؛ را در فروردین 95 انجام داده و بارداری با موفقیت روبرو شد، و در تاریخ 13 دی 95 نخستین نوزاد حاصل از این روش در کشور به دنیا آمد. نتایج اولیه این تحقیق در شماره سپتامبر امسال در مجله JHRS  به چاپ رسیده است.

زوج‌های نابارور حمایت مالی می‌شوند

وی از اجرای برنامه حمایت مالی زوجین نابارور به‌منظور اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی و ارتقا نرخ باروری خبر داد و گفت:  از سال 94 این برنامه در مرکز فاطمیه اجرا می‌شود و 85 درصد از هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود .

مدیر روابط عمومی مرکز فاطمیه همدان اظهار داست: از نظر ارائه خدمات ناباروری در طرح سلامت٬ همدان در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

کاوندی به آمار تعداد مراجعین واحد ناباروری  (IVF) در شش ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به موفقیت آمیز بودن این روش درمانی٬ آمار مراجعین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان٬ زوج‌های زیادی برای درمان مشکلات ناباروری خود به مرکز ناباروری فاطمیه همدان آمده‌اند، در جمعشان راه می‌یابم و به گفت‌وگو با یکی از مراجعه‌کنندگانی که پروسه درمان خود را طی می‌کند می‌نشینم و روند درمانش را جویا می‌شوم.

سهرابی گفت: پنج سال است که ازدواج کرده‌ام٬ و مدت سه سال است اقدام به بارداری کرده‌ام اما متأسفانه موفق به بارداری نشده‌ام.

وی افزود: در ابتدا خودم و همسرم اعتقادی به دارودرمانی و انجام روش‌های درمانی نداشتیم، اما با مشاهده موفقیت بارداری یکی از بستگانمان به وسیله انجام روش درمانی آی یو آی٬ ما نیز تصمیم گرفتیم برای درمان به این مرکز بیاییم.

سهرابی تصریح کرد: به تازگی به این مرکز مراجعه کرده‌ایم و هنوز در حال گذراندن مراحل انجام آزمایش هستیم. از نظر مالی نیز توانایی پرداخت هزینه‌ها را نداشتیم، اما با مساعدت مالی که از طرف دولت به زوج‌های نابارور پرداخت می‌شود دیگر نگران تأمین هزینه‌های درمان نیستیم.

به گزارش تسنیم٬ در گوشه‌ای از سالن انتظار چشمم به مادری افتاد که با فرزند خردسال خود به این مرکز آمده است، به او نزدیک‌تر می‌شوم تا علت حضورش را جویا شوم.

اکرم اسدی گفت: به مدت هفت سال نابارور بودم و با وجود اینکه تمام مراحل دارودرمانی از نوع شیمیایی و گیاهی را گذراندم اما باردار نمی‌شدم. تا اینکه در نهایت با انجام روش ؛ آی وی اف؛ موفق به بارداری شدم.

وی افزود: در روش ؛ آی وی اف ؛ لقاح در محیط خارج از رحم انجام می‌شود و پس از گذشت چند روز در رحم قرار داده می‌شود. البته به من گفته شد احتمال دو قلو شدن جنین وجود دارد.

اسدی گفت: آی وی اف عارضه خاصی برایم به دنبال نداشت و خوشبختانه با انجام اولین آی وی اف موفق به بارداری شدم.

وی اظهار داشت: فرزند اولم را سالم به دنیا آوردم٬ اینک فرزندم سه ساله است و بازهم برای بارداری دوم به این مرکز مراجعه کرده‌ام.

به گزارش تسنیم، خوشبختانه روز به روز شاهد پیشرفت روش‌های علمی و تکنولوژی در زمینه درمان ناباروری هستیم. مرکز پژوهش و تحقیقات باروری و ناباروری فاطمیه همدان نیز در این زمینه رشد صعودی داشته و همواره شاهد درصد موفقیت بالایی از بارداری در زنانی که مشکلات باروری دارند٬ هستیم. اما در این میان نباید از نقش پررنگ فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی غافل شویم.

در گذشته نگاه بسیار ناپسندی به زنانی که در بارداری‌شان مشکل داشتند٬ می‌شد و در موارد بسیاری منجر به جدایی زوجین از یکدیگر شده است. اما امروز نگاه مردم به این امر تغییر کرده و با صبر و بردباری که به خرج می‌دهند می‌توانند به مدد روش‌های نوین درمان ناباروری و البته خواست خداوند٬ فرزندان خود را به آغوش بکشند.

انتهای پیام/ص

درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمان ناباروری درمانناباروری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوریفرزندآوری بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان بیمارستان فاطمیه همدان

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار