10. بهمن 1396 - 11:33   |   کد مطلب: 20640
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث در مورد حوادث روزهای انقلاب اظهار داشت: در آن روزها روحانیون و مراجع تاکید فراوانی به حفظ اموال عمومی و عدم تخریب آنها داشتند . انها همواره یاداوری می کردند مبادا به اموال عمومی که از پول بیت المال خریداری شده است آسیب وارد شود .

به گزارش شبنم همدان

بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره)می فرمایند :"این تحول روحی و این انقلاب اسلامی تحفه ای است که خدای تبارک و تعالی از عالم بالا برای ملت ما به هدیه فرستاد و ما باید شکر خدای تبارک و تعالی را بکنیم و از عهده شکر بر نمی آییم.

من باید شکر این نعمت را و شکر این رحمت را و شکر این محنتها را که ملت ایران کشیدند ,شکر اینها را بکنم و من از عهده بر نمی آیم,اینها بودند که همه کارها را انجام دادند و خدا بود که اینها را موید کرد و قدرت خدا قدرت ایمان ملت که در این اواخر شکوفا پیدا کرد,این قدرت بود که با دست خدا یک سلطنت 2500ساله را ازریشه کند ,در صورتی که پشت سر او آمریکا ایستاده بود شوروی هم سراً بود و چین هم بود ,انگلستان هم بود ,تمام ابر قدرت ها پشت سر او ایستاده بودند, ان هم دارای همه سلاحهای مدرن بود و ملت ما دست خالی بود تفنگ هم نداشت هیچ نداشت ,لکن قدرت ایمان بود ,قدرت خدا بود این تعجب ندارد "صحیفه سجادیه جلد 22 صفحه 194

 

در ارتباط با خاطرات روزهای انقلاب و چگونگی اطلاع رسانی گفتگویی با مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث انجام دادیم .

سرکانی اظهار داشت :در سال 1357من نوجوانی بودم که  در مقطع اول راهنمایی تحصیل می کردم. آن زمان منزل مسکونی  ما در تهران در خیابان شهباز جنوبی (خیابان 17 شهریور کنونی ) در فاصله هزار متری میدان ژاله (میدان شهدا کنونی ) قرار داشت .با توجه به اینکه بنده در ان زمان در سن  نوجوانی به سر می بردم  اما در بطن اصلی  اتفاقات انقلاب قرار داشتم .

 

سرکانی خاطر نشان کرد :انقلاب اسلامی ایران دستاورد رهبری ازاد اندیش همچون امام خمینی (ره ) و اتحاد و همدلی و همکاری  مردم ایران بود. در آن دوران مردم  به راحتی در خانه های خود را به روی مردم انقلابی می گشودند تا انقلابیون را از تهدید نیروهای ساواک در امان نگه دارند .با توجه به وجود خفقان شدید در آن دوران مردم از احوالات یکدیگر به خوبی با خبر بودند .

 

مساجد کانون اصلی فعالیت های انقلابی

سرکانی با اشاره به اینکه در آن دوران ابزار  اطلاع رسانی چندانی وجود نداشت و مردم از طریق دو روزنامه اطلاعات و کیهان در جریان حوادث و اخبار قرار می گرفتند  و با توجه به اینکه این روزنامه ها نیز در دست رژیم بود گفت :در ان زمان مردم ازطریق شب نامه ها و اعلامیه ها در جریان امور قرار می گرفتند و کانون اصلی  فعالیت ها مساجد بود امام خمینی (ره ) می فرمایند :"مساجد سنگر هستند. سنگر ها را پر کنید ".

 

شبهای پر خاطره  رونویسی از اعلامیه ها

سرکانی به نحوه تکثیر اعلامیه ها اشاره کرد و  ادامه داد: اعلامیه ها از طریق مساجد و یا خانه های شناخته شده در بین افراد جامعه توزیع می شد. با توجه به اینکه در ان دوران استفاده از دستگاه فتوکپی ممنوع بود ,مغازه دارانی  که می خواستند از دستگاه فتوکپی استفاده کنند باید مجوز لازم را از سازمان امنیت  دریافت می کردند. بدین ترتیب اگر دستگاه فتوکپی  در  منزل شخصی کشف می شد اهالی ان منزل مورد بازجویی قرار می گرفتند .بنابراین  اعلامیه ها در گردهمایی های شبانه رونویسی می شد , هر فرد با استفاده از کاربن 20 یا 30 اعلامیه را رو نویسی می کرد .افراد انقلابی برجسته که با روحانیون و مراجع در ارتباط بودند از طریق دستگاه استنسیل یا فتو استنسیل اعلامیه های را تکثیر و بین مردم توزیع می کردند .

 

پخش اعلامیه های انقلاب  لای نان سنگک

سرکانی افزود :در نزدیکی منزل ما نانوایی سنگکی قرار داشت که اعلامیه ها را  در بین نان های  سنگک که تحویل مردم می شد قرار می داد البته لازم به ذکر می دانم که اشاره کنم توزیع اعلامیه ها با توجه به شناختی بود که ایشان از افراد داشتند .

 

سرکانی تاکید داشت :عمده فعالیت های اطلاع رسانی  ازطریق مساجد صورت می گرفت اکثر اوقات بعد از نماز مغرب و عشا راهپیمایی ها آغاز می شد .در ان روزها در نزدیکی میدان خراسان در مسجد امام صادق (ع) روحانی مسجد آقای عَلَم الهدی پس از نماز مغرب و عشاء تفسیر سوره اسراء را برای مردم بازگو می کرد و از مبارزات حضرت موسی (ع) برای مردم سخن می گفت .

در روزهای انقلاب روحانیون بر حفظ  اموال عمومی  تأکید می کردند

سرکانی ابراز داشت :روحانیون و مراجع تاکید فراوانی به حفظ اموال عمومی و عدم تخریب آنها داشتند . انها همواره  یاداوری می کردند مبادا به اموال عمومی که از پول بیت المال خریداری شده است آسیب وارد شود . اما گاهی اوقات ارازل و اوباش در بین صفوف مردم در راه پیمایی ها حضور پیدا می کردند و دست به تخریب اموال عمومی می زدند نمونه بارز ان اتش زدن یک تریلی بود  که بار ان خودرو بود و دیگری سینما رکس آبادان بود.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار