27. دى 1396 - 12:06   |   کد مطلب: 20416
به مناسبت سالروز شهادت شهید نواب صفوی:
پاکسازی ایران از گروههای ضد اسلامی توسط فدائیان اسلام
فدائیان اسلامی در دهه 1320 به رهبری شهید نواب صفوی تشکیل شد و فعالیت آنها به منزله پاک سازی ایران از گروه های ضد اسلامی بود.

به گزارش شبنم همدان

27 دی ماه مصادف است با  با شهادت سید مجتبی نواب صفوی رهبر فداییان اسلام.

در ارتباط چگونگی تشکیل گروه فداییان اسلام و فعالیت ها و اهدافی که در جامعه داشتند گفتگویی با مجید سرکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس شهر همدان انجام دادیم .

 

تشکیلات اسلام گرای زیر زمینی در دهه 1320

سرکانی بیان داشت :جمعیت فداییان اسلام تشکیلات اسلام گرای زیر زمینی در دهه 1320 خورشیدی به رهبری سید مجتبی نواب صفوی در ایران بود.

وی افزود: مجتبی میر لوحی با نام مستعار  نواب صفوی از فارغ التحصیلان مدرسه صنعتی آلمانی ها در ایران بود. وی  در سال 1303 خورشیدی در خانی آباد تهران متولد شد و در 15 سالگی پدرش را که از مخالفان حکومت پهلوی اول بود از دست داد .در سال 1322 نواب صفوی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدتی به آبادان منتقل شد .مدتی بعد برخورد شدیدی بین یکی از متخصصین شرکت نفت با یکی ازکارگران صورت گرفت. در پی این حادثه نواب کارگران را به اعتراض و اجرای قصاص دعوت نمود. با دخالت پلیس و نیروهای نظامی اعتراضات سرکوب شد. نواب شبانه فرار کرد و به وسیله قایق به بصره و از آنجا به بغداد رفت و برای امرار معاش به ساخت و فروش عطر روی آورد.

 

خواب شهید نواب صفوی و نامگذاری گروه فدائیان اسلام

سرکانی در خصوص دلیل نامگذاری فدائیان اسلام گفت :در یکی ازاولین جلسات فدائیان اسلام نواب صفوی بیان کرد که حسین بن علی (ع) را در خواب دیده است که بازو بندی به دست راست وی می بندد که بر روی آن فدائیان اسلام نوشته شده است .

 

سرکانی یاد آور شد :نواب صفوی در مرداد 1339 خورشیدی به مصدق پیامی اینچنین داد "تو ,ای مصدق کذاب بیش ازپیش چهره کریه باطن خود را به دنیا و مسلمانان نشان دادی  " . میر لوحی (نواب صفوی) مشی چریکی را اختیار کرد. نواب در سال 1331 کمیته ی مجازات  را زیر نظر عبدالحسین واحدی تشکیل داد .نواب در مدت زمان اقامت خویش در نجف از نوشته های ضد شیعه احمد کسروی  تاریخ دان و روشن فکر برجسته  مطلع شد . بدین ترتیب سریع در سال 1945به تهران بازگشت که اقدامی علیه کسروی انجام دهد. وی 400تومان از ایت الله طالقانی قرض گرفت و با ان یک تپانچه خرید ,اقدام به ترور ناموفق احمد کسروی نمود که دستگیر شد و پس از آزادی  گروه فداییان را تشکیل و اعلام  نمود .   هدف از تشکیل فداییان اسلام برقراری حکومت اسلامی در ایران بود .

 

پاکسازی ایران از گروههای ضد اسلامی توسط فدائیان اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث اشاره داشت: فداییان اسلام در سال 1324احمد کسروی و منشی اش را با ضربات متعدد چاقو ترور کردند ,این بخش از اقدامات گروه فداییان اسلام نقطه عطفی برای گروه فدائیان اسلام به شمار می رفت. دلیل اینکه نقطه عطف قرار گرفت این بود که  سخنرانی های آتشین ,اعلامیه ها ,و گزارش روزنامه ها; مبلغ وجود فدائیان اسلام و فعالیت آنها به منزله پاک سازی ایران از گروه های ضد اسلامی بود.

 

ترور دو نخست وزیر توسط فدائیان اسلام

سرکانی در ادامه سخنانش در مورد ترویج و مشروعیت گروه فدائیان اسلام گفت: فتوای تاکتیکی رهبر روحانیون نجف ایت الله حاج اقا حسین قمی در تبرئه ترور کسروی به دست برادران امانی کمک کرد, که به گروه فدائیان اسلام مشروعیت بخشد و موجب جذب افراد جدید و گسترش گروه فدائیان  شد. در همین زمان به امر ایت الله کاشانی تظاهرات ضد اسراییلی بر پا شد همچنین  در این دوره اقدامات خشونت امیز علیه مقامات والای حکومت رقم خورد . گروه فدائیان اسلام در سالهای بین 1328و 1332 دو نخست وزیر ;عبدالحسین هژیر ,حاج علی رزم آرا را به قتل رساندند ,آنان همچنین سوء قصد های ناموفقی به جان حسین علاء و حسین فاطمی ترتیب دادند .

 

عقاید و اندیشه های فدائیان اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث در ارتباط با عقاید گروه فداییان اسلام ابراز داشت: فدائیان در شرح اندیشه های خود نخستین برنامه مدون خود را در ارتباط با حکومت اسلامی به صورت قانون اساسی و بر پایه مبانی اسلامی در قالب کتابی با عنوان "رهنمای حقایق یا نماینده حقایق نورانی این جهان بزرگ " به قلم نواب صفوی ارائه دادند که به مانیفست فدائیان اسلام و مبنای سنت فکری این جریان بدل شد .کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش نخست نویسنده به شناسایی و تشریح ریشه های مفاسد خانمان سوز ایران و جهان پرداخته در بخش دوم نیز "طریق اصلاح عموم طبقات " و در بخش سوم  "دستور العملی برای شئون مختلف حکومت و جامعه" ارائه کرده است .در بخش نخست کتاب جامعه ایران به گونه ای به تصویر کشیده شده است که فساد و تباهی ان را فراگرفته است و به برجسته ترین شکل فساد و تباهی در فرهنگ راه یافته است .

 

فعالیتهای فدائیان اسلام

سرکانی به فعالیت های فدائیان اسلام اشاره کرد و گفت این فعالیت ها عبارتند از: مبارزه با بی حجابی ,واکنش به دستگیری ایت الله کاشانی و حمایت از فعالیت های ایشان با حمایت از شمس قنات آبادی ,اعتراض به مجلس موسسان فعالیت هایی پس از واقعه 28 مرداد رخ داد  ,مخالفت با شاه به دلیل عدم اجرای احکام اسلامی ,مبارزه با بهائیت ,مخالفت با جبهه ملی و دکتر مصدق ,مخالفت با ایت الله بروجردی و اخراج از حوزه علمیه و شهرقم .

 

معاون پرورشی مدارس شهر همدان به  دستگیری نواب صفوی اشاره داشت و گفت :نواب صفوی و تعداد دیگری از اعضای گروه فدائیان اسلام پس از ترور ناموفق حسین علاء دستگیر و به حبس و اعدام محکوم شدند ,برخی از اعضای سابق گروه فدائیان اسلام پس از قتل حسنعلی منصور نخست وزیر نقش حمایتی ایفا نمودند .بسیاری از اطرافیان امام خمینی (ره ) در سال 1357از اعضاء فداییان اسلام بودند .

 

سرکانی تصریح کرد :گروه فداییان اسلام  پس از نواب صفوی تحت مراقبت شدید مامورین حکومتی قرار داشتند در چنین شرایطی اعضاء جمعیت فدائیان اسلام به مبارزات مخفیانه علیه حکومت پهلوی روی آوردند.اعضا فدائیان اسلام با برگزاری جلسات عمومی اما به شکل کلاس های قرآن و مراسمات عزاداری در مساجد فعالیت می کرد اما در بین سالهای 1334 تا 1343 هیچ گونه فعالیت اشکاری انجام نداد.  در 30سال 1390گروه فدائیان اسلام اعلام کرد فعالیت خود را ازسر گرفته است .

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار