16. دى 1396 - 11:52   |   کد مطلب: 20247
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان:
آغاز کمپین «آموزش همگانی تغذیه» در همدان
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان از برگزاری «کمپین آموزش همگانی تغذیه» از 15 دي ماه تا پایان اين ماه در همدان خبر داد.
مرکز بهداشت همدان,کمپین,آموزش همگانی تغذیه,کنترل چاقی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

آغاز کمپین «آموزش همگانی تغذیه» در همدان

آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : صفورا کرمی با اشاره به برگزاری کمپین «آموزش همگانی تغذیه» در همدان، اظهار کرد: از نیمه دوم دی ماه طبق برنامه کشوری آموزش همگانی تغذیه در دستور کار معاونت بهداشتی همدان است.

وی اصلاح الگوی سبد غذایی خانوار را در کاهش آمار ابتلا به اضافه وزن و چاقی و به طبع ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون، چربی و... مهم دانست و افزود: فعالیت بدنی مرتب و روزانه، باعث افزایش انرژی مصرفی و در نتیجه نگه‌داشت وزن در محدوده طبیعی می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان با تاکید به اینکه در کنترل چاقی غذا خوردن همراه با کارهای دیگر نظیر مطالعه و تماشای تلویزیون انجام نگیرد، گفت: از بشقاب‌های کوچک برای غذا خوردن استفاده شود.

وی با بیان اینکه مواد غذایی که سبب تحریک غذا خوردن در افراد می‌شوند از معرض دید و دسترس خارج شود، افزود: از قرار دادن دیس غذا با حجم زیاد در سر سفره خودداری شود.

کرمی با تاکید به مصرف وعده‌های غذایی در ساعات معینی از روز و به طور منظم، گفت:‌ قبل از سیری کامل از غذا خوردن دست کشیده شود.

وی با اهمیت به ترک میز یا سفره بلافاصله پس از مصرف غذا در پیشگیری از چاقی، خاطرنشان کرد: چای بدون قند یا با نصف یک حبه قند مصرف شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه آهسته غذا خورده و بیش از حد نیاز غذا خورده نشود، گفت: به جای نوشابه‌های شیرین و گازدار از آب و یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها از سبزی‌های خام و پخته استفاده شود، افزود: روزانه 2 تا 4 عدد میوه متوسط مصرف شود و از مصرف شربت‌های پاکتی و پودری جدا خودداری شود.

کرمی بهترین نوشیدنی را شربت‌های خانگی کم‌شیرین و انواع دوغ کم نمک و کم چرب و آبمیوه‌های طبیعی  دانست و گفت:‌ از مصرف ته دیگ اکیدا خودداری شود زیرا ته دیگ بسیار پرچرب و پرنمک است.

وی با تاکید به اینکه از مصرف بستنی‌های پرچرب و خیلی شیرین خودداری کرده یا کمتر میل شود زیرا اینگونه بستنی‌ها سرشار از چربی‌های حیوانی اشباع شده است، افزود: مصرف تنقلات شور که سرشار از نمک است محدود شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه ذائقه افراد از کودکی شکل می‌گیرد پس علاقه به غذاهای سالم کم‌چرب، کم‌نمک و کم شیرین از دوران کودکی در ذائقه آنها پرورش داده شود، گفت: در منزل یا محل کار ترازو باشد و به طور هفتگی وزن کنترل شود.

وی بیان کرد: لقمه آرام جویده و به معده اجازه داه شود که پر شود چراکه 15 دقیقه وقت لازم است تا معده به فرد بگوید که پر شده است.

کرمی با بیان اینکه در هنگام غذا خوردن جلوی تلویزیون نشسته نشود زیرا بیشتر افراد هنگام تماشای تلویزیون زیاد غذا می‌خورند، گفت: مصرف روزانه 6 تا هشت لیوان آب توصیه می‌شود و افراد در هنگام گرسنگی، آب بنوشند.

وی با اشاره به اینکه آب، مواد زائد را از بدن دفع می‌کند و علاوه بر آن جلوی خوردن زیاد غذا را می‌گیرد، افزود:  البته در بین غذا از نوشیدن آب پرهیز شود و نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز همانند آب عمل نمی‌کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان با تاکید به اینکه وعده‌های اصلی غذا صبحانه، نهار و شام حذف نشود،  زیرا در این صورت افراد ناچار به ریزه‌خواری می‌شوند، گفت: وعده صبحانه نیز حذف نشود، افرادی که صبحانه نمی‌خورند در وعده ناهار به دلیل افت قند خون غذای بیشتری می‌خورند که منجر به چاقی می‌شود.

وی با بیان اینکه درصورت تمایل به نوشیدن چای، چای کمرنگ ولی بدون قند و شکر را دو ساعت بعد از غذا مصرف شود، افزود: در حالت‌های اضطراب و استرس به جای هله هوله و غذا، آب نوشیده شود و وقت را به جای ریزه‌خواری با فعالیت پر کنید.

کرمی با اهمیت به جایگزینی لبنیات کم‌چرب نظیر شیر، ماست، پنیر در لبنیات پر چرب، خاطرنشان کرد:‌ به جای گوشت‌های پرچرب از گوشت‌های کم چرب استفاده شود و چربی قابل رویت گوشت پیش از پخت تا آنجا که ممکن است جدا شود.

وی با تاکید به اینکه پیش از طبخ مرغ، پوست از آن جدا شود، گفت: به جای سرخ کردن مواد غذایی، به صورت بخارپز، آب پز، تنوری و یا کبابی تهیه شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه اگر تمایل به سرخ کردن غذا و یا سبزی‌هاست، زمان سرخ کردن را کاهش داده و به تفت دادن آن اکتفا شود و حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود، افزود:‌ مصرف روغن به حداقل برسد و غذاها با روغن کم پخته شود.

وی با تاکید به کاهش مصرف گوشت قرمز و به جای آن از گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده شود، گفت:‌ مصرف دو تا سه بار در هفته ماهی توصیه می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه در طبخ غذاها از انواع روغن مایع به ویژه روغن زیتون،کلزا و یا کنجد استفاده شود، افزود: برای پختن، نه سرخ کردن روغن جامد و نیمه جامد مصرف نشود.

وی با بیان اینکه غذاهای آماده مانند پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، غذاهای سرخ کرده نظیر سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و... حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، گفت: مصرف این نوع غذاها را بسیار محدود شود.

انتهای پیام/ص

آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه آموزش همگانی تغذیه کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی کنترل چاقی مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان مرکز بهداشت همدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار