4. دى 1396 - 15:22   |   کد مطلب: 20067
به مناسبت میلاد حضرت مسیح :
آغاز کریسمس پس از 4 هفته انتظار
یکی از شهروندان مسیحی کاتولیک اظهار داشت: در ایین مسیحیت 4 هفته قبل از جشن آمادگی معنوی برای کریسمس با فصل ورود آغاز می شود .در این چهار هفته قبل از جشن میلاد مسیح در کلیسا ها دعاهای خاصی خوانده می شود. بدین ترتیب مسیحیان خودشان را برای تولد حضرت مسیح آماده می کنند .

به گزارش شبنم همدان: 

امروز روز کریسمس است که پیروان عیسی مسیح ان را به یمن تولد پیامبرشان جشن میگیرند و مانند جشن نورورز برای آنها مهم است و آیین خاصی دارد. عیسی مسیح  از پیامبران بزرگ الهی و یکی از 5 پیامبر برگزیده است. خداوند متعال در قرآن کریم داستان تولد مسیح را آورده . فرموده است: :"یا مَریَمَ اِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنهُ اسمُهُ المَسیحُ  عِیسَی ابنُ مَریَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنیَا وَ الاخِرَه وَ مِنَ المُقَرَّبِینَ "آیه 45 سوره آل عمران (ای مریم! خدا تو را به کلمه ای از جانب خودش بشارت می دهد که نامش مسیح عیس بن مریم است در حالی که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان درگاه الهی است )

تو را می ستاییم ای خدای مهربان ای خدایی که پر از فیض و بخششی ای شاه پر جلال و شکوه می خواهیم جلال تو در همه لحظات زندگیمان چه در شادی ها و چه در تنگناها و سختی ها نمایان گردد .

 

به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع)گفتگویی در خصوص آیین کریسمس  با گیتا یاسری از مسیحیان کاتولیک انجام دادیم .

یک مسیحی کاتولیک: میلاد مسیح برای مسیحیان زمان انتظار برای موعود عالم است

گیتا یاسری با اشاره به  اهمیت تولد مسیح گفت: میلاد مسیح برای مسیحیان زمان انتظار برای تولد منجی بشریت و موعود عالم است .در ایین مسیحیت 4 هفته قبل از جشن آمادگی معنوی برای کریسمس با فصل ورود آغاز می شود .در این چهار هفته قبل از جشن میلاد مسیح در کلیسا ها دعاهای خاصی خوانده می شود. بدین ترتیب مسیحیان خودشان را برای تولد حضرت مسیح آماده می کنند .هر یکشنبه فصل ورود ,شمعی برای نشان دادن گذر هفته ها روشن می شود .با روشن شدن چهارمین شمع کریسمس آغاز می شود .

خانواده های مسیحی در شب کریسمس به کلیسا میروند و به عبادت می پردازند

گیتا یاسری در ارتباط آیین کریسمس  اظهار داشت : شب 25 دسامبر شب کریسمس بسیاری از کلیساهای کاتولیک در ایران و سراسر جهان مراسم شامگاهی برگزار می کنند .خانواده های مسیحی اغلب در این شب به کلیسا می روند, در این مراسم به عبادت و خواندن سرودههای مذهبی می پردازند .پس از مراسم شامگاه در کلیسا به منزل باز می گردیم و به یکدیگر کادوی کریسمس هدیه می دهیم برخی از خانواده های مسیحی هدیه کودکان را در زیر درخت تزئین شده کریسمس قرار می دهند تا صبح که از خواب  بیدار شدند آن را باز کنند .صبح روز کریسمس نیز کلیسا ها مراسم دارند و دوباره همه  خانواده ها به کلیسا می روند و این بار پس از اجرای مراسم مذهبی با پذیرایی و سرود خوانی و جشن های مختلف سرگرم می شوند .

 

یاسری یادآور شد :فصل کریسمس از نظر کلیسا تا چند هفته به طول می انجامد و ایمان داران با انجام دید و بازدید ها و دادن هدایا به یکدیگر جشن می گیرند .

 

فعالیت های خیرخوانانه در ایام کریسمس

یاسری تاکید داشت: در جشن کریسمس هیچ گاه بیماران و سالمندان را فراموش نمی کنند گروه بانوان کلیسا هر ساله بازدیدی از خانه سالمندان ترتیب می دهد و اعضای کلیسا  با خواندن سرودهای کریسمس به دیدار سالمندان می روند .همچنین فعالیت خیر خواهانه در این ایام برجسته تر می شود .

 

در خصوص مراسم ارامنه مسیحی گفتگویی با آدیس عیسی فلیان روزنامه نگار انجام دادیم .

عیسی فلیان اظهار داشت :ارامنه ایران کریسمس را جشن نمی گیرند. بخشی از  جامعه ارامنه کاتولیک هستند و 25 دسامبر را جشن می گیرند اما ارامنه و ارتدوکس   روز ششم ژانویه را جشن می گیرند .در ابتدا همه مسیحیان جهان 6 ژانویه را جشن می گرفتند.علت اینکه کاتولیک ها روز جشن را تغییر دادند به علت برگزاری جشن هلیوس در روز 25 دسامبر است  و کلیسا تاریخ ها را همزمان قرار داد تا بزرگی و شکوه این جشن نمایان شود . 300 سال است که تاریخ ششم ژانویه به 25 دسامبر نزد کاتولیک ها تغییر یافته  است .

روزنامه نگار مسیحی: شب کریسمس  مراسم شام عشای ربانی اجرا می شود و بالاترین مقام مذهبی آن را انجام می دهد

عیسی فلیان اشاره داشت :مراسم ششم ژانویه در بین ارامنه معطوف به کلیسا می باشد. همه خانواده ها سعی می کنند  در این روز به کلیسا بروند و پس از آن به دیدار بزرگترها می روند .در این شب خانواده ها ماهی پلو درست می کنند و در کنار یکدیگر جمع می شوند و به جشن و شادی می پردازند .در کنار همه مراسم ها  دو هفته قبل از عید در منطقه های مسیحی نشین رنگ و بوی عید به خوبی احساس می شود و ان رنگارنگی و زیبایی عید را نشان می دهد  .روز بعد از کریسمس طبق ایین ارامنه  همه به ارامستان ها می روند و در کنار درگذشتگان وقت می گذارنند .شب کریسمس  مراسم شام عشای ربانی اجرا می شود و بالاترین مقام مذهبی آن را انجام می دهد .همه ارتدوکس ها و کلیسای اروپای شرقی و بخشی از آشوریان ایران و کلیسای روسیه ششم ژانویه را جشن می گیرد .

 

عیسی فلیان یاداور شد :در ایران در کمال احترام  با ارامنه برخورد می شود .برخی از افراد ورود ارامنه به ایران را 400سال قبل تخمین می زنند در حالی که قدمت ارامنه تبریز به 800سال پیش باز می گردد .

 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار