23. آذر 1396 - 22:06   |   کد مطلب: 19899
نخستین جشنواره استانی " نماز و فضای مجازی" به همت ستاد اقامه نماز استان همدان برگزار و برگزیدگان این جشنواره نیز معرفی شد.
حشنواره استانی,نماز و فضای مجازی,ستاد اقامه نماز همدان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

 به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم از همدان : نخستین جشنواره استانی " نماز و فضای مجازی" پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی به همت ستاد اقامه نماز استان همدان با معرفی برگزیدگان این جشنواره در همدان برگزار شد.

 در این همایش دبیر هیئت دولت، محسن حاجی میرزایی پیشاز ظهر امروز در نخستین جشنواره نماز و فضای مجازی همدان اظهار داشت: افتخار می‌کنم از افرادی باشم که در عرصه ترویج نماز گام بردارند.

وی با بیان اینکه نماز عامل بازدارنده از فحشا و منکر است، افزود: نماز جایگاه ممتازی در دین مقدس اسلام دارد به گونه‌‌ای که در صورت قبولی نماز است که اعمال انسان در درگاه الهی نیز پذیرفته می‌شود.

دبیر هیئت دولت عنوان کرد: همگی می‌دانیم انسان‌ها در شرایطی به دنیا می‌آیند که چیزی نمی‌دانند و در مرحله بعد به ابزارهایی مانند چشم، گوش و قلب مجهز می‌شوند تا شکرگذار خالق هستی باشند.

وی با اشاره به اینکه آنچه با عنوان تمدن شناخته می‌شود در حقیقت دریچه ورود و شکل‌گیری آن، وجود چشم، گوش و دل در انسان‌هاست گفت: مربیان و پیامبران نیز از این طریق با انسان‌ها حرف می‌زنند.

حاجی‌میرزایی با تشریح آیات قرآن کریم و جایگاه تدبر، تعقل، شنیدن و دیدن در قرآنابراز کرد: انسان‌ها متفاوت هستند چون به روش‌های متفاوتی از این ابزارها استفاده می‌کنند در حالی که ما در قرآن کریم مشاهده می‌کنیم خداوند درباره انسان‌هایی می‌گوید که گوش دارند اما نمی‌شنوند، چشم دارند اما نمی‌بینند، افرادی که قرآن کریم آنها را کمتر از حیوانات معرفی می‌کند.

وی افزود: ما از طریقاین ابزارهاراه خود را پیدا می‌کنیم، از تجربیات پیشینیان آگاه می‌شویم بنابراین وقتی این سه ابزار در انسان از کار می‌افتد تصویر وحشتناکی در جهان شکل می‌گیرد به همین دلیل از مهم‌ترین رسالت پیامبران، برداشتن زنگار از روی این ابزار‌ها و کارآمد کردن آنها است.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه وقتی این ابزارها از کار بیفتد قرآن آن فرد را غافل می ‌نامدو درمان آن را ذکر معرفی می‌کند عنوان کرد: خدمتی که نماز می‌تواند به فضای مجازی و تطهیر آن کند بسیار بیشتر از خدمت فضای مجازی به نماز است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان نیز که از دیگر سخنرانان این جشنواره بود اظهار داشت: فریضه نماز از اهمیت بسیار بالایی در دین برخوردار است به همین دلیل هرفردی نمی‌تواند حق این فریضه را ادا کند.

وی افزود: اگرچه بارها شده که برای اهتمام و بزرگداشت این فریضه الهی برنامه‌هایی را برگزار کرده‌ایم اما واقعیت این است که ما نمی‌دانیم نماز چیست چرا که ما خدای ناشناخته را می‌پرستیم، پیامبر ناشناخته را امت هستیم و امامان ناشناخته را پیروی می‌کنیم به همین دلیل می‌گویم با عدم درک درست از جایگاه نماز نمی‌توانیم حق این فریضه را به جا آوریم.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر نماز را زنده کرده و به آن تجسم عینی دهیم و آن وقت از آن بخواهیم خود را معرفی کند می‌گوید "برداشت انسان‌ها از من، " هرکسی از ظن خود شد یار من" است.

وی تصریح کرد: فلسفه برگزاری چنین مراسمی این است که قدمی در جست‌وجو و معرفی اسرار نماز برداشته شود، همان طور که بزرگان دینی ما توانستند در عرصه نماز کتاب‌هایی مانند"آداب صلاه" و" اسرار صلاه" را بنویسند. هرچند جا دارد سوال کنیم چه فرقی بین آداب و اسرار صلاه" وجود دارد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه "آداب صلاه" چهره زیبا و بیرونی نماز را نشان می‌دهد اما"اسرار صلاه" حقیقت نورانی و‌معنوی آن را بیان می‌کند افزود: پرداختن به این موضوعات خود نوعی سیر و سلوک است چرا که در احادیث داریم اگر کسی یک رکعت نماز قابل قبول داشته باشد، اهل بهشت است.

وی با اشاره به اینکه نماز دریایی بی ساحل می‌باشد به همین دلیل سخن گفتن درباره این فریضه الهی بسیار سخت است گفت: آنهایی که توانستند به هدف‌های والای خود برسند کسانی بودند که به نماز تمسک جستند و آنها که در این مسیر درمانده شدند افرادی هستند که یا نماز نخواندند یا آن را ناقص به جا آوردند.

محمدی اظهار داشت: نماز دیواری بین کفر و ایمان است و در جداسازی کفر و ایمان نقش اصلی را بازی می‌کند به گونه‌ای که مرتبه هفتم در جهنم متعلق به کسانی است که یا نماز نمی‌خوانند یا آن را ناقص به جا می‌آورند و یا آن را ضایع می‌کنند.

وی با بیان اینکه ضایع کردن نماز و یا ناقص به جا آوردن آن مانند مادری است که پس از تحمل سختی بسیار در ماه آخر بارداری فرزندش را از دست می‌دهد عنوان کرد: آنهایی که حقیقت نماز را دریافتند و با‌همه آداب و تشریفات به نماز ایستادند، رستگار می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در همدان اظهار داشت: اگرچه ما اجلاس‌های بسیاری درباره نماز برگزار می‌کنیم اما درباره موضوعاتی مربوط به نماز مانند حدود نماز حرفی نمی‌زنیم در حالیکه به فرموده امام صادق (ع) نماز 4هزار حدود دارد که ما از آنها اطلاعی نداریم.

وی با تاکید برلزوم آموزش نماز و حدود آن به افرادجامعه تصریح کرد: آن فردی که نماز را به درستی شناخت، در درگاه الهی عجز و ناتوانی خود را اظهار کرد وپس از آن از خداوند متعال درخواست کمک نمود، رستگار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که می‌تواند انسان را از ورطه سقوط نجات دهد نماز است تصریح کرد: چشم، گوش و قلب انسان‌ها در طول تاریخ امتداد یافته‌اند یعنی ابزارهایی ایجاد شده که قابلیت‌های این ابزارها را افزایش می‌دهد مانند خط که سبب می‌شود قدرت و ظرفیت گوش و چشم افزایش یابد.

حاجی‌میرزایی با تشریح جایگاه و نقش خط در قرآن کریم بیان کرد: از جمله امتدادهای این سه ابزار ارزشمند در دنیای کنونی فضای مجازی است که قابلیت ممتازی دارد و سرعت انتقال پیام و میزان پایداری آن را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه چه بسیار اندیشه‌های بزرگی که به مدد خط در طول تاریخ پایدار شده‌اند، ابراز کرد: آنچه که سبب شده یک پیام در طول زمان‌ها پایدار بماند، خط است و این قابلیت خط را، فضای مجازی نیز دارد به همین دلیل می‌تواند به انسان کمک کند قابلیت‌های خود را افزایش دهد.

دبیر هیئت دولت با تاکید براینکه آنچه در فضای مجازی اهمیت دارد این است که بتوانیم از این ابزارها درست استفاده کرده و معرفت خود را افزایش دهیم، اظهار داشت: قرآن کریم عاملمصون ماندن ابزارها از آلودگی‌ها و‌مخاطرات را توسعه نماز می‌داند.

وی تصریح کرد: معتقدیم بیش از اینکه نماز به فضای مجازی نیاز داشته باشد این فضای مجازی است که به نماز محتاج است پس باید ارتباط بین نماز و فضای مجازی را برقرار کرد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان نیز گفت: در سال‌های اخیر رشد سریع فناوری و اطلاعات سبب شده است امروز بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از وقت خود را در بخش‌های مختلف فضای مجازی مانند سرگرمی، تفریحی، آموزشی و غیره سپری کنند.

وی با بیان اینکه بررسی سطح فنی و فرهنگی کاربران و میزان آشنایی آنها با تکنولوژی‌های روز دنیا بسیار حائز اهمیت است گفت: با توجه به اصل جهانی شدن و شکل گیری دهکده جهانی، فضای مجازی واقعیتی است که توانسته در جامعه نفوذ کند و در دسترس بسیاری از افراد جامعه قرار گیرد.

‌مدیر ستاد اقامه نماز همدان با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل نبودن فضای مجازی والدین می‌توانستند نظارت بیشتری بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند و آنها را از انحراف دور کنند عنوان کرد: امروزه با وجود ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و غیره والدین نمی‌توانند نظارت لازم را بر رفتار فرزندانشان داشته باشند در حالیکه بخشی از رفتار فرزندان تحت تاثیر فضای مجازی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن نقش خانواده‌ها وآموزش‌وپرورش در تربیت کودکان و نوجوانان تصریح کرد: امروز خانواده‌های ما در مصاف با ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی  تحت تاثیر برنامه‌هایی قرار دارند که اهداف مشترکی مانند تخریب بنیان خانواده، ترویج اباحه‌گری و غیره را دنبال می‌کنند.

حسنی‌حلم با تشریح اهداف برنامه‌های تولید شده در ماهواره‌ها و فضای مجازی مانند افزایش نرخ مجری، عادی سازی روابط بین نامحرمان، افزایش روابط غیر دینی بین دختران و پسران، تنوع طلبی جنسی و غیره گفت: امروز به دلیل تنوع فناوری، دسترسی به فضای مجازی چنان گسترش یافته است که حتی کودکان نیز به آنها دسترسی دارند.

وی با بررسی نقش تلفن همراه به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های دسترسی به فضای مجازی ابراز کرد: فضای مجازی اگرچه محاسنی دارد اما بیشتر مکانی برای ترویج مصادیق فساد، انتشار اطلاعات شخصی دیگران، انحرافات جنسی و دیکر مشکلات بوده است که سبب انحطاط جامعه می‌شود.   

مدیر ستاد اقامه نماز همدان درباره راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی افزود: راه‌اندازی شبکه ملی‌اطلاعات، استفاده از متخصصان دلسوز، اطلاع‌رسانی به جوانان در زمینه آسیب‌ها، برگزاری آموزش‌های همگانی، افزایش آگاهی خانواده‌ها، برخورد جدی با متخلفان در فضای مجازی و برگزاری میزگردهای علمی از جمله راهکارهای مقابله با این معضل است.

 به گزارش تسنیم، در نخستین جشنواره استانی "نماز و فضای مجازی" همدان، رضا زنگنه در بخش عکس، زهرا ترکمنی در بخش تولیدات شبکه اجتماعی، فرازنه سازگار در بخش‌گرافیک و پویا فرهادی در بخش وبلاگ‌نویسی توانستند رتبه‌های نخست این جشنواره را به دست آورند. محمد فرجی نیز در بخش تولیدات شبکه‌های اجتماعی  به عنوان اثر شایسته تقدیر مورد تجلیل واقع شد.

 در این جشنواره از سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صداوسیما، فنی‌وحرفه‌ای، آموزش و پرورش کمیته امداد، ورزش‌وجوانان، اداره‌کل زندان‌ها، شرکت گاز، آب منطقه‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، کار، تعاون ورفاه اجتماعی، آب و فاضلاب، خبرگزاری ایکنا، قیاسی معاون استاندار همدان و هچنین نهاد استانداری به عنوان نهادها و افراد فعال در امر نماز تقدیر شد.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار