23. آذر 1396 - 8:28   |   کد مطلب: 19885
احساس بازنده بودن در رقابتهای شغلی و به دنبال آن، احساس ناتوانی در نیل به موفقیت، احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل کار و مدرسه نیز در گرایش زنان به اعتیاد و مواد مخدر موثر است.
اعتیاد در زنان,مشاغل کاذب,آسیب های اجتماعی,زنان بی سرپرست,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

«اعتیاد» و «مشاغل کاذب» پدیده‌های رو به افزایش در زنان ایرانی

اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : فرزانه همتی:‌ زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی‌اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده‌ترین، بلکه یکی از مهمترین آنان است. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد، عمدتا پدیده‌ای مردانه است اما این درحالی‌ست که تعداد زنان معتاد هم کم نیست.  

درباره پدیده اعتیاد در زنان، با دکتر امین رفیعی پور پزشک متخصص روانشناسی سلامت گفتگو کردیم. وی در این باره به خبرنگار طنین یاس گفت: هم اکنون آمار دقیقی از اینکه اعتیاد در ایران چقدر است و میزان افزایش آن چگونه بوده، در دست نداریم. اما می‌توان بیان کرد که عمده دلیل گرایش زنان به سوی اعتیاد به خاطر این است که نقش زن و مرد به خوبی تفکیک نشده و درک نشده که نقش زن و مرد کاملا مجزاست و این دو باید مکمل یکدیگر باشند و نباید جای دیگری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: احساس بازنده بودن در رقابتهای شغلی و به دنبال آن، احساس ناتوانی در نیل به موفقیت، احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل کار و مدرسه نیز در گرایش زنان به اعتیاد و مواد مخدر موثر است. 

قوی نشان دادن خود با روی آوردن به اعتیاد

رفیعی پور با بیان اینکه گرایش به اعتیاد یک موضوع چند فاکتوری است که عوامل زیادی در این گرایش‌ها نقش دارند ادامه داد: برخی زنان احساس می‌کنند با روی آوردن به اعتیاد، وجهه خود را بالاتر می‌برند. در واقع در برخی از زنان معتاد، احساس بدست آوردن هویت و اثبات اینکه ما با مردها هیچ تفاوتی نداریم، عامل اعتیاد آنها بوده است. درحالی‌که زن باید بداند قرار نیست جایگاه او با مرد یکسان باشد.  

این متخصص روانشناسی سلامت اشاره کرد: عرضه و تقاضا نیز بر این معضل اجتماعی دامن می‌زند. مواد مخدر همچنان در کشور وجود دارد و زمان دسترسی به آن نیز کوتاه است و از طرفی آموزش‌های لازم برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن را نیز نداشته‌ایم. آموزش رفتار باجرات و توانایی نه گفتن به بچه هایمان نیز همیشه ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: یک اشتباه در نشان دادن عاقبت اعتیاد که در فیلم ها و رسانه‌ها مرتبا تکرار می‌شود اینست که فرد معتاد را یک فرد کارتن خواب و فقیر نشان می‌دهند درحالی که اعتیاد بیشتر براساس اصل لذت بوجود می‌آید یعنی انسان از مصرف مواد مخدر در ابتدای کار پاداش می‌گیرد. این موضوع در آرایشگاه های زنانه بسیار اتفاق می‌افتد. مثلا گفته می‌شود اگر فلان کپسول را بخورید، انرژی‌تان را زیاد می‌کند. البته در روزهای اول مصرف دقیقا همین گونه است و عوارض اعتیاد پس از مدتی خود را نشان می دهد. پیروی از این قبیل دستورالعمل ها سبب می شود یک زن به راحتی در دام اعتیاد بیافتد.

رفیعی پور گفت: بنابراین ما باید بدانیم اعتیاد در ابتدای امر مسیر لذت بخشی دارد. غفلت از این موضوع در پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، سبب شده تا فردی که خود را با یک کارتن خواب بسیار متفاوت می بیند، باور نکند که روزی ممکن است او نیز به چنین شرایطی دچار شود.

 

ارتباط مشاغل کاذب با گرایش به اعتیاد

در ادامه این گفتگو به موضوع « اشتغال زنان» و ارتباط مشاغل کاذب با گرایش به اعتیاد پرداختیم. موضوع افزایش اشتغال، درحالی است که زنانی برای اثبات و رسیدن به جایگاه خود در بازار کار، از حق و حقوق خود هم گذشتند. هستند زنانی که در آمار شاغلین جایشان خالی است اما برای ماهی 500 - 400 هزار تومان جان می‌کنند و ساعت‌های طولانی کارهای طاقت فرسا را به جان می‌خرند. نه برای آنکه خودشان رابه جامعه ثابت کنند بلکه اینان زنانی هستند که بار اقتصاد خانواده را به دوش می‌کشند و از حداقل مزیت فعالیت اقتصادی که بیمه است، محرومند. آنها نه آینده‌ای دارند، نه سلامتی آنچنانی و نه حتی آب باریکه بازنشستگی. این زنان گاه با معضلات بسیار مجبورند دست و پنجه نرم کنند اما دم برنیاورند. آنها زنانی هستند که در پستوی کارفرمایان خاک می‌خورند و هر روز رنجورتر از دیروز، سخت کار می‌کنند.

دکتر رفیعی پور گفت: توزیع ناعادلانه منابع در آمد نیز از دلایل اعتیاد در زنان است. اشتغال کاذب با حقوق کم، بدون بیمه و به نوعی بیگاری کشیدن از زنان، یک معضل اجتماعی است.زنان باید اشتغال به کارهایی داشته باشند که حتما در حیطه سطح فرهنگی، اجتماعی و تحصیلی آنها باشد که اگر این موضوع محقق شود خود زمینه ساز پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 

سرمایه گذاری بر روی افزایش مهارت در زنان

این متخصص روانشناسی سلامت بیان کرد شغل آبرومندانه و مناسب برای یک زن، حتما این نیست که او باید کارمند دولت شود و خاطرنشان کرد: کار مناسب یعنی اینکه ما می توانیم به سمت تولید پیش برویم. تولید در زمینه پوشاک، کشاورزی، صنایع دستی و غیره.  در واقع بخش خصوصی باید حمایت شود و از دولت انتظار می‌رود که با حمایت از بخش خصوصی قدم های مثبتی در اشتغال زنان بردارد. برای اشتغال مناسب بانوان بیشتر باید روی تقویت مهارتها سرمایه گذاری کرد نه فقط سطح علمی و تئوری افراد را بالا برد درصورتی‌که الان می‌بینیم فارغ التحصيل دانشگاهی زیاد داریم اما مهارت‌ها بسیار ضعیف است.

 

اشتغال نامناسب زنان و آسیب‌های سلامت روان به خانواده

وی درخصوص آسیب‌های سلامت روان که اشتغال نامناسب زنان به خانواده‌هایشان وارد می‌کند، گفت: یک خانواده دارای اصول و مرزبندی است که باید از آن محافظت شود. زن باید در ساعات خاصی از روز، نقش مادر بودن را برای فرزندان و نقش زن بودن را برای همسر خود ایفا کند. روابط عاطفی اعضای خانواده با یکدیگر باید حفظ شود و مادر وقت برای تربیت بچه ها بگذارد تا آسیب‌ها سلامت خانواده را کمتر تهدید کند.

رفیعی پور افزود: شیفت کاری نامناسب، کار سختی که روحیه زن را خشن کند، اشتغال به کارهایی که متناسب با سطح سواد، فرهنگ و شان اجتماعی یک زن نیست، همگی سبب آسیب به روحیه زن می‌شود و نتیجه آن به همسر و فرزندانش بازمی‌گردد.

 

زنان فروشنده در مترو

یکی از مشاغلی کاذبی که امروزه بسیار در میان زنان رواج یافته است، فروشندگی در مترو است. كمتر ايستگاهي را خالي از حضور زنان فروشنده مي‌بينيم. تقريبا در همه ايستگاه‌ها، در داخل يا خارج از قطارهايي كه به سرعت مي‌آيند و به كندي مي‌روند، زنان دستفروش مشغول فروش خرده‌ريزهايي هستند براي چرخيدن چرخ زندگي‌شان.

خبرنگار طنین یاس در ادامه گفتگویی نیز با حسین باهر فوق دکترای رفتارشناسی درباره افزایش پدیده زنان فروشنده در مترو به عنوان رواج یک شغل کاذب داشت. وی در این باره گفت: علت افزایش زنان فروشنده در خطوط مترو، در درجه اول می‌تواند نیازهای مالی این افراد به دلیل بی‌سرپرست یا بدسرپرست بودن و یا جور نبودن دخل و خرج زندگی باشد. قطعا گروهی از دستفروشان از روی بی‌سوادی و نداشتن مهارت خاص رو به فروشندگی می‌آورند و گاهی شکل تفنن و فرار از بیکاری به خود می‌گیرد اما دستفروشی عمدتا از روی جبر اقتصادی و نیاز به تامین معیشت انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه همه اقشار از مترو استفاده می‌کنند بنابراین برای این زنان احتمال برخورد با سوء استفاده گران وجود دارد که آنها را در معرض انواع تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی قرار می دهد. از طرفی برخی از فروشندگان هم می توانند جزو فروشندگان ناسالم و سوء استفاده‌گر باشند که در این فضا آزادی عمل پیدا می‌کنند.

این دکترای رفتارشناسی یادآور شد: بهتر است باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، به جای جمع کردن فروشندگان مترو و برخورد فیزیکی، در مبادی ورودی و خروجی ایستگاه ها مکان هایی تعبیه شود تا بدین شکل از عبور و مرور و مزاحمت فروشندگان در درون واگن های مترو و احیانا مشاجرات لفظی جلوگیری به عمل آید.

وی در پایان تاکید کرد: اگر مدیریت برای ساماندهی این افراد بیشتر شود احترام و کرامت بشری و امنیت زنان فروشنده بیشتر حفظ می شود.

انتهای پیام/ص

اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان اعتیاد در زنان مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب مشاغل کاذب زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد زنان معتاد

دیدگاه شما

آخرین اخبار