14. آذر 1396 - 11:48   |   کد مطلب: 19762
دیدگاه پیامبر مهربانی‌ها به لطیف‌ترین موجود دنیا؛
ارزش دادن به زن در روزگاری که زن ارزش نداشت
در روزگاری که زن ارزش و اعتباری نداشت، پیامبر اکرم (ص) مقام زن را در سطح یک انسان مستقل و دارای حقوق و شخصیت بالا دیدند.
پیامبر اکرم(ص),ارزش زن,میلاد رسول اکرم(ص),shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : پیامبر اكرم حضرت محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ در هفدهم ربیع الاول و در سالی كه اصحاب فیل برای خراب كردن كعبه معظّمه وارد مكّه شدند به دنیا آمد. همزمان با ولادت ایشان، اتفاقات بسیار عجیبی رُخ داده که در کتب معروف، اسناد آنها موجود است همچون رانده شدن دیوها، لرزش ایوان كسری و افتادن چهار كنگره آن، خاموشی آتشكده فارس كه هزار سال خاموش نشده بود، افتادن بت‌ها در کعبه و غیره.

«رحمت للعالمین» بودن حضرت محمد (ص) تنها یکی از ویژگی‌های خلقی عظیم ایشان است که در سوره انبياء آيه 107 اشاره شده است "ما تو را جز رحمت برای جهانيان نفرستاده‌ايم".
البته شخصيت پيامبر اعظم دارای ابعاد وسيع و والايی است كه در جهت معنويت به سدره المنتهی (و لقد رآه نزله اخري عند سدره المنتهي)۱ و در پرواز معراجی‌اش به مقام قاب قوسين او ادني۲ رسيده و خداوند بزرگ اخلاق آن حضرت را با تعبير عظيم ياد كرده است (انك لعلي خلق عظيم )۳. شخصيتي كه تمامي ملک و ملكوت، اماكن و ازمنه به بركت وجود با عظمت او آفريده شده و از ذره تا كرات و انس و جن و مَلَک از سفره پر بركت آن حضرت، از هستي بهره مند شدند (لو لاك لما خلقت الافلاك).
 
ارزش دادن به زن در روزگاری که زن ارزش نداشت
 
حجت الاسلام علی قادری در گفتگو با طنین یاس در آستانه روز میلاد پیامبر رحمت (ص)، درخصوص ویژگی رحمت للعالمین بودن حضرت در باب شخصیت زن گفت: در روزگاری که زن ارزش و اعتباری نداشت، پیامبر اکرم (ص) مقام زن را در سطح یک انسان مستقل و دارای حقوق و شخصیت بالا دیدند. 
 
زن در ردیف نماز
 
این کارشناس ارشد مسائل دینی افزود: پیامبر (ص) نسبت به زنان احترام خاصی قائل بودند و مرتباً درباره محبت و مهربانی و مدارا به آنان سفارش می‌کردند. ایشان به زنان سلام می‌کردند و مکرر می‌فرمودند من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم و آنها عبارتند از عطر، زن و نماز، که نماز روشنی چشم من است اما ناگفته پیداست که این سخن پیامبر (ص) به خاطر شهوت و غریزه نبوده بلکه آن حضرت با ایراد چنین سخنانی می خواستند زنان را که در نظر اعراب موجودی بی ارزش بودند بزرگ جلوه دهند. بدین جهت زن را در ردیف نماز که امری عبادی و مقدس است قرار داده و با این تغییر زن را به بالاترین مقام ترقی دادند.
 
درخشش حضرت زهرا (س) در میان چهارده معصوم
 
وی با بیان اینکه دیدگاه حضرت پیامبر (ص) برخاسته از دیدگاه اسلام به زن است، اشاره و از شبهاتی نسبت به بی‌عدالتی اسلام در حق زنان که امروزه در جامعه زیاد مطرح می‌شود انتقاد کرد و گفت: عمدتا گفته می‌شود اسلام مانع پیشرفت زنان و حضور آنها در اجتماع می‌شود این درحالی است که در دین اسلام و خصوصا مذهب تشیع، حقوق زن بسیار خوب و اسوه گونه دیده شده است. این موضوع را در آنجا می‌بینیم که حضرت زهرا (س) در میان چهارده معصوم به زیبایی می‌درخشد.
 
حجت الاسلام قادری گفت: چگونه می‌توان دیدگاهی مبنی بر اینکه زن توسط دستورات دین اسلام محدود می‌شود را قبول کرد درحالی‌که اُسوه این دین، حضرت زهرا (س) همواره در کنار امیرالمومنین (ع) و صحنه‌های اجتماعی دوران خودش حضور داشته و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. 
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) همیشه در امور خیر که امروزه نهادهایی به نام انجمن و ان‌جی‌او برای آن تشکیل می‌شود، در زمان خود پیشرو بوده است، گفت: می‌توانید ببینید که ایشان در همه مسائلی اجتماعی و سیاسی که پیش می‌آمد، خطبه و موضع‌گیری دارند و حضور اجتماعی قوی ایشان به عنوان یک زن اسوه در دین و عقاید شیعه و اهل تسنن مشهود است. 
 
وی افزود: نگاه محبت آمیز پیامبر (ص) به زن، در روایات ایشان نیز به خوبی دیده می‌شود. ایشان در عصری که دختران را زنده به گور می‌کردند، محبتی فرای محبت بین یک دختر و پدر را به دخترش نشان می‌دهد.
 
حجت الاسلام قادری درخصوص محبت مردان به همسران خود از دیدگاه پیامبر (ص) بیان کرد: رسول خدا (ص) میفرماید: بهترین مردان امت من کسی است که نسبت به همسر خود بهترین رفتار را داشته باشد و بهترین زنان امت من کسی است که نسبت به شوهرش بهترین کردار را داشته باشد. هر زنی که آبستن می‌شود، هر شب و روزی که بر وی می‌گذرد برابر با هزار شهید اجر و پاداش دارد. بهترین زنان امت من زنی است که در آنچه معصیت نباشد رضای شوهر خود را بدست آورد و بهترین مردان امت من مردی است که با خانواده‌اش به لطف و مدارا زندگی کند.
 
قانون دیه زن در اسلام، یک مصلحت است
 
این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه دیدگاه اسلام و حضرت پیامبر (ص) به زن، برخاسته از رحمت، عطوفت و مهربانی است به یکی دیگر از شبهات اشاره و تصریح کرد: شبهاتی در موضوع علت تفاوت دیه زن و مرد در اسلام وجود دارد که به انتقادها دامن می‌زند. اما دیه‌ای که قرآن فرموده است بهای زن یا مرد در پیشگاه خداوند نیست. این تفاوت فقط به موضوع نان آوری خانواده بازمی‌گردد تا اگر مردی از دست رفت، خانواده آن به خاطر فقر اقتصادی متلاشی نشود. بنابراین دیه بهای روح مرد و زن نیست بلکه تنها مصلحتی در جامعه اسلامی است. 
 
مکاتب ضد بشری علت درست معرفی نشدن پیامبر در جهان
 
وی در پاسخ به علت‌های درست معرفی نشدن پیامبر (ص) که بارزترین ویژگی‌های انسانی را دارد به جهان، گفت: هدایت بشریت از ظلمت و گمراهی به‌سوی نور ایمان و علم از انگیزه‌های والای پیامبر مکرم اسلام بوده تا دین اسلام را به‌عنوان یک دین مروج علم و دانش و مکارم اخلاقی به بشریت معرفی کنند اما امروزه استکبار با ایجاد نحله‌های انحرافی و مکاتب ضد بشری به نام اسلام درصدد ترویج خشونت به اسم پیامبر مهربانی‌ها هستند.  
 
حجت الاسلام قادری با اشاره به اینکه داعش، النصره، وهابیت و طالبان زاییده افکار پلید استکبار هستند، بیان می‌کند که این نحله‌های انحرافی در مسیر اسلام هراسی گام برداشته و متأسفانه لطمه‌های جبران ناپذیری را به حیثیت اسلام ناب محمدی وارد کرده‌اند. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروزه بتوانیم اسلام واقعی و ویژگی‌ها پیامبر اکرم(ص) را به جهانیان معرفی کنیم بزرگ‌ترین خدمت را به بشریت کردیم و زمینه را برای بسط و گسترش عدالت و مهرورزی فراهم کرده‌ایم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار