11. آذر 1396 - 9:13   |   کد مطلب: 19718
ملاک برتری زن و مرد، جنس نیست؛
برتری زن و مرد از نگاه خدا یا مردم!
جایگاه زن را در اسلام با ملاک قرار دادن جنس و نوع حق و حقوق بررسی نمی کنیم چرا که ما مامور به انجام وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه و بنابراین ملاک برتری زن و مرد از «نگاه خداوند» داشتن «تقوا» است.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم ها، به نقل از آرمان زنان:

از صدر اسلام تاکنون دیدگاه های مختلف و متناقضی از جایگاه زن بیان شده است که هر کس بر اساس ظن خود با آن یار می شود.

نمونه ای از این تناقضات مربوط به اسرائیلی هاست، آنها بر این باروند که هدف خلقت، مرد است و زنان تنها برای خدمت به مردها و برطرف کردن نیاز آنها آفریده شده اند و این در صورتی است که در آیات قرآن آمده (و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها …) و در واقع این مرد است که به واسطه زن به آرامش می رسد و حتی این حرف ها در باور مسلمانان هم رخنه کرده و دیده شده است که برخی از مدعیان دین دار ما نیز چنین تفکراتی دارند.

مهتاب رضاپور، کارشناس ارشد مطالعات زنان در این باره به خبرنگار ما گفت: احادیث جعلی بسیاری از سوی یهود وجود دارد که می گویند حوا از دنده آدم به وجود آمده و … که بهترین کار آگاهی کافی و مراجعه به اسناد و منابعی معتبر و موثق است تا به درک درستی از جایگاه زن برسیم.

وی ادامه داد: زمانی که بخواهیم جایگاه زن را در اسلام بررسی کنیم ملاک خود را جنس و نوع حق و حقوق قرار نمی دهیم چرا که ما مامور به انجام وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه؛ در آیه ۱۳ حجرات آمده است که ( ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!) بنابراین ملاک برتری جنس زن و مرد نیست بلکه با تقوا بودن ملاک برتری آدمیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به برخی افراد که می گویند چرا مردها می توانند در جنگ حق و باطل شرکت کنند و نام مجاهد را برای خود داشته باشند اما زنان چنین فرصتی را پیدا نمی کند، تصریح کرد: ما اگر یاد بگیریم اخلاص و تقوا را در مرحله به مرحله زندگی داشته باشیم در واقع مجاهدیم.

وی خاطر نشان کرد: تقوا داشتن به عبارتی خویشتنداری در برابر گناه و یک نیروی بازدارنده است و برای تقوا داشتن و گرامی شدن نزد خدا باید هر توان و قدرت و استعدادی که داریم به بهترین نحو و برای جلب رضایت خدا استفاده کنیم، تقوا استفاده بهینه از امکانات برای رسیدن به رشد و کمال و جلب رضایت خداست بنابراین عذاب و پاداش برای زن و مرد هیچ تفاوتی ندارد.

رضا پور با بیان اینکه جنس و جنسیت دو مقوله متفاوت است، افزود: جنسیت به زنانگی و مردانگی گفته می شود و انتظاراتی است که هر جامعه از جنس زن و مرد دارد بنابراین زنانگی و مردانگی برخاسته از فرهنگ و آداب و رسوم است و در غرب و شرق و شمال و جنوب فرق دارد در نتیجه تفاوت بین تکالیف و حقوق زن و مرد به خاطر ظرفیت رشد و سعادت آنها نیست بلکه به دلیل تفاوت ساختار های فیزیکی و بیولوژیکی آنها است و همین تفاوت ها در نقش خانوادگی زن و مرد نیز مختلف است.

وی خاطر نشان کرد: تفاوت زن و مرد نتیجه جامعه پذیری است و جامعه پذیری بدین معنا است که زمانی که دختر به دنیا می آید عروسک به دست او می دهند و به پسر تفنگ می دهند و در واقع این تربیت پذیری دختر و پسر به مرور باعث می شود که پسر و دختر به شکل مختلفی رشد پیدا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار