8. تير 1399 - 12:49   |   کد مطلب: 19563
برای داشتن زندگی شاد توام با سلامتی باید با خانواده همراه بود، افرادی که خانواده را فراموش کرده اند و تنها با فضای مجازی خودشان را سرگرم می کنند نمی توانند انسان هایی شاد باشند
فضای مجازی,انسان های شاد,موفقیت,زندگی موفق,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : روزمرگی‌های دنیای امروزی با توجه به مشکلاتی که مردم دارند باعث شده است تا بسیاری از آنها از شادی ها دور باشند، دیده شده است که برخی از آدم ها حتی با اینکه به مجالس شادی دعوت می شوند ولی کمتر شاد هستند و ترجیح می دهند که در خودشان باشند و چه بسا که بسیاری از آنها به افسردگی مبتلا می شوند.

بنفشه امینی، به عنوان کارشناس ارشد مشاوره در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون این موضوع اظهار کرد: “تحقیق هاروارد درباره بزرگسالی” احتمالا طولانی ترین پژوهشی است که در این باره تا به حال صورت گرفته است؛ در این تحقیق زندگی ۷۲۴ مرد به مدت ۷۵ سال مورد پیگیری قرار گرفته، به این ترتیب که در سال های مختلف عمر از نوجوانی تا پیری، از آنها درباره کار، زندگی خانوادگی و سلامتی آنها سوال شده است.

وی افزود: این تحقیق با تمام سختی که داشت اما به همت چندین نسل از پژوهشگران ادامه پیدا کرد به طوری که رابرت والدینگر، چهارمین مسئول این تحقیق می گوید «در زمان شروع تحقیق در بیش از ۷۰ سال قبل، پژوهشگران به خانه های این پسران نوجوان رفتند و با آنها و والدین شان صحبت کردند و آنها را مورد معاینات پزشکی قرار دادند. آنگاه این پسرها بزرگ شدند و به میانسالی رسیدند. آنها کارگر کارخانه، وکیل، معلم یا دکتر شدند، یک نفر رییس جمهور امریکا شد، برخی الکلی و معدودی دچار اسکیزوفرنی شدند. بعضی از آنها خود را از پایین ترین سطوح اجتماع به بالاترین رساندند و برخی معکوس این روند را طی کردند. حدود ۶۰ تا از ۷۲۴ نفری که تحقیق با آنها آغاز شد هنوز زنده و بیش از نود ساله هستند و در تحقیق شرکت دارند. ما هر دو سال یکبار با افراد باقیمانده تماس می گیریم و درباره زندگی شان سوال می کنیم. برای اینکه تصویر دقیقی از وضعیت این افراد به دست بیاوریم، به فرستادن پرسشنامه برای آنها اکتفا نمی کنیم، بلکه به خانه های آنها می رویم و پرونده پزشکی آنها را مطالعه می کنیم، از آنها آزمایش خون می گیریم و اسکن مغزی انجام می دهیم، با بچه هایشان صحبت می کنیم و از زندگی روزمره و روابط خانوادگی آنها فیلم می گیریم».

این کارشناس ادامه داد: والدینگر می گوید «ده ها هزار صفحه اطلاعات که در این تحقیق در طول چندین دهه جمع شد به ما درباره زندگی چنین می گوید که حاصل تحقیق این است که پول، شهرت و سخت کار کردن، هیچ یک باعث خوشبختی نمی شوند؛ نتیجه گرانقدر این تحقیق ۷۵ ساله را به خاطر بسپارید روابط خوب، ما را خوشحال تر و سالم تر نگه می دارد».

امینی تصریح کرد: این تحقیق، سه درس مهم درباره روابط انسانی به ما داده است؛ درس اول اینکه روابط اجتماعی واقعا برای ما خوب است و در مقابل تنهایی کُشنده خواهد بود؛ کسانی که روابط خانوادگی و اجتماعی بیشتری دارند خوشحال تر و از نظر جسمی سالم ترند و بیشتر عمر می کنند.

وی افزود: درس دوم اینکه آنچه مهم است تعداد دوستان و روابط نیست بلکه کیفیت آنهاست؛ روابط تنش زا داشتن برای سلامتی واقعا خوب نیست؛ به عنوان مثال گاهی طلاق بهتر از ماندن در یک رابطه زناشویی بدون احساس و پر از مشاجره است؛ نکته جالب این بود که متغیری که در ۵۰ سالگی این افراد می توانست وضعیت جسمانی و سلامتی آنها در ۸۰ سالگی را پیش بینی کند سطح کلسترول شان در ۵۰ سالگی نبود بلکه رضایت آنها از روابطشان بود؛ کسانی که در ۵۰ سالگی بیشترین رضایت را از روابطشان داشتند در ۸۰ سالگی از همه سالم تر بودند.

وی در خصوص درس سوم این تحقیق ابراز کرد: روابط خوب داشتن نه تنها بدن ما را سالم نگه می دارد، بلکه از مغز ما نیز محافظت می کند به طوری که در تحقیق آمده کسانی که در ۸۰ سالگی در یک رابطه قابل اطمینان و اعتماد بودند، حافظه بهتری داشتند.

به اعتقاد امینی، رابطه خوب داشتن به معنی هیچوقت دعوا نکردن نیست! برخی از این زوج ها مشاجره روزانه با هم داشتند، ولی مهم این بود که می دانستند در زمان نیاز دیگری واقعا به فکر آنها و در کنار آنهاست.

این کارشناس مشاوره و روانشناسی اذعان کرد: انسان های شاد در زندگی موفق تر هستند چرا که می توانند با ذهنی بهتر به حل مسائل بپردازند، انسان هایی که درگیر مسائل و مشکلات زندگی می شوند اغلب با شادی خداحافظی می کنند هر چند که مشکلات زندگی جز لاینفک هر خانواده خواهد بود و با توجه به مسائل زندگی کمتر خانواده ای را می بینیم که مشکل نداشته باشد.

به گفته این کارشناس، برای داشتن زندگی شاد توام با سلامتی باید با خانواده همراه بود، افرادی که خانواده را فراموش کرده اند و تنها با فضای مجازی خودشان را سرگرم می کنند نمی توانند انسان هایی شاد باشند، جک ها و لطیفه های فضای مجازی شادی مقطعی به وجود می آورد اما یک لبخند از ته دل از سوی پدر و مادر و بچه ها آشیانه خانه را گرمتر می کند.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار