20. خرداد 1399 - 16:05   |   کد مطلب: 19248
فضای مجازی علاوه بر نقاط مثبتی که دارد در صورت عدم کنترل از سوی خانواده و مسئولان آسیب‌های جبران ناپذیری برای جوانان و نوجوانان خواهد داشت
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم ها، به نقل از زنان خبر:

دکتر سمیرا خطیب‌زاده کارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان‌خبر گفت: فضای مجازی شامل نقاط مثبت، منافع، نقاط منفی، آسیب‌ها و پیامدهای مضر است.

وی افزود: فضای مجازی مثل یک شمشیر دولبه است در صورت عدم کنترل خانواده‌ها برای فرزندانشان بخصوص دختران نوجوان، خطر آفرین می‌باشد.

خطیب‌زاده در مورد ارتباط دختران نوجوان با فضای مجازی اظهار کرد: دختران نوجوان با شبکه‌های اجتماعی، ارسال مطالب علمی، درسی و گرو‌هایی که در زمینه مسائل درسی تشکیل می‌دهند ارتباطات را تسهیل می‌کنند و همچنین می‌توانند با خانواده و دوستان از راه‌دور ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: نوع برخورد مدیریت نشده در استفاده از فضای مجازی پیامدهای منفی برای خانواده‌ها بخصوص دختران نوجوان را ایجاد کرده است.

مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص خودکشی ۲ نوجوان اصفهانی بیان کرد: یکی از این پیامدهای مخرب فضای مجازی پدیده‌ای بود که خودکشی دختران نوجوان اصفهانی را در‌برداشت و که نمونه کنترل نشدن و در نظر نگرفتن آسیب‌های منفی دراین فضا بود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان و خانواده‌ها مدیریت کردن فضای مجازی را جدی نگرفته‎اند زیرا باید دقت شود که این گونه بازی‌ها و امثال آن آثار بسیار منفی دارد و روح دختران نوجوان را درگیر می‌کند و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن جان آنان شود.

خطیب‌زاده  دوست‌یابی را یکی از موارد منفی شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: دوست‌یابی‌های نامناسبی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد که کنترل و نظارت بر آن دشوار است، تبعات روحی و روانی برای دختران ایجاد می‌کند که دامنه آن به کل خانواده کشیده شده خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: دوستی با جنس مخالف، دوستی‌هایی که به باعث بروز رفتارهای پرخطر می‌شود، اعتیاد به انواع مواد‌مخدر، مصرف روانگردان‌ها و مشروبات الکلی که به صورت هدایت شده در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، بر دختران نوجوان تاثیر‌گزار است و برخی از دختران بخصوص نوجوانان را گرفتار کرده است که باید خانواده‌ها کنترل بیشتری داشته باشند و مسئولین مدیریت جدی در این زمینه را عملی کنند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اتلاف وقت نوجوانان افزود: ازدیگر آسیب‌ها و پیامدهای این فضا اتلاف وقت جوانان و نوجوانان است، بجای اینکه زمانی را که با خانواده بگذرانند و رابطه مستقیم با پدر، مادر، خواهر و برادر داشته باشند که روابط خانوادگی را عمق می‌دهد محدود شده است و ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را صرف فضای مجازی می‌کنند.

وی فاصله گرفتن پدر و مادر از فرزندان را هشدار داد و اظهار کرد: فاصله‌‌ احساسی که والدین از فرزندانشان می‌گیرند بزرگترین اشتباه است و دختران نوجوان احساس می‌کنند که از والدین خود دور شده‌اند و حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند، مدت زمان زیادی از اوقات فراغت دختران در این فضای مجازی صرف گفت‌و‌گو و چت‌هایی که بسیاری از آن‌ها محتوای مفید و مناسبی ندارد می‌شود.

خطیب‌زاده در مورد افت تحصیلی نوجوانان اذان داشت: افت تحصیلی از دیگر آسیب‌های استفاده بیش از اندازه فضای مجازی است، اساتید و معلمان گله‌مند هستند که دانشجویان و دانش‌آموزان به واسطه صرف زمانی که در فضای مجازی می‌گذارند به درس‌های علمی خود در حد مطلوب رسیدگی نمی‌کنند.

وی گفت: متاسفانه دختران نوجوان تا نیمه‌های شب با وابستگی به گوشی و تبلت در فضای مجازی غرق هستند و الگوی ساعت خوابشان تغییر می‌کند در صورتی که روز بعد باید با نشاط و انرژی در فضای علمی مدرسه حاضر شوند که در این راستا نشاط و شادابی لازم را ندارد و این تغییر سبک زندگی در آینده برای آنان اثرات خوبی نخواهد داشت.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: با وجود آثار مخرب فضای مجازی نباید از امکانات فضای مجازی چشم‌پوشی کرد، سواد رسان‌ای  یکی از راه‌حل‌ها و تجویزهای مناسب برای استفاده از فضای مجازی است، اگر بدانیم چه‌طور باید وارد این فضا شویم و آن را با مدیریت و رساندن حداقل آسیب‌ها با استفاده از حداکثر منافع می‌توانیم به خوبی از فضای مجازی بهره‌مند شویم.

وی افزود: نقش والدین برای سلامت فرزندانشان خیلی پرنگ است و باید بتوانند استفاده فضای مجازی فرندان خود را نظارت و کنترل کنند اما باید کنترل غیر مستقیم داشته باشند.

خطیب‌زاده با اشاره به ارزش گذاشتن به کودکان و نوجوانان گفت: برای اوقات‌فراغت و تفریح کودکان و نوجوانان باید پدر و مادر زمان کافی بگذارند و در این مورد ارزش قائل شوند، متاسفانه بسیاری از مادران حتی مادران خانه‌دار برای اینکه به فعالیت‌های خود بپردازند یا اینکه بدون زحمت فرزند را آرام کنند گوشی را از سنین کم حتی ۲ سالگی در اختیار فرزندشان قرار می‌دهند و فکر نمی‌کنند که این الگو‌سازی عواقب خطرناکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کودکان از سن پایین با این فضا آشنا شوند به طور حتم بعد از گذشت زمان والدین به سختی می‌توانند کودک را کنترل و گوشی را از او جدا کنند.

کارشناس فضای مجازی خطاب به والدین گفت: همراه با کلاس‌های علمی، آموزشی، هنری، بازی کردن با کودک و پارک بردن وقت فرزندان خود را برنامه‌ریزی کنند و اصلا بازی در گوشی هایشان نصب نکنند زیرا آثار مخربی بر روح و روان دلبندشان دارد.

وی افزود: اگر کودکان و نوجوان از سن کودکی با بازی‌های واقعی و گروهی همراه تعامل‌های دوجانبه آشنا نشود در آینده دچار اختلالات ناخوشایندی خواهند شد و این موضوع باید مورد توجه جدی خانواده‌ها قرار بگیرد.

خطیب‌زاده در مورد تربیت از سن کودکی تصریح کرد: با تربیت صحیح در سن کودکی می‌توان فرزندان را در سن مناسب با فضای مجازی آشنا کرد تا تصور نکنند که دست نیافتنی است و با کنترل غیرمستقیم مطمئنا دچار آفت‌های این فضا نخواهند شد؛ اگر تربیت رسانه‌ای از سنین پایین در کودکان ایجاد نشود در سنین بالاتر دچار مشکل خواهند شد.

وی یادآور شد: نباید گوشی را به صورت صد‌در‌صد از بچه دور کرد بلکه به صورت مدیریت شده در سن ۱۲ الی ۱۴ سالگی  گوشی ساده در اختیار کودکان برای ارتباط با والدین قرار داد.

کارشناس فضای مجازی وی مطرح کرد: بازی‌های نا‌مناسب که همراه با خشونت است و حتی طرز آرایش کردن را به کودکان آموزش می‌دهد نباید در گوشی وجود داشته باشد و با نصب برنامه‌های کاربردی و مفید آن را جایگزین کرد.

مهدیه خسروی

انتهای پیام/ 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار