21. مهر 1396 - 11:12   |   کد مطلب: 18982
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده:
تشکیل کارگروه ملی کاهش و کنترل طلاق
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به افزایش روزافزون آمار طلاق،‌ گفت: به منظور کاهش آمار طلاق و آسیب‌های آن کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق با طرح آموزش‌های حین عقد تشکیل شده است.
کاهش آسیب های طلاق,افزایش طلاق,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده،با اشاره به افزایش روزافزون طلاق گفت: برای کاهش آسیب‌های طلاق کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق تشکیل شده است، این کارگروه در گذشته خروجی مطلوبی نداشت اما از سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح سیاست‌گذاری‌های کلان و شورای اجتماعی کشور در سطح برنامه‌ریزی کلان آغاز به کار کرده است.

وی در خصوص عملکرد این کارگروه گفت:‌ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی جلسات چندین ماه اخیر با حضور تمام دستگاه‌های اخیر در کنترل و کاهش طلاق سندی با عنوان سند همکاری بین‌دستگاهی را تدوین کرده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در این خصوص ادامه داد: این دستگاه‌ها در چند بخش در حال فعالیت هستند، کمیته عملی این کارگروه نیز به ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در بخش آموزش‌های حین عقد در حال فعالیت است در این کارگروه موضوعات دیگری نیز از قبیل آموزش آشنایی با ازدواج و معیارهای آن در مدارس دوره متوسطه مطرح شده است. 

آیت‌اللهی در خصوص موضوعاتی که در حال حاضر در دستور کار این کارگروه قرار دارد،‌ گفت: در حال حاضر موضوع آموزش‌های حین عقد برای ما اولویت دارد، در سال‌های گذشته این آموزش‌ها به نحو دیگری طی آموزش‌های دو ساعته برگزار می‌شد اما نتایج مطلوبی نداشت. 

وی سازمان‌های عضو در این کارگروه را برشمرد و گفت:‌ سازمان‌های دخیلی در این گروه شامل سازمان برنامه  و بودجه، سازمان صدا و سیما، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هستند. با تصمیم‌گیری این کارگروه یک کمیته علمی به ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده برای آموزش‌های حین عقد تشکیل شده است. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص این طرح عنوان کرد: طبق مصوبه کمیته عملی مقرر شد که امسال این طرح در استان‌های تهران و البرز اجرا شود و از سال 97، در 10 استان دیگر و سپس در دیگر استان‌ها این طرح را عملی کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص ساعات آموزش این طرح نیز طبق اعلام وزارت بهداشت آموزش‌ها برای 6 ساعت اجرا می‌شود. 

آیت‌اللهی در خصوص محورهای این طرح عنوان کرد: این طرح بر حول 4 محور اجرا خواهد شد، اولین مورد بحث‌های بهداشتی است که در آن درباره مسائل زناشویی بحث خواهد شد، همچنین مباحثی درباره نگاه مثبت به فرزندآوری نیز مطرح خواهد شد. مورد دیگر موارد حقوقی است که شامل آموزش حقوق متقابل طرفین و آشنایی با مسئولیت‌های هر یک از زوجین است. بخش دیگر آموزش‌ها، مربوط به مباحث آموزش و روانشناسی است که طی آن افراد با مهارت‌های لازم برای ارتباط مطلوب با همسر خود آشنا شده و در صورت بروز مشکل قادر به حل باشند. یکی دیگر از مباحث مورد آموزش این طرح شامل مدیریت هیجانات اعم از خشم و استرس و همچنین چگونگی ارتباط با خانواده همسر و خانواده خود بعد از ازدواج است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: بحث اخلاق و موازین اخلاقی روابط همسران در دوران نامزدی و ایام زندگی و موازین اخلاقی در امور مالی خانواده نیز یکی از مواردی است که در مباحث آموزشی قرار دارد. همچنین آموزش برخی احکام مربوط به روابط همسران نیز توسط مدرسین اخلاق در دستور کار قرار دارد. 

وی در خصوص زمان مباحث آموزشی بیان کرد: آموزش مسائل حقوقی یک ساعت و مسائل بهداشتی یک ساعت و نیم و باقی زمان مسائل روانشناسی است. 

آیت‌اللهی ادامه داد: همچنین کل سند قابل اجرا که بخشی از آن را کمیته علمی برعهده دارد، اجرای آن تا سال 1400 و تا پایان برنامه ششم توسعه طراحی شده است. مورد دیگری که آیت‌اللهی به آن اشاره کرد و جود ناظران برای نظرسنجی درباره قسمت‌های مختلف این طرح است.همچنین پرسشنامه‌هایی برای داشتن اطلاعات اولیه و اطلاعات کلان ملی از زوجین طراحی شده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص بودجه این طرح نیز گفت:‌ سازمان بهزیستی و سازمان بهداشت از بودجه خود استفاده می‌کند و برای برخی سازمان‌ها که بودجه کافی نداشتند مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بودجه آنان را تأمین کند.

وی در خصوص علت این آموزش‌ها در حین عقد عنوان کرد:‌ به دلیل آماده بودن بستر در زمان ازدواج این آموزش‌ها را در حین عقد ارائه می‌دهیم تا زوجین در زمان اختلاف نیز بتوانند از آن استفاده کنند فعلا آموزش‌های ما روی حین عقد است. 

همچنین برای افرادی با سطح اطلاعات بالاتر آموزش‌های ویژه‌تر و آموزش‌های مجازی در نظر گرفته‌ایم.

ملاک انتخاب آموزش‌دهندگان 

زهرا آیت‌اللهی در خصوص ملاک‌های انتخاب آموزش‌دهندگان نیز گفت: از شرایط عمومی انتخاب این افراد مهارت آنها در زمینه تدریس آنها است، همچنین حداقل سن این افراد 30 سال و حداکثر 60 سال می‌باشد.

وی در خصوص دیگر شرایط مربیان ادامه داد:‌ این افراد باید متعهد به شرایطی از قبیل عدم سابقه کیفری، فرزند طلاق نبودن، داشتن قدرت بیان مطلوب، مقید بودن به اهداف طرح، سابقه برگزاری کارگاه با حداقل 10 جلسه یا تدریس در حوزه خانواده را داشته باشند.

آیت‌اللهی در بیان شرایط تخصصی این افراد گفت: مربیان روانشناسی باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی یا مشاوره را داشته باشند، کارشناسان بحث اخلاق نیز حداقل تا مدرک کارشناسی ارشد  علوم قرآن و حدیث، فقه حقوق سطح دوم حوزه به علاوه سابقه دانش مربوط به بحث خانواده را داشته باشند.

وی در خصوص برگزاری کارگاه‌هایی برای مربیان نیز گفت: قرار است روز شنبه 22 و دوشنبه 24 کارگاه‌هایی را توسط اساتید مجرب برای مربیان برگزار کنیم. در این کارگاه‌ها در خصوص این طرح توضیح داده خواهد شد.

همچنین در خصوص مسئولیت وزارت بهداشت به عنوان مرکز ایجادکننده مرکز بستر طرح و آمارهایی درباره ازدواج و طلاق بحث خواهد شد. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه در هر موضوع 30 الی 70 نفر نیرو انتخاب کرده‌ایم، درباره تأثیر این طرح گفت: هدف ما کاهش شیب افزایش طلاق است تا با ایجاد بستر اولیه آموزش و مشاوره درصد زیاد طلاق را کاهش دهیم، همچنین این طرح موجب افزایش انگیزه آموزش و مشاوره در میان زوجین در زمان بروز مشکلات خواهد شد. 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار