1. مهر 1396 - 8:51   |   کد مطلب: 18702
جشن طلاق استعاره ای از فرهنگ غرب;
ضعف فرهنگی مهم ترین عامل برگزاری جشن طلاق
متاسفانه برخی افراد سبک و سیاق درستی برای زندگی خود تعریف نکرده و لذا فرآیندی همانند طلاق را که در فرهنگ و دین اسلام مکروه و ناپسنداست تبدیل به جشن با تشریفات خاص می کنند.
جشن طلاق,فرهنگ غرب,ضعف فرهنگی,تمسخر عشق,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

ضعف فرهنگی مهم ترین عامل برگزاری جشن طلاق

جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از صبح الوند : "جشن طلاق" واژه ای نا آشنا که این روزها در فرهنگ ما جا خوش کرده و خیال رفتن ندارد، این روزها شاهد برگزاری جشنی مفصل با استعاره از فرهنگ غرب به نام "جشن طلاق" هستیم . جشنی که در آن منفورترین حلال خدا را به رقص و پایکوبی می نشینند  تا از استرس و فشار روحی ناشی از طلاق بکاهند . در این جشن فرد دوستان و آشنایان خود را دعوت کرده و طی مراسمی با  شادیهای معمول طلاق خود را اعلام می کند. تشریفات و مراسمی خاص برای این جشن برگزار شده  و نمادهایی مبنی بر آزادی زوجین و رسیدن به آرامش از نظر خودشان تعبیه میشود که جای تامل دارد.   حال سوال اینجاست که برگزاری این چنین مراسمی  که با فرهنگ و رسوم جامعه اسلامی ما مغایرت دارد چگونه و به چه دلیلی  وارد فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی ما شده است؟

 

*برگزاری جشن طلاق استعاره ای از فرهنگ غرب

خانم زهرا بشیری اولین فردی بود که با او گفتگو کردم ،وی با بیان اینکه این مراسم بیشتر در کشورهای اروپایی و کشورهایی که رسم و رسوم زیادی دارند، برگزار میشود، تصریح کرد: متاسفانه در چندسال اخیر این مراسم در ایران نیز باب شده و باید گفت استعاره ای از فرهنگ غرب می باشد.

وی با اظهار اینکه شاید علت برگزاری این مراسم کاهش رنج ناشی از طلاق باشد، اذعان کرد: اما باید گفت این چنین رسوماتی در فرهنگ ما جایگاهی ندارد.

خانم بشیری ادامه داد:  برخی افراد  فکر میکنند با برگزاری این جشن نیازی نیست به آشنایان و اطرافیانشان خود در مورد علت جدایی توضیح بدهند و در واقع برگزاری این مراسم  را برای نشان دادن رضایت از طلاق برگزار می کنند.

 این فرد با اظهار اینکه با این کار نمایشی، بیشتر مضحکه و سوژه حرفهای دیگران خواهند شد، افزود: امیدواریم افراد قبل از تقلید کورکورانه از فرهنگ بیگانه نیم نگاهی به فرهنگ ریشه دار خود داشته باشند.

خانم بشیری  ادامه داد: دلیل عمده رواج مراسم های این چنینی در خانواده های ایرانی تقلید کورکورانه از جریان و مدی است  که در جامعه در حال شکل گیری بوده  و در واقع با تقلید کورکورانه به اصل و فلسفه قضیه فکر نمی کنند.

خانمی در حال براندازی ویترین لباس فروشی در یکی از خیابان های شهر بود که جلو رفتم و نظر وی را در خصوص برگزاری جشن طلاق در فرهنگ ایرانی جویا شدم/

 

*ضعف فرهنگی مهم ترین عامل برگزاری جشن طلاق

خانم محمدی ضعف فرهنگی را مهم ترین عامل برگزاری جشن طلاق در فرهنگ ایرانی دانست و ابراز کرد:  متاسفانه برخی افراد سبک و سیاق درستی برای زندگی خود  تعریف نکرده و لذا  فرآیندی همانند  طلاق را که در فرهنگ و دین اسلام مکروه و ناپسنداست  تبدیل به جشن با تشریفات خاص می کنند.

این فرد با عنوان اینکه ازدواج  ناموفق در اثر نداشتن هدفی منطبق با فرهنگ ، منجر به جدایی می شود، ادامه داد: فرد برای پوشش ظاهری این خلأ اقدام به برگزاری جشن طلاق کرده تا  نشان دهند اتفاق ناخوشایندی در زندگی آنها رخ نداده است.

وی افزود:  فرد به دلیل ضعف در شخصیت، باورها و تفکر نتوانسته  زندگی رو مدیریت کند و به نوعی تلاش میکند با جشن طلاق این ضعف ها رو نادیده بگیرد.

 

*برگزاری جشن طلاق به مکانیزم دفاعی فرد بازمی گردد

محمد ترکمان با اظهار اینکه برگزاری جشن طلاق به مکانیزم دفاعی فرد باز می گردد، تصریح کرد:  استرس و فشار روانی سبب شده تا فردبرای رهایی از این حالات ناخوشایند و سازگاری با موقعیت جدید از یکسری  مکانیزم ها ی دفاعی بهره گیرد.

دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه یکی از این مکانیزم ها واکنش وارونه است، افزود:  افراد واکنشی را مغایر با احساس درون خود بروز می دهد.

ترکمان ادامه داد: جشن طلاق واکنش وارونه ای از سوی فرد بوده تا از وضعیت بحرانی،  خود را نجات دهد.

دکترای تخصصی روانشناسی با اظهار اینکه افرادحامل پیامی در برگزاری این قبیل مراسمات نامتعارف هستند ، ادامه داد: اظهار خوشحالی و خرسندی از فرایند طلاق مهمترین پیامدی است که این جشن ها به آن تاکید دارند.

 

*فرایند طلاق بارمنفی مضاعفی دارد

ترکمان با اظهار اینکه حتی اگر تصمیم به طلاق تصمیمی درست باشد، اما بار منفی مضاعفی  برای فرد به همراه دارد، تصریح کرد: فرد نمی تواند در این قضیه خیلی واکنش مثبت و منفعلانه ای داشته باشد.

دکترای تخصصی روانشناسی مشاوره ادامه داد: فرایند طلاق بارمنفی زیادی بردوش فرد داشته و فرد با  مکانیسم وارونه اظهار میکند که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده درحالیکه رنج و بحران تا مدتهای مدید همراه فرد خواهد بود.

وی ادامه داد: فرد پس از اتمام جشن با پرخاشگری، بی تفاوتی و افسردگی دست و پنجه نرم می کند.

 

*هدف جشن طلاق، تحقیرو تمسخر عشق است

ترکمان یکی دیگر از موارد بر گزاری جشن طلاق را تمسخر و تحقیر عشق عنوان کرد و افزود: بی ارزش کردن فرد مقابل از مهمترین دلایل تحقیر عشق در این مراسم می باشد.

وی  انتقام جویی را از دیگر اهداف برگزاری جشن طلاق دانست و اذعان کرد: فرد روح خود را با نیت انقامجویی  التیام داده وآمادگی  برای فشارروانی بعد از طلاق اماده می کند.

 

*برخی افراد توانایی حل مسئله ندارند

مشاوره خانواده با اظهار اینکه برخی افراد توانایی حل مسئله نداشته و برای تحت تاثیر قراردادن افراد این مراسم را برگزار می کنند، ادامه داد: افرادی که شخصیت نمایشی دارند این کار رابیشتر انجام می دهند .

وی افزود: این بدین معنانیست که فرد چون از فشار و استرس رها شدهدست به یکسری مکانیزم های تدافعی همانند(( برگزاری جشن طلاق )) دست بزند.

 

*شکست تابوی طلاق از اهداف برگزاری جشن طلاق

وی با عنوان اینکه برخی افراد برای شکست تابوی طلاق اقدام به برگزاری جشن می کنند، ابراز کرد: طلاق یک راه برون رفت از فشار است اما حتی این قضیه هم دلیل منطقی برای برگزاری جشن جدایی به شمار نمی آید.

 

*جشن طلاق در عرف جامعه ما جایگاهی ندارد

این مشاور با اشاره به اینکه جشن طلاق در عرف جامعه ما جایگاهی ندارد، تصریح کرد: این مراسم در فرهنگ غرب معنا دارد که متاسفانه برخی با تقلید کورکورانه سعی در تثبیت این جشن در جامعه ایرانی دارند.

وی ادامه داد: باید دید با توجه به فرهنگ جامعه ما برگزاری این چنین جشن هایی آیا در فرهنگ ما جایگاهی دارد یا خیر؟

 

*سخن پایانی...

با این تفاسیرافراد در وضعیت بحرانی توانایی لازم را نداشته و واکنش غیر طبیعی از خود بروز می دهند و برگزاری جشن طلاق برای تسکین بارمنفی و فشارهای روانی ناشی از آن  برگزارشده که عملا بی اساس بوده و نوعی آسیب جدی محسوب می شود.

باید گفت افردای که مهارت مدیریت هیجان را ندارند و خشم و استرس خود را به صورت غیرمنطقی بروز می دهند ازمکانیزم ((جشن طلاق ))بهره می گیرند.

علاوه بر این مطالب باید اضافه کرد: برگزاری این جشن در فرهنگ و سنن ایرانی -اسلامی ما جایگاهی ندارد و صرفا یک تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب می باشد . جامعه ایرانی دارای فرهنگ و اصالتی ریشه دار بوده که افراد باید به این فرهنگ ببالند و برداشت قسمتی از زندگی و فرهنگ غرب و وارد کردن  آن در فرهنگی غنی ایرانی جایگاهی ندارد.

انتهای پیام/ص

جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق جشن طلاق ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی ضعف فرهنگی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی فرهنگ غربی 

دیدگاه شما

آخرین اخبار