20. شهريور 1396 - 10:44   |   کد مطلب: 18522
به مناسبت سالروز میلاد امام موسی کاظم (ع)
تربیت شدگان مکتب امام کاظم (ع) سرآمد علم و فقه و مناظره
یک کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: اما کاظم (ع) در بین همه فرقه های اسلامی به عنوان دانشمند و حکیم شناخته شده است و تربیت شدگان مکتب این امام بزرگوار در علم فقه و حدیث و کلام و مناظره با دیگران قابل مقایسه نبودند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, امام کاظم

به گزارش شبنم همدان: 

امروز نخستین سالی است که سالروز میلاد امام کاظم (ع) به درخواست برخی علما و با استناد به اسنادی خاص از هفتم ماه صفر به 14 ذی الحجه تغییر یافته است.

 

تغییر تاریخ میلاد امام کاظم (ع)

تغییر تاریخ میلاد امام کاظم از چند جهت حائز اهمیت است. مهم ترین جنبه آن این است که با این تغییر سردرگمی شیعیان بین شادی و عزاداری در ماه صفر برطرف خواهد شد.

امروز به نام سالروز میلاد امامی نام نهاده شده است که بیشتر عمرش را در زندان زیست و در زندان نیز زندگی مبارکش به پایان رسید. امامی که در بین همه فرقه های اسلامی به عنوان دانشمند و حکیم شناخته شده است و داستانهای مباحثاتش با عالمان دیگر ادیان در تاریخ سندی بر این مدعی است. خبرنگار سایت شبنم همدان به مناسبت ولادت هفتین خورشید امامت گفتگویی با فاطمه سادات حسینی مدرس حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی انجام داده است که در ادامه می خوانید .

حسینی اظهار داشت : بنا به روایتی امام موسی بن جعفر (ع)در سپیده روز یکشنبه و یا سه شنبه هفتم صفر سال 128 یا 129 هجری قمری در ابواء محلی میان مکه و مدینه از مادری  از سرزمین بربر (مغرب ) یا اسپانیا (اندلس ) به نام حمیده معروف به حمیده مغربیه ,حمیده مصفاء بدنیا آمد. شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع)در 25 رجب سال183 هجری قمری و به نقلی در 186هجری قمری در بغداد و در زندان هارون الرشید و به دستور او به شهادت رسید .

 

رفتار غیر عادی امام کاظم در هنگام تولد

مدرس حوزه علمیه تصریح داشت :هنگامی که حضرت کاظم (ع)متولد شدند دست بر زمین نهادند و سر به سوی آسمان بلند کردند. مادر گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع) در مورد رفتار غیر عادی نوزادش به هنگام تولد از امام صادق سوال نمود و امام صادق (ع) در تایید گفتار ایشان فرمودند :"اری این نشانه هر پیامبر و وصی پیامبری است که به هنگام ولادت سر به سوی آسمان بلند کند و به گونه ای که دیگران از شنیدن آن عاجز هستند بر یگانگی پروردگار جهان شهادت دهد، آنگاه خداوند منان همه دانش را یکجا به او عطا کند و او را سزاوار روح که اعظم از جبر ئیل است گرداند (اثبات الوصیه صفحه 161;دلائل الامه صفحه304).

حسینی در خصوص کنیه امام موسی کاظم گفت :کنیه امام هفتم شیعیان جهان ابوالحسن ,ابوالحسن ماضی ,ابو ابراهیم , ابو اسماعیل ,ابو علی و لقب حضرت عبد صالح , راهب بنی هاشم ,الامین ,الابصار ,زین المجتهدین ,باب الحوائج ,مشهورترین آن کاظم است .

 

دوران حکومت امام کاظم (ع)

حسینی در ارتباط با دوران زندگی حضرت کاظم (ع)ابراز کرد: دوران امامت امام موسی بن جعفر (ع) در 25 شوال سال 148 همزمان با شهادت پدر بزرگوارشان آغاز شد. دوران امامت این امام بزرگوار همزمان با حکومت منصور و هادی ومهدی عباسی بود.

 

دلیل شکل گیری فرقه های انحرافی در زمان امام کاظم (ع)

وی در پایان در خصوص فرق شیعه در زمان حیات امام کاظم بیان کرد:  پس از شهادت امام صادق (ع) انشعاباتی در شیعه مانند اسماعیلیه و افطحیه و ناووسیه پدید آمد. امام موسی بن جعفر علیه السلام 14 سال از عمر با برکت خود را در زندان های حکومت عباسی به سر برد با این وجود حضرت شاگردان فروانی تربیت نمودند تربیت شدگان مکتب امام موسی کاظم (ع) در علم فقه و حدیث و کلام و مناظره با دیگران قابل مقایسه نبودند .

وی افزود :سر انجام امام موسی کاظم (ع)توسط سندی بن شاهک در 25 رجب 183 به شهادت رسیدند .

عرش الهی اگر جلوه گه حق بود

بارگه ات کاظمین خود حرم کبریاست

قبله ی قدوسیان کوی مصفای تو

نام دل آرای تو کعبه ی حاجات ماست

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار