11. شهريور 1396 - 12:37   |   کد مطلب: 18390
سیر نزولی رشد جمعیت در همدان;
زنگ خطر جدی کاهش جمعیت در همدان به صدا درآمد
نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 نشان می‌دهد استان همدان از نظر نرخ رشد جمعیت دارای منفی‌ترین میزان بوده که این امر می‌تواند زنگ هشداری برای مردم و مسئولان باشد.
سرشماری نفوس و مسکن,مهاجرت,کاهش جمعیت در همدان,مرکز آمار ایران,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

زنگ خطر جدی کاهش جمعیت در همدان به صدا درآمد

کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران  

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا منطقه همدان : نگاهی به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که استان همدان با نرخ رشد منفی 0.23 درصد رکورددار نرخ رشد جمعیت منفی در بین سایر استان‌های کشور بوده و این در حالیست که نرخ رشد جمعیت کل کشور 1.24 درصد اعلام شده است.

همچنین طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران در سال 95، نرخ بیکاری استان در سال 94 از 8.5 درصد در سال 95 به 9.5 درصد رسیده که نشان از افزایش یک درصدی نرخ بیکاری در استان دارد اما باید به این نکته توجه کرد که استان همدان دارای کمترین بیکار در بین استان‌های کشور است چرا که نرخ بیکاری در کل کشور در سال 94، 11 درصد و در سال 95، 12.4 درصد گزارش شده که رشد 1.4 درصدی را در کل کشور شاهد هستیم.

حال با مقایسه نرخ رشد جمعیت و درصد بیکاری در استان به راحتی می‌توان دریافت که میزان بالای مهاجرت در استان، یکی از عوامل مهم در کاهش نرخ رشد جمعیت است و قاعدتا افرادی اقدام به مهاجرت در استان می‌کنند که زمینه مناسب برای ایجاد شغل در محل زندگی خود را نیافته‌اند بنابراین به نظر می‌رسد جوانان تحصیلکرده بیکار بیشترین افرادی هستند که برای یافتن شغل مناسب اقدام به مهاجرت کرده و وقتی این افراد از استان خارج می‌شوند در آمار جمعیتی و بیکاران استان نیز محاسبه نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود تعداد بیکاران استان کمتر از مقدار واقعی محاسبه شود.

اما این سوال پیش‌آید چرا همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و از کهن‌‌ترین شهرهای این کشور که از پیشینه چند هزار ساله‌‌ای برخوردار است و پتانسیل‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی و هنری فراوانی دارد، باید شاهد خروج جوانان و سرمایه‌های انسانی باشد؟

زنگ خطر جدی کاهش جمعیت در همدان به صدا درآمد

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان خردادماه امسال در شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان گفته است طبق آمار نفوس مسکن سال گذشته، 131 هزار و 528 نفر از جمعیت این استان مهاجرت کرده‌اند که قابل‌توجه است و زنگ خطر جدی برای نرخ جمیعت همدان محسوب می‌شود.

بنا به گفته الهی‌تبار، این استان بیشترین نرخ کاهش جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده و میزان مهاجرت در پنج سال گذشته به قدری بالا بوده که گویا یک شهرستان از استان همدان حذف شده است. حفظ نکردن منابع خدادادی در روستاها در سال‌های گذشته روستائیان را دچار مشکل بیکاری و سپس مهاجرت کرد بنابراین باید یک کار پژوهشی کارشناسی شده در ارتباط با وضعیت جمعیت استان انجام شود.

او تصریح کرده است تمام تلاش ما در جامعه با انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ... برای ماندگار شدن افراد است اما آمارها نشان می‌دهد در این زمینه موفق نبوده‌ایم . شاید در فضای فرهنگی نتوانسته‌ایم خوب عمل کرده و جمعیت را ماندگار کنیم. 

معاون استاندار همدان بیان کرده است مسائل مالی، شغلی و اقتصادی نقشی در مهاجرت مردم ندارد بلکه مسائل دیگری در این موضوع دخیل هستند. در موضوع مهاجرت افراد از همدان، موارد زیادی دست به دست هم داده‌اند که این مسائل باید برسی شود . 

او با اشاره به اینکه ثبت وقایع حیاتی ارائه شده از سوی اداره‌کل ثبت احوال باید توسط کارشناسان و اساتید جمعیت‌شناسی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، گفته است سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان با انجام یک کار پژوهشی با دانشگاه بوعلی‌سینا برای سرشماری و بررسی عوامل مختلف جمعیت استان، آمار درستی ارائه دهند . 

اما پس از گذشت چندماه از طرح این مسأله هنوز هم دلایل مهاجرت بیان نشده و پیگیری‌های خبرگزاری ایسنا هم بی‌نتیجه ماند. گویا پژوهش‌ها همچنان ادامه دارد هر چند قرار بود این امر یکی از اولویت‌های پژوهش استان قرار گیرد.

بنابراین می‌طلبد مسئولان خیلی سریع وارد عمل شده و این موضوع را جدی بگیرند و تفکری برای توسعه را در اولویت امور قرار دهند و درد بیکاری را هر چه زودتر درمان کنند.

تفاوت در سطح زندگی شهرها، عامل مهاجرت 

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره چرایی مهاجرت از استان به خبرنگار ایسنا گفت: بخشی از مهاجرت طبیعی بوده و در همه کشورهای دنیا صورت می‌گیرد اما تفاوت در سطح و کیفیت زندگی، درآمدشغلی و برخورداری از مزایای اجتماعی و فرهنگی در 2 نقطه از عوامل مهاجرت به حساب می‌آید. 

دکتر اسدالله نقدی با بیان اینکه اغلب مهاجرت‌هایی که انجام می ‌شود، به علت نبود شرايطی مناسب برای زندگی است، اظهار کرد: همدان نیز طی چند سال اخیر جزء استان‌های مهاجرفرست بوده که این عامل از کمبود آب و خشکسالی در بعضی شهرستان‌های این استان، نبود اشتغال، درآمد کم در بعضی نقاط روستایی، نداشتن زمین کشاورزی، کمبود امکانات و مشکلات زندگی در روستا ناشی می‌شود. 

وی پدیده «سرایت» را عاملی مهم در مهاجرت عنوان و اعلام کرد: مهاجرت گاهی اجباری بر اثر عوامل طبیعی مانند خشکسالی و نبود امکان زندگی در آن منطقه صورت می‌گیرد. 

نقدی ادامه داد: با توجه به تحولات علمی و مهاجرت‌های چند سال اخیر و فراهم نکردن شرایط ماندگاری باید منتظر مهاجرت‌های بیشتری باسرعت زیاد از این استان باشیم بنابراین تفکر برای توسعه باید جزء اولویت‌ها قرار گیرد. 

انجام کار مطالعاتی برای بررسی دلایل مهاجرت از همدان 

مهرداد نادری‌فر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: رشد جمعیت در استان همدان معمولی و متناسب با رشد کشور است اما مهاجرت از این استان اجازه افزایش جمعیت را نمی‌دهد بنابراین برای مشاهده دلایل این پدیده کار مطالعاتی مقدماتی را انجام داده‌ایم و منتظر اعلام عوامل این موضوع از دیدگاه جمعیت‌شناسان هستیم. 

روی آوردن به لذت‌گرایی علت اصلی مهاجرت 

یک مشاور در همدان لذت‌گرایی را عاملی مهم در مهاجرت بیان کرد و یادآور شد: مردم ایران با مشاهده لذت‌جویی مردم کشورهای دیگر و برخورداری آنان از عوامل تفریح و تفرج به سمت آن کشور‌ها گرایش پیدا می‌کنند بنابراین برای خود از آن منطقه یک کشور رویایی ساخته و از مکانی که خود زندگی می‌کنند، ناراضی می‌شوند. 

مصطفی مشایخی‌پور نبود زمینه آموزش حرفه‌ای به ویژه برای نوازندگان را از دیگر عوامل مهاجرت عنوان کرد و افزود: این افراد در استان‌ها شرایط خوبی برای رشد و ارتقاء ندارند. 

وی تصریح کرد: اغلب جوانان اين استان از تحصيلات عاليه برخوردار هستند اما به علت نبود شرايطی برای اشتغالزايی و اینکه هنوز هم پای صنعت در اين استان مي‌لنگد، به اجبار اين استان را ترک کرده از اينرو خانواده‌‌ها هم به ناچار با فرزندانشان همراه می‌شوند.

مشایخی‌پور اضافه کرد: بنابراین نتیجه، افزایش نرخ مهاجرت استان و خالی از سکنه شدن همدان می‌‌شود پس می‌توان گفت متأسفانه بزرگترين مشکلی که باعث هجرت می‌شود، همان درد بيکاری است. 

به گزارش ایسنا، بنا به گفته کارشناسان در صورت فراهم نکردن شرایط لازم برای ماندگاری جمعیت، باید منتظر مهاجرت‌های بیشتری با سرعت زیاد از استان باشیم پس بهتر است هر چه سریع‌تر پای لنگ زيرساخت‌ها در عرصه‌های معیشتی، فرهنگی و ... را ترمیم کرد و شرایط را برای ماندگاری فراهم ساخت.

انتهای پیام/ص

کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان کاهش جمعیت در همدان مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت مهاجرت 

دیدگاه شما

آخرین اخبار