6. شهريور 1396 - 9:29   |   کد مطلب: 18312
یک روانشناس و مدرس دانشگاه با بیان اینکه مکشلات روانی ایرانیان نیز از زمانی که آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج و بچه‌دار شدن پایین آمده است، بیشتر نمود دارد، گفت: زوجین بیش از 2 سال فرزندآوری را به تأخیر نیندازند
افزایش سن ازدواج,فرزندآوری,افزایش طلاق,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : ازدواج و تشکیل خانواده ،اصیل‌ترین کانون تجمیع بشر است. خانواده نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان الهی و حتی غیرالهی از اهمیت بالا و قداست خاصی برخوردار است. 

در آثار باقی مانده از زرتشت درباره پاک دامنی و درباره زنان پیر و جوان سخن گفته شده و از خانواده، عفّت و شرافت به بزرگی یاد شده است، همچنین در آثار موجود از عرفان هند و هندوان، چون گزیده "اوپه نیشدها"  به زوجیت و خانواده عزّت نهاده، شده و در بخش‌های مختلف آن از علاقه زوجیت سخن گفته و درباره مراسم ازدواج و داشتن فرزند نیکویی که بتواند ودا – -Vedaکتاب مقدس هندوها- را بخواند و به سن کمال برسد سخن گفته شده است.

تأکید بر اصل خانواده و تقدیس آن از بعد روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی علوم دینی بر دو اصل بهداشت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه بنا نهاده شده است.  

زوج در سایه همدلی و ایمان می‌توانند بستر مناسبی را برای سلامت روحی و جسمی خود و رشد و شکوفایی فرزندان‌شان فراهم کنند. اما امروزه خانواده با دویکرد مخاطره آمیز و متفاوت روبرو است که هر دوی آنها مصلحت خانواده و سلامت او را تهدید می‌کنند.

آرامش حلقه گم شده جهان مدرنیته

متخصصین و کارشناسان حوزه خانواده معتقدند که رویکرد تمدن مادی مدرنیته و به موازات آن رویکرد برخاسته از سنت‌های غلط و آمیخته با خرافه، جهل و تعصب، دو جریانی هستند که مصلحت و سلامت خانواده را به خطر انداخته‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد، "آرامش روانی"، حلقه گم شده زندگی انسان جویای زندگی سعادتمندانه است! جامعه امروزی به موازات پیشرفت‌های علمی و مادی که بشر به آن دست یافته است، نتوانسته بر مشکلات و ناراحتی‌های درونی و روانی‌اش نظیر ناامید، پوچ‌گرایی، اضطراب، ترس، نگرانی وافسردگی فایق آید.

زهرا لطیفی کارشناس روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با بیان اینکه  بهداشت روانی تأثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد و متأسفانه هر چه رفاه مادی بیشتر و جامعه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رود مردم کمتر از این نعمت برخوردار هستند، گفت: بهداشت روانی را «تأمین و ارتقاء اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌های روانی و درمان مناسب آنها» تعریف کرده از بُعد روانشناسی،" انسان سالم" «کسی است که از نظر جسمی و روانی، از بُعد فردی و اجتماعی در مسیر رشد و استفاده درست از استعدادها و توانایی‌های خویش قرار گرفته باشد و موانع رشد روانی، جسمی، نقص، درد و ناراحتی‌ شدید و افسردگی او را رنج نمی‌دهد.»

وی با استناد بر آمار سازمان جهانی بهداشت، ادامه داد: سال  1993 حدود 500 میلیون نفر در دنیا به یکی از اختلالات روانی متبلا هستند که از این عدد 50 میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید روانی و 250 میلیون نفر مبتلا به اختلالات خفیف روانی می‌باشند و 120 میلیون نفر نیز از عقب‌‌ماندگی ذهنی، 50 میلیون نفر از بیماری صرع و 30 میلیون نفر هم از ابتلا به دمانس رنج می‌برند و برخی از آمارها حاکی از این است که دو – سوم مردم ایران نیز از اختلالات روانی رنج می‌برند!

این روانشناس گفت: سال‌ 1993 زمان ظهور و بروز، مشکلات پدیده‌ای به نام " ضدیت با خانواده" در جامعه بشری است و می‌توان فرضیه‌ای داشت که این آمار بی‌ربط با از بین رفتن ارزش بنیان خانواده و از هم‌پاشیدگی آن نیست. اگر این مشکلات جهانی را به جامعه ایرانی تعمیم دهیم مکشلات روانی ایرانیان نیز از زمانی که آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج و بچه‌دار شدن پایین آمده است، بیشتر نمود دارد.

لطیفی با بیان اینکه بیماری‌های روانی منحصر و مخصوص به یک  قشر یا طبقه خاصی نیست و امکان ابتلا به ناراحتی‌های روانی برای همه افراد جامعه اعم از زن و مرد وجود دارد، فقدان "سلامت روانی" را خطری دانست که نسل حاضر و آینده را تهدید می‌کند و گفت: مشکل فزاینده روانی رشد شهری، زندگی ماشینی و تنش‌های عاطفی و هیجانی رابطه مستقیم دارد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار