12. تير 1396 - 23:18   |   کد مطلب: 17490
حقوق بشر آمریکایی برخاسته از فرهنگ «گلادیاتورها» است/لزوم تبیین این مقوله در همه عرصه‌های فرهنگی و سینمایی/باید انتقام خون 17 هزار شهید ترور را بگیریم
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, شایق

به گزارش شبنم ها، به نقل از طنین یاس، 

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص «افشای حقوق بشر آمریکایی» و نامگذاری هفته دوم تیرماه هر سال به این نام، حوزه احزاب خبرگزاری فارس در گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای با کارشناسان سیاسی و حوزه بین‌الملل به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.

عشرت شایق کارشناس مسائل بین‌الملل و نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی نظرات کارشناسی خود را در موضوع حقوق بشر آمریکایی مطرح کرد که در ادامه این مصاحبه را میخوانیم:

 

فارس: چرا هفته حقوق بشر آمریکایی مطرح شده است و مهمترین وجه تسمیه این موضوع از نظر شما چیست؟

شایق: یکی از دلایل همین حادثه تروریستی 7 تیر است که این از نظر حقوق بشری یک اتفاق بسیار وحشتناک و یک قتل عام از نوع بمب‌گذاری است، شهید بهشتی قبل از اینکه در دیوان عالی کشور مطرح بوده باشند، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های انقلاب بودند و در عین حال تعداد مجروحین حادثه 7 تیر به قدری زیاد بود که اگر مجروحین به صحن علنی مجلس نمی‌آمدند، مجلس از حد و نصاب می‌افتاد، یعنی دشمن بر روی شیرازه شخصیت کار تروریستی صورت داد که نه یک ترور کور خیابانی بلکه یک ترور هدفمند و جهت‌دار بود چرا که انقلاب را از شخصیت‌ها و مبارزان واقعی خود تهی کرد و قبل از حادثه 7 تیر بمب‌گذاری 6 تیرماه در مسجد ابوذر تهران شکل گرفت و هدف مورد نظر آنان مقام معظم رهبری به عنوان یکی دیگر از ستون‌های اصلی انقلاب بود که البته ناکام ماند و مقام معظم رهبری جزو جانبازان انقلاب قرار گرفتند و خدا خواست که ایشان به درجه رفیع شهادت نائل نشوند و جامعه دینی را رهبری کنند. 

تا کنون بیش از 17 هزار شهدای ترور در ایران داریم که نسل‌کشی شیعه و مسلمانان هم به آن اضافه می‌شود اما امروز بر هم زدن معادلات سیاسی جزوی از حقوق بشر آمریکایی می‌دانند چرا که تا دیروز اگر نوک پیکان تمام موشک‌ها به سمت اسرائیل نشانه رفته بود، امروز این معادله تغییر کرده و ما باید شاهد دعوای قطر و عربستان و ... باشیم.

فارس: شما حقوق بشر آمریکایی را چگونه تعبیر می‌کنید؟

شایق: حقوق بشر آمریکایی یعنی اینکه هر نوع قتل عام برای حفظ منافع آمریکا جهت ذخایر اقتصادی یا کارتل‌های نفتی و اقتصادی مجوز دارد تا این کارتل‌ها نه تنها سرپا بمانند بلکه دنیا را هم اداره کنند و این برای این است که یک کشور همچنان به عنوان کدخدا و ارباب جهانیان معرفی شود و برای این هدف گاه بمب‌گذاری لازم است گاه قتل‌عام و گاهی هم تربیت گروه‌های تروریستی. 

فارس: به مقوله تربیت گروه‌های تروریستی اشاره کردید آمریکایی‌ها همواره خودشان گروه‌های تروریستی را با حمایت مالی و نظامی خود به وجود می‌آورند و سپس به بهانه نابودی آنان به کشورها لشکرکشی می‌کنند، حقوق بشر آمریکایی را این منظر هم لطفاً توضیح دهید.

شایق: بله، بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی دنیا را هم حمایت، هم تربیت و هم آموزش داد و داعش تکفیری‌های طالبان و غیره و سازمان منافقین جزو همان دسته هستند.

فارس: و البته آمریکا همچنان از سازمان منافقین حمایت می‌کند؟

شایق: بله، در هر قاره‌ای که دست بگذارید یکسری گروه‌های تروریستی وجود دارند که فقط نوع و مدل آنها فرق می‌کنند، آمریکایی‌ها هر جا هم که نتوانسته‌اند نیرو تربیت کنند عده‌ای را به عنوان نیروهای صلح برای حضور خود زمینه‌چینی کردند آنها برای لشکرکشی به کشورها به بهانه‌ای هم نیاز ندارند بلکه به راحتی به کشورهای دنیا سرک می‌کشند و گروهک‌های تروریستی خود را روانه آن کشورها می‌کنند. 

امروز آمریکا در بحث داعش نیرو تربیت کرده است و بزرگ‌ترین تروریست‌ را به جان جهان اسلام انداخته تا نه تنها قتل‌عام کنند بلکه سنی را به جان شیعه بیندازند تا یک اختلاف عظیم بین مذاهب اسلامی به وجود آورند. من معتقدم که حقوق بشر آمریکایی همان نظام برده‌داری گذشته آمریکاست چرا که وقتی این‌ها وارد قاره آمریکا هم شدند سرخپوست‌ها را قتل‌عام کردند و پس از آن دست به هر جنایت و حرکت غیرانسانی زدند و این برخاسته از فرهنگ گلادیاتورها در گذشته نه چندان دور است.

فارس: ما باید حقوق بشر آمریکایی را چگونه به جهانیان و مردم شریف ایران معرفی کنیم؟

شایق: باید حقوق بشر آمریکایی را در همه عرصه‌های فرهنگی و سینمایی تبیین کنیم یعنی در قالب سینما و تلویزیون نیز باید دروغ بزرگ حقوق بشری که توسط آمریکایی‌ها داده می‌شود بر روی پرده نمایش ببریم و به جهانیان نشان دهیم که آمریکا در قالب همین دفاع از حقوق بشر چه جنایاتی را مرتکب شده است و ما با این تبیین می‌توانیم انتقام خون 17 هزار شهید ترور را هم بگیریم.

فارس: خانم شایق به عنوان آخرین سؤال و آن اینکه شما هم در سخنانتان درباره حادثه 7 تیر گفتید که آنها یک اقدام تروریستی هدفمند را صورت داده‌اند، چرا حذف شهید بهشتی برای دشمنان انقلاب و ایادی آنان تا این حد حائز اهمیت بود؟

شایق: شهید بهشتی از لحاظ دانش و علم یک انسان فرهیخته و خستگی‌ناپذیر بود ایشان زندگی بسیار شفافی داشت و جمله مشهور ایشان درباره آمریکا مبنی بر اینکه «آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» یک جمله مشخص بود یعنی نه دو پهلو و نه محافظه‌کارانه بود، بلکه اظهارات شهید بهشتی شفاف بود و از مواضع انقلاب و حفظ تفکر حضرت امام (ره) دفاع می‌کردند و دفاع ایشان به نوعی بود که با همه تهمت‌ها افترا و توهین‌ها ادامه داشت. 

شهید بهشتی در 7 تیرماه 1360 تنها شهید نشدند بلکه شهید بهشتی بارها به دلیل تهمت‌ها،‌ توهین‌ها و بدرفتاری‌ها شهید شده بودند و آنان توانستند با ترور جسمی به خیال خود ایشان را متوقف کنند، شهید بهشتی یک شخصیت جامع و فراگیر بود و وقتی به شهادت رسیدند امام (ره) فرمودند که شهید بهشتی یک ملت بود، یعنی نقش شهید بهشتی فقط نقش یک روحانی مبارز معمولی نبود بلکه به اندازه یک دولت تأثیرگذار بودند چون در قلب مؤمنین و انقلابی‌ها نفوذ داشتند و می‌توانستند یک ملت را در مسیر انقلاب نگه دارند و حفاظت کنند. امروز برخی‌ها می‌خواهند خود را به شهید بهشتی تشبیه کنند که البته اشتباه سنگینی است اما ما خوشحال می‌شویم که امثال شهید بهشتی زیاد شوند اما این مسئله آنگونه که آنها مطرح می‌کنند نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار