21. خرداد 1396 - 12:37   |   کد مطلب: 17151
برنامه حریم مهرورزی باید الگویی بشود تا شبکه‌های دیگر هم بتوانند برای مخاطبان خاص خودشان آموزش‌های لازم را ارایه دهند. درواقع، باید برای قشرهای مختلف جامعه اعم از جوانان، کهنسالان، زنان، مردان و نوجوانان به‌طور خاص برنامه‌ریزی شود.
برنامه حریم مهرورزی,رابطه جنسی,رابطه زناشویی,مهارت های جنسی,مهارت های زناشویی,طلاق,خیانت,تلویزیون,صدا و سیما,سلامت جنسی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : شیب صعودی و تند طلاق در سال‌های اخیر همه را نگران کرده و تحلیل‌های مختلفی پیرامون این مسأله و دلایل آن مطرح می‌شود. یکی از نکاتی که در غالب تحلیل‌ها به چشم می‌خورد، نارضایتی جنسی زوجین از یکدیگر است که کار را به طلاق می‌کشاند؛ مسأله‌ای که معمولاً در بیان علت طلاق پوشیده و سربسته باقی می‌ماند. آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد اما آمارهای غیررسمی دلیل بیش از 60 درصد از طلاق‌ها را نارضایتی جنسی زوجین عنوان می‌کنند و همین اتفاق ضرورت توجه به این مسأله را بیش از پیش نشان می‌دهد.

صدا و سیما و آموزش مهارت‌های جنسی
صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای ملی که درصد مخاطبان آن بسیار بیشتر از سایر رسانه‌هاست و بسیاری از مخاطبان و به‌ویژه خانواده‌ها و زنان خانه‌دار درصد قابل توجهی از زمان روزانه خود را پای این رسانه سپری می‌کنند، می‌تواند در زمینه آموزش‌های مربوط به سلامت جنسی و روابط زناشویی نقش تعیین‌کننده داشته باشد. در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اجتماعی صورت‌گرفته، صداوسیما ضرورت تغییر در رویکردهای حاکم بر برنامه‌های خود را احساس کرده و اجازه داده برنامه‌هایی هر چند انگشت‌شمار و معدود در این زمینه تولید شود و روی آنتن برود.

برنامه‌هایی با محوریت مهارت‌های رابطه جنسی
شاید اولین برنامه‌ای که بتوان از آن به‌عنوان برنامه‌ای مرتبط با آموزش مسایل زناشویی یاد کرد، برنامه "گلبرگ" باشد. در این برنامه که ظهرهای روز پنج‌شنبه از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، حجت‌الاسلام دهنوی مباحثی را پیرامون مهارت‌های لازم در روابط زناشویی از منظر آیات و روایات دینی مطرح می‌کرد. همچنین از مهر ماه سال 94، تولید و پخش برنامه "حریم مهرورزی" نیز آغاز شد؛ برنامه‌ای که روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه ساعت 24 روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود. در این برنامه که با حضور متخصصان اعصاب و روان، بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، پزشکی، جامعه‌شناسی و روانشناسی برگزار می‌شود، مخاطبان سؤالات خود را پیامک می‌کنند و کارشناسان با بررسی سؤالات، موضوع برنامه و محور سخنرانی کارشناسان را تعیین می‌کنند. 

دکتر محمدمهدی لبیبی؛ جامعه‌شناس، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مجری - کارشناس برنامه حریم مهرورزی در رابطه با برنامه‌های صداوسیما در زمینه آموزش مسایل زناشویی و جنسی به مهرخانه گفت: صداوسیما برنامه‌های مرتبط با این حوزه را دیر شروع کرد؛ درحالی که اگر از 20 سال پیش برای این برنامه‌ها برنامه‌ریزی می‌شد، تا الان نتیجه داده بود. الان هم اگرچه دیر، اما باز هم خوب است که این اتفاق افتاده و برنامه حریم مهرورزی از شبکه آموزش پخش می‌شود و به دنبال ارایه اطلاعات مفید و کاربردی به مردم است. 

ضرورت ارایه آموزش‌ها برای قشرهای مختلف از مخاطبان
این جامعه‌شناس اظهار داشت: برنامه حریم مهرورزی باید الگویی بشود تا شبکه‌های دیگر هم بتوانند برای مخاطبان خاص خودشان آموزش‌های لازم را ارایه دهند. درواقع، باید برای قشرهای مختلف جامعه اعم از جوانان، کهنسالان، زنان، مردان و نوجوانان به‌طور خاص برنامه‌ریزی شود. مثلاً موضوعاتی هست که مخاطبان آن صرفاً زنان هستند و بهتر است در برنامه‌های مخصوص به این قشر، مجری و کارشناس از میان زنان انتخاب شوند و دقیقاً از مسایل مبتلابه زاین قشر اطلاع داشته باشند و این مسایل را مطرح کنند. 

ضرورت رعایت ملاحظات اجتماعی در آموزش‌ها
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با خطوط قرمز و ملاحظات صداوسیما بیان داشت: رسانه جمهوری اسلامی ملاحظاتی دارد که این ملاحظات برخلاف نظر برخی از افراد، صرفاً سیاسی نیست و بیشتر به نرم‌ها و هنجارهای اجتماعی برمی‌گردد. 

او افزود: از سوی دیگر، ما نمی‌دانیم چه کسی برنامه را نگاه می‌کند و آیا بیننده، فردی است که به موضوعات مطرح‌شده نیاز دارد یا خیر. به همین دلیل، این دیدگاه وجود دارد که وقتی آموزشی ارایه می‌شود، فردی که با آن موضوع آشنایی نداشته، تازه یاد می‌گیرد که چنین مسأله‌ای هم هست و ممکن است طرح برخی از مسایل تحریکاتی در افراد ایجاد کند. لذا صداوسیما طراحی‌هایی در این زمینه انجام داده مثلاً تصمیم بر این شد که برنامه حریم مهرورزی دیروقت پخش شود تا افرادی که نیازی به مباحث این برنامه ندارند مخاطب آن نباشند. 

تصور زنان این است که پرسش درباره مسایل جنسی با حیا منافات دارد 
لبیبی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد به‌ویژه زنان به دلیل حجب و حیایی که دارند از پرسیدن سؤالات خود در زمینه مسایل جنسی امتناع می‌کنند چون معتقدند این پرسش‌ها با حیا منافات دارد؛ این در حالی است که اگر این مباحث مطرح نشود، ممکن است مشکلات جدی‌تری ایجاد کند. طبق آمارها بیش از 60 درصد از طلاق‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد ریشه در نارضایتی جنسی دارد. البته، افراد این مسأله را علناً اعلام نمی‌کنند اما واکاوی ریشه‌های طلاق نشان می‌دهد نارضایتی جنسی زوجین از یکدیگر موضوعی بسیار جدی است و علت آن هم نداشتن آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم است. 

ضرورت توجه به بیماری‌های مرتبط با مسایل جنسی 
این جامعه‌شناس در ادامه گفت: بیماری‌های مرتبط با مسایل جنسی نیز اهمیت زیادی دارد. این بیماری‌ها هم می‌تواند منشأ روانی و هم منشأ جسمی داشته باشد و منجر به تبعات بدی شود. به‌عنوان مثال آقایی در سن 28 سالگی فهمیده بود نابارور است و اورولوژیست تشخیص داده بود که او در سنین کودکی مشکلی داشته که اگر عمل می‌شد عواقب بعدی را نداشت اما چون خودش از مطرح کردن مشکل خجالت می‌کشید و خانواده هم توجه نکرده بودند، با گذشت زمان تمام اسپرمی که در بدنش بوده از بین رفته و دیگر امکان معالجه او وجود ندارد. زنان هم باید از بیماری‌های مخصوص خودشان مثل سرطان پستان و سرطان رحم اطلاع داشته و با علایم بیماری و نوع معاینه آن آشنا باشند. 

نقش نارضایتی جنسی در انحرافات موجود
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نارضایتی از رابطه جنسی گفت: در گذشته شاید هدف از رابطه جنسی صرفاً فرزندآوری بود. البته، الان هم این هدف وجود دارد اما هدف دیگر این است که رابطه جنسی باید برای فرد جاذبه داشته باشد چون در این صورت مانع از انحرافات می‌شود. بنابراین، وجود انحرافات و آسیب‌های اجتماعی و خیانت در خانواده‌ها نشان می‌دهد افراد از جایی که در آن قرار دارند راضی نیستند که این مسأله در مردان بیشتر و در زنان کمتر اتفاق می‌افتد. وقتی هم که فرد ناراضی باشد، سراغ گزینه‌های بعدی می‌رود و اتفاقات دیگری می‌افتد اما ارایه آموزش‌های لازم به آنها در جهت بهبود شرایط خانوادگی و روابط زناشویی کمک می‌کند و آدم‌ها را در یک موقعیت خوب قرار می‌دهد تا از آنچه دارند لذت ببرند و سراغ مسایل دیگر نروند. 

لبیبی با اشاره به اهمیت ارایه آموزش‌های جنسی اظهار داشت: به اعتقاد ما این اقدام، یک اقدام اخلاقی، انسانی و دینی است اما باید طوری عمل کنیم که معایب کار کمتر از مزایای آن باشد. البته، من قبول دارم که کار ما معایبی هم دارد چون ممکن است کسی مخاطب برنامه ما شود که سن او اقتضای این مسایل را نداشته باشد اما ملاحظاتی صورت گرفته و سعی شده برنامه دیروقت پخش شود. همچنین، به پزشکان مدعو در برنامه توصیه شده که از برخی واژه‌ها به‌صورت مستقیم استفاده نکنند چون همین که به آن کلمه اشاره کنیم، مخاطب متوجه می‌شود در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. 

رابطه جنسی بسیار جلوتر از اتاق خواب شروع می‌شود 
مجری - کارشناس برنامه حریم مهرورزی ضمن بیان این مطلب که مبنای برنامه حریم مهرورزی پاسخ به سؤالات مردم است، اظهار داشت: این برنامه‌ها زمانی می‌توانند موفق باشند که چندرشته‌ای باشند یعنی نمی‌شود فقط از منظر جسمی به موضوع پرداخت چون بخش زیادی از افرادی که نارضایتی در روابط جنسی دارند از نظر جسمی سالم هستند. رابطه جنسی دارای دو بعد جسمی و عاطفی است و معمولاً در مورد زنان بعد عاطفی بسیار قوی است؛ طوری که اگر خانمی از همسرش خوشش نیاید، حتی با کوچک‌ترین اختلاف در خانه رابطه جنسی تا مدتی قطع می‌شود و اثر سوء آن در زندگی باقی می‌ماند. 

او در ادامه گفت: این اصل کلی را در دنیا پذیرفته‌اند که یک رابطه جنسی بسیار جلوتر از اتاق خواب شروع می‌شود یعنی افراد ابتدا باید یکدیگر را دوست داشته باشند. البته، مردان اگر فقط به دنبال برآورده شدن نیاز جسمی صرف باشند ممکن است این موضوع چندان برایشان مهم نباشد اما اگر به دنبال یک لذت پایدار باشند برای آنها هم مهم است. یعنی باید نسبت به همسرشان نگاه مثبت و توأم با احترام و علاقه داشته باشند تا بتوانند شروع‌کننده رابطه جنسی باشند. 

باید خجالت را کنار بگذاریم
لبیبی با اشاره به ضرورت یادگیری مهارت‌های رابطه جنسی بیان داشت: در برخی زمینه‌ها باید خجالت را کنار بگذاریم و صریح باشیم. حفظ حریم و بستن چشم به روی نامحرم برای خارج از خانه است اما زن و شوهر باید در منزل تمام توانایی‌های خود را به کار بگیرند تا احساس بی‌نیازی در همسرشان به وجود بیاید و طرف مقابل به سمت فعل حرام نرود. در ادبیات دینی ما نیز به این موضوعات بسیار پرداخته شده اما در هنگام صحبت از دین معمولاً از بیان این مسایل غفلت می‌شود و یک عده مخالف بیان این مسایل هستند؛ درحالی‌که سیره ائمه، پنهان کردن این موضوع نبوده و به همه سؤوالات پیرامون آن به خوبی جواب می‌دادند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این مباحث از طریق صحیح مطرح نشود، صورت مسأله باقی می‌ماند و مخاطب برای یافتن پاسخ سؤالات خود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کند که در این فضاها هم انواع فیلم‌ها و عکس‌ها وجود دارد که نه تنها مشکل او را حل نمی‌کند، بلکه انحرافات جدیدی هم برای او به وجود می‌آورد. پس بهتر است این موضوعات را از زبان افراد متخصصی بشنویم که صحبت‌های آنها علمی است و تلاش بر حفظ حرمت‌ها و چارچوب‌ها دارند. 

این جامعه‌شناس عنوان داشت: جمعیت 80 میلیونی ایران در سطح شهرها و روستاها پراکنده هستند و همه آنها به متخصصان حوزه روابط جنسی مانند متخصص اورولوژی، روانشناس و روانکاو دسترسی ندارند چون مطب‌های بسیاری از این متخصصان فقط در تهران است و هزینه‌ بالایی دارد. یکی از ابعاد عدالت در توزیع اطلاعات این است که متخصصان کارآمد، اطلاعات خود را برای عموم مردم بیان کنند. البته، هر آدمی یک مورد منحصر به فرد است که با سایر آدم‌ها متفاوت است اما اطلاعاتی که مطرح می‌شود می‌تواند برای عموم مفید باشد.

تأثیرات مخرب تبلیغات ماهواره‌ای
لبیبی در ادامه گفت: وقتی کلمه "حریم" ابتدای عنوان برنامه می‌آید به این معناست که مهر ورزیدن حریمی دارد و چارچوب آن را شرع و عرف تعیین می‌کند. این برنامه می‌تواند برنامه‌ای الگو و صف‌شکن باشد تا در این کار در شبکه‌های مختلف اتفاق بیفتد و اجازه ندهیم فضاسازی‌های منفی صورت گیرد. متأسفانه یکی از خطرات بزرگی که جامعه ما را تهدید می‌کند تبلیغات ماهواره‌ای است. در شبکه‌های ماهواره‌ای مرتب داروهای مختلف برای افزایش قوای جنسی تبلیغ می‌کنند اما پزشکان می‌گویند این مسأله از نظر علمی رد شده و دارویی نداریم که در عرض یک هفته مصرف، انرژی جنسی 10 برابر شود. در مورد داروهایی هم که تأثیر واقعی دارد نیاز به هشدار وجود دارد یعنی دارو ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد اما باید به عوارض جانبی آن هم توجه شود پس خودسرانه و با دوز بالا نمی‌شود از این داروها استفاده کرد.

ارایه مطالب علمی موجب تحریک افراد نمی‌شود
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ما تحریک افراد را قبول نداریم و بیان مطالب علمی با تحریک کردن مخاطب متفاوت است. هر موضوعی را در کانتکست خودش تحلیل می‌کنیم و وقتی ژانر ما، آموزش است دیگر کسی تحریک نمی‌شود چون در ژانر آموزش یک پزشک از موضوع عقلی صحبت می‌کند نه از موضع احساسی و در این صورت، برداشت منفی کاملاً رد می‌شود. آدم‌ها معنا را از درون زمینه‌ها یا شاخص – متن درک می‌کنند و اگر آن شاخص – متن خوب تعریف شود، نتیجه خوب خواهد بود.

استقبال گسترده مخاطبان به‌خصوص مخاطبان مناطق دورافتاده از حریم مهرورزی
لبیبی در خصوص استقبال مخاطبان از برنامه حریم مهرورزی بیان داشت: ما 3 هزار پیامک در لحظه پخش اولین برنامه داشتیم و در برنامه‌های بعدی هم تعداد پیامک‌ها بسیار بیشتر شد. تعداد پیام‌های رسیده از طریق تلفن، پیامک، نامه، ایمیل و مراجعه به سایت به قدری زیاد است که اگر بخواهیم ساعت‌ها راجع به این مسایل صحبت کنیم باز هم وقت کم می‌آید. دوستان سؤالات را دسته‌بندی کردند و متخصصان ما بر این اساس به سؤالات پاسخ می‌دهند. البته، باید به این مسأله هم توجه داشته باشیم که برنامه، مطب نیست و هر آدمی ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید نسخه مخصوص به او را تجویز کرد. به همین دلیل کارشناسان افراد را راهنمایی می‌کنند و به آنها می‌گویند مشکل‌شان راه‌حل دارد و باید چه مسیری را برای حل مشکل طی کنند. مهم این است که فرد ناامید نباشد چون خیلی‌ها به سنی می‌رسند که احساس می‌کنند انگیزه‌ای برای زندگی ندارند. انسان اگر امید نداشته باشد تلاشی هم انجام نمی‌دهد و دچار بیماری‌های مختلف می‌شود. 

او افزود: نکته جالب این است که بیشترین میزان سؤالات و درخواست‌ها از مناطق دورافتاده است که این مسأله نشان می‌دهد افراد زیادی در مناطق محروم دسترسی به متخصصان ندارند و نمی‌دانند که اصلاً باید به چه کسی مراجعه کنند. برخی از متخصصان ما هم اعلام کردند از افرادی که مناطق محروم به آنها مراجعه می‌کنند هزینه‌ای دریافت نخواهند کرد یا به آنها تخفیف می‌دهند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من این برنامه‌ها نیازمند تکرار است و بهتر است از قسمت اول دوباره پخش شود چون برخی از بینندگان همه قسمت‌ها را ندیده‌اند. حتی من معتقدم مخاطبان برنامه‌هایی که دیده‌اند را هم باید مجدداً ببینند چون تکرار برنامه‌ها می‌تواند برای آنها مفید باشد. آموزش زمانی مهم است که باعث تغییر رفتار شود و هدف ما تغییر رفتار است. 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار