17. خرداد 1396 - 8:30   |   کد مطلب: 17085
با وجود گستردگی فضای مجازی و در دسترس بودن آن برای مردم، نویسندگان انقلابی باید در این فضا ورود جدی داشته باشند و این تهدید را به یک فرصت طلایی برای ترویج فرهنگ شهادت،‌ جهاد و دفاع از میهن و تحکیم هویت ملی و دینی تبدیل کنند.
معصومه ابراهیمی,نویسنده انقلابی,خاطرات جنگ,دفاع مقدس,نقش زنان در جنگ تحمیلی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

نویسنده انقلابی تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند/ حفظ هویت ملی و دینی دغدغه نویسندگان باشد

نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد به مناسبت آزادسازی خرمشهر در برنامه شب‌های خاطره دفاع مقدس دیداری با جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما،‌ نویسندگان،‌ راویان خاطره دفاع مقدس،‌ رزمندگان و فرماندهان داشتند که البته تعدادی از این نویسندگان و رزمندگان همدانی بوده و این مباهات برای شهر همدان است که رزمندگان و فرماندهانش چه در زمان جنگ و دفاع از این خاک در مقابل دشمن متجاوز پیش‌قدم بوده و از خود رشادت‌های بی‌نظیری برجای گذاشتند.

هنوز که هنوز است یاد این شهدا در ذهن این مردم جا دارد و در زمان کنونی نیز نویسندگان و راویان خاطرات دفاع مقدس با قلم خود توانسته‌اند هنرنمایی کنند و نسل جدید را به نسل گذشته پیوند دهند.

در این دیدار فرخنده حمید حسام نویسنده‌، علی خوش‌لفظ،‌ علی چیت‌سازیان،‌ محسن صیفی‌کار،‌ کریم مطهری‌موید،‌ قدرت‌الله شهبازی، سیدمیثم موسویان، معصومه ابراهیمی، فرزانه تیموری و زهرا پناهی روا که از نویسندگان و رزمندگان دفاع مقدس استان  همدان هستند حضور داشتند.

در این میان فرصت را غنیمت شمرده و با معصومه ابراهیمی‌هژیر فرزند دوم فرمانده شهید ستار ابراهیمی‌هژیر، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی، عضو بنیاد ملی نخبگان، دارنده بیش از 30 مقاله علمی، پژوهشی،  تخصصی و بین‌المللی در زمینه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، ادبیات ‌پایداری و مقاومت و ادبیات معاصر، روانشناسی و نویسنده کتاب عاطفه جنگ (در زمینه ادبیات پایداری‌) گفت‌وگو کردیم.

در مورد این دیدار و تأکیدات مقام معظم رهبری بفرمایید؟

 این دیدار برای پاسداشت و نگه‌داشت فرهنگ دفاع مقدس بود که البته در این جلسه تأکید بر روی پرداختن بر حواشی جنگ مانند نقش زنان در جنگ تحمیلی،‌ کمک‌رسانی‌های مردم در پشت جبهه،‌ نقش نوجوانان و شور و اشتیاق آنها برای حضور در جبهه آن هم به شکل بدیع،‌ نو و هنری توسط هنرمندان سینما و بازیگران و نویسندگان نیز شد.

آنچه برایم جالب بود این بود که رهبر عزیز انقلاب بیان خاطرات جنگ را چه در قالب کتاب و فیلم  یک ثروت بزرگ، یک صدقه و انفاق می‌دانستند و معتقد بودند که این آثار می‌تواند روح تازه‌ای به فرهنگ و باور و هویت کشور ما تزریق کند.

ایشان بارها در فرمایشات خود به ارائه آثار به شکل جدید و نو که برای نسل جوان تازگی داشته باشد و بتواند با زمان جنگ ارتباط برقرار کند و هویت ملی حفظ شود، پرداختند و این موضوع حائز اهمیت است که ایشان با همه مشغله‌ای که دارند ولی همه ابعاد خصوصا کتاب‌ها و فیلم‌های ساخته شده در حوزه جنگ و دفاع مقدس را رصد می‌کنند و برای هر کدام حرفی برای گفتن دارند و اظهار نظر علمی و کارشناسی می‌کنند، این ویژگی در هیچ رهبری در دنیا وجود ندارد.

 این دیدارها چه تأثیری می‌تواند بر روی قلم نویسنده و یا ارائه هنر هنرمندان داشته باشد؟

 این دیدارها باعث دلگرمی همه کسانی که در عرصه دفاع مقدس و بیان خاطرات آن دوران می‌پردازد خواهد شد و نیز رهنمودهای ایشان مانند یک چراغ راه برای ماست که باعث ایجاد انگیزه در نوشتن و فکر کردن برای خلق آثاری جدید می‌گردد.

وقتی یک نویسنده دفاع مقدس درک می‌کند که رهبر کشورش قلم و نوشته او را مطالعه کرده واقعا با تمام قوت،‌ توان و سوادش دست به قلم می‌شود و می‌داند که باید چگونه و چه چیزی را بنویسد یا فیلم بسازد یا آثار هنری دیگری را چون نقاشی، ‌موسیقی و خط خوش خلق کند. البته این را هم بگویم که  یک نویسنده و هنرمند دفاع مقدس باید اهل مطالعه و تحقیق بسیار هم باشد.

 به نظر شما ویژگی یک نویسنده انقلابی چیست؟

 نویسنده انقلابی باید در ابتدا یک روحیه انقلابی که روحیه دغدغه‌مندی و ولایت‌مداری است داشته باشد و در مسیر انقلاب و ولایت فقیه قدم برداشته و قلم بزند. یک نویسنده انقلابی باید تاریخ کشورش را خوب بداند و برای تبیین هویت ملی این کشور به شکل شکیل و زیبا به جذب مخاطب بپردازد.

نویسنده انقلابی باید دغدغه‌های رهبر و نیازمندی‌های این مردم خصوصا نسل جدید را بداند و طوری قلم بزند که همه را اغنا کند و با نوشته‌های خود به پرسش‌های نوجوان و جوان پاسخ دهد و لازمه این کار مطالعه و ارتباط نزدیک با مردم است.

 به نظر شما در حال حاضر در میان هجمه‌های فرهنگی مختلف از سوی دشمنان نویسنده چگونه باید کار کند؟

به نظر من در حال حاضر با وجود پایین‌بودن سرانه مطالعه در کشور و گستردگی فضای مجازی و در دسترس بودن آن برای همه مردم خصوصا نوجوان و جوان ما، باید نویسندگان در این فضا ورود جدی داشته باشند و این تهدید را به یک فرصت طلایی برای ترویج فرهنگ شهادت،‌ جهاد و دفاع از میهن،‌ و تحکیم هویت ملی تبدیل کنند و  آثار خود را برای این فضا به گونه‌ای طراحی کنند که برای مخاطب گیرایی داشته باشد و هر چه زودتر باید به این موضوع بپردازیم.

همچنین معتقدم که برای بیان خاطرات جنگ و حواشی آن چه در قالب کتاب و فیلم باید از طنز به شکل جدیدی استفاده شود زیرا روایت خاطرات جنگ به شکل معمولی برای نسل جدید خسته‌کننده بوده ولی اگر آمیخته با طنز آن هم توسط هنرمندان باشد می‌تواند مطالب و خوراک فرهنگی زیادی را به این نسل داد که تا ماه‌ها در ذهنش حک می‌شود.

 و سخن آخر:

 من 10 آرزو دارم که دو مورد آن برآورده شده و آن هم دیدار با رهبری بوده است، هشت‌‌ مورد دیگر هم همان دیدار رهبری است. باید بگویم در این دیدارها آنقدر انرژی و ایده می‌گیرم که خداوند را برای حضور در این جمع شاکرم و امیدوارم توفیقات دیگری نصیبم شود و بتوانم طوری قلم بزنم که نه تنها باعث رضایت رهبرم باشد بلکه جایی در قلب و ذهن مخاطبم باز کند.

انتهای پیام/ص

نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی نویسنده انقلابی دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ خاطرات جنگ نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی نقش زنان در جنگ تحمیلی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار