15. خرداد 1396 - 9:25   |   کد مطلب: 17063
گفت‌وگو با کیخسرو خروش، نقاش پرتره امام خمینی (ره):
پرتره امام خمینی‌ (ره) را برای علاقه خودم نقاشی کردم
کیخسرو خروش، نقاش پیشکسوت کشورمان و از چهره‌های ماندگار خوشنویسی است که کارهایش در حراج‌های مختلف آثار تجسمی با استقبال مواجه می‌شود.
کیخسرو خروش,خوشنویس,نقاش پرتره امام,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : خروش، نقاشی را نزد استاد حیدریان آموخته و حیدریان از چهره‌های شناخته شده مکتب کمال‌الملک است.

خروش یکی از هنرمندانی است که نه‌تنها وصیتنامه حضرت امام‌خمینی (ره) را خوشنویسی کرده، بلکه نقاشی‌های بسیاری از پرتره امام (ره) کشیده است.

او می‌گوید بجز دو اثر، باقی کارها را به خاطر علاقه شخصی خودش به حضرت امام (ره) نقاشی کرده است. مشروح گفت‌وگو با این هنرمند را در ادامه بخوانید.

تاکنون چه تعداد اثر از حضرت امام خمینی (ره) نقاشی کردید؟

تعداد کارهایی که من از امام (ره) نقاشی کردم، خیلی زیاد است.

اینها را خودتان براساس علاقه شخصی کشیدید یا این‌که به شما سفارش دادند؟

بجز دو مورد که سفارش بود، بقیه کارها را برای علاقه خودم به ایشان، نقاشی کردم.

درباره اولین تابلویی که از حضرت امام‌(ره) کشیدید برای ما بگویید.

اولین تابلویی که از ایشان کشیدم، مربوط به روزهایی است که امام تازه به ایران تشریف آورده بودند. خیلی علاقه‌مند بودم پرتره‌ای از ایشان کار کنم. سفارش هیچ جا و هیچ کسی نبود. شاگردی داشتم که کارمند اداره ارشاد بود و به کلاس خطاطی من می‌آمد. یک ‌بار از او پرسیدم شما چه کاره هستید؟ گفت عکاس هستم. پرسیدم از امام هم عکس دارید، گفت بله و بعد از چند روز برای من چهار یا پنج عکس آورد. یکی از عکس‌ها را که برای نقاشی مناسب بود، انتخاب کردم. عکس سیاه و سفیدی بود و چون میکروفن جلوی امام قرار داشت، دست ایشان دیده نمی‌شد. در یکی دیگر از عکس‌ها دست‌ها مشخص بود، بنابراین با تلفیقی از این دو عکس یک پرتره کامل با رنگ روغن کشیدم.

این کار کجا نگهداری می‌شود؟

قصد نداشتم این پرتره را به جایی اهدا کنم و تنها قصدم داشتن این تصویر در آتلیه شخصی خودم بود. یک روز حاج‌آقا کشفی که آن زمان مسئول موزه شهدا بود، به من گفت آیا نمونه کاری برای نگهداری در موزه دارم. من هم به ایشان گفتم فقط همین پرتره امام(ره) را دارم. ایشان هم تابلو را گرفتند و به موزه بردند. من این تابلو را برای ذوق خودم کشیدم و قصد فروش آن را نداشتم، اما بعدها موزه حق‌الزحمه‌ای به من داد. بعدها شنیدم آن تابلو را از موزه شهدا به نخست‌وزیری بردند. حاج آقا کشفی، بعدها به من سفارش شهدای محراب و نقاشی‌هایی از این قبیل را داد. الان حدودا 16 یا 17 کار از من در موزه شهداست. پرتره شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و خیلی‌های دیگر را کشید‌ه‌ام.

شما وصیتنامه حضرت امام (ره) را هم خوشنویسی کردید. درباره آن هم صحبت کنید.

وصیتنامه امام(ره) را یکی از مدیران کل‌ آن زمان ارشاد به من سفارش داد. بعد از ارتحال امام(ره) بود که این وصیت‌نامه را نوشتم و بعد از روی خوشنویسی‌های من تعدادی کتاب چاپ کردند و بعد هم این کتاب نایاب شد و دیگر تجدید چاپ نشد. من کل وصیت‌نامه را با خط نستعلیق با قلم کتابت خوشنویسی کردم. این کتاب برای فروش بود و تعدادی هم به سازمان‌ها و ادارات اهدا شد.

با توجه به علاقه شما به امام‌خمینی‌(ره) موقع نوشتن وصیت‌نامه چه احساسی داشتید؟

موقع نوشتن وصیت‌نامه جملات بر من تاثیر می‌گذاشت. معمولا خوشنویس‌ها وقتی متنی را می‌نویسند، زیاد به معنا و مفهومش نگاه نمی‌کنند و بیشتر از نظر فنی و اصول خوشنویسی به آن نگاه می‌کنند. اما برای هر خوشنویس، بعضی کارها هست که ضمن این که خوشنویسی می‌کند، از محتوا و معنای عبارات هم استفاده می‌کند و در یاد خوشنویس می‌ماند. من زمانی که وصیت‌نامه را می‌نوشتم، مفهوم مطالبی که امام ذکر کرده بودند، نظرم را جلب می‌کرد و بر من تاثیر می‌گذاشت.

آیا هنوز هم مشغول کشیدن نقاشی دیگری از حضرت امام خمینی (ره) هستید؟

سال قبل یک سفارش از یک کلکسیونر شخصی برای نقاشی چهره امام (ره) داشتم. بتازگی هم یک نقاشی از حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری کشیدم که برای فروش گذاشتم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار