2. خرداد 1396 - 15:19   |   کد مطلب: 16863
رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور اظهار داشت: عدم نظارت کافی بر مشاغل گوناگون و کارگاههای تولیدی باعث می شود زنان کارگر از حداقل امتیازات فعالیت های اقتصادی بیمه تاپین اجتماعی برخوردار نشوند.

به گزارش شبنم همدان، امام رضا (ع) می فرمایند : اِنَّ الذِی یَطلبُ مِن فَضلِ یَکفُّ بِه عیالَه اَعظمُ اجراً مِن المُجاهِدِ فِی سبیل الله (کسی دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند اجر پاداشش از رزمنده ای که در راه خدا جنگ می کند بیشتر است ) . این احادیث و احادیث مشابه دیگر توجه خاص اسلام به کار و تلاش را نشان می دهد.

نیمی از جمعیت کشور را بانوان  تشکیل می دهند ,بخشی از بانوان و نیروی فعال کاری در بخش اشتغال در کارگاههای تولیدی و کارخانه ها کار می کنند. از سوی دیگر بخش عمده ای  از زنان شاغل را زنان  سرپرست خانوار و بد سرپرست تشکیل می دهند. این تعداد از زنان سرپرست خانوار بدون برنامه ریزی قبلی بر اثر  وقایع  غیر مترقبه سرپرست خود را از دست داده اند و یکباره وارد بازار کار شده اند. این بانوان پا به پای مردان برای امرار معاش و کسب روزی حلال در جامعه کار و تلاش می کنند اما با مشکلاتی بیش ار مردان مواجه هستند. مشکلاتی که بیشتر کارگران زن با آن دست و پنجه نرم می کنند برای نابربری حقوق ,مزایا ,حداقل دستمزد مقابل حدا کثر ساعات کاری است  .

خبرنگار شبنم همدان در رابطه با حقوق زنان کارگر جامعه، گفتگویی با سمیه حیدری رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور انجام داده است که در ادامه می خوانید.

حقوق مزایای بانوان کارگر چه تفاوتی با حقوق و مزایای بانوان کارمند دارد ؟

رئیس انجمن های کارگری اظهار داشت :حقوق و مزایای کارگران و کارمندان از دو قانون جداگانه تبعیت می کند اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که امنیت شغلی بانوان کارمند  بسیار بالاتر از بانوان کارگر است. قوانینی در پی ایجاد امنیت شغلی , آرامش اجتماعی و روانی برای بانوان کارمند ایجاد می شود، همچنین کارمندان دولت حق استفاده از مرخصی بدون حقوق را دارند در حالیکه زنان کارگر با استفاده از مرخصی زایمان ممکن است به راحتی  شغل خود را از دست بدهند.

 

با توجه به اینکه اکثر زنان کارگر در مشاغل سخت مشغول به کار می شوند تا چه حد قوانین بیمه مشمول آنها می شود ؟

حیدری اذعان داشت :عدم نظارت کافی بر مشاغل گوناگون و کارگاههای تولیدی باعث می شود زنان کارگر از حداقل امتیازات فعالیت های اقتصادی بیمه تاپین اجتماعی برخوردار نشوند. قرار دادهای سفید امضا ,عدم نظارت نهادهای اجتماعی سبب می شود کارگران علی الخصوص کارگران زن در شریط غیر استاندارد مشغول به کار شوند. خارج شدن کارگاههای زیر 5 و10 نفر از شمول قانون کار  اوضاع را   به مراتب برای زنان کارگر  سخت تر کرده است. بانوان کارگری که در کارگاههای زیر زمینی مشغول به فعالیت اقتصادی هستند اکثرا از زنان سرپرست خانوار هستند که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند .

 

آیا کارگران زن با توجه به میزان ساعات کاری و شرایط برابر  دستمزدی برابر مردان در همان شغل دریافت می کنند ؟

رئیس کمیته بانوان اظهار داشت : متاسفانه در جامعه شاهد این مساله هستیم که کارگران زن به عنوان نیروی ارزان قیمت و متعهد به کار شناخته شده اند. سود جویان از این مساله به عنوان کسب در آمد بیشتر استفاده می کنند. درآمد پائین ,عدم پوشش بیمه ,عدم نظارت باعث بکار گیری زنان در ساعات کاری بیشتر می شود به عنوان مثال صندوقدران فروشگاه در برابر کاری که متعهد هستند درآمد بسیار پائینی دریافت می کنند  .

 

چه تعداد از بانوان کارگر تحت پوشش بیمه قرار دارند ؟

حیدری ابراز داشت :طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی حدود یک سوم نیروی کار بیمه شده را جمعیت زنان کارگر تشکیل می دهند .

 

چه تعداد کارگران تحت پوشش انجمن های کارگری قرار دارند ؟

رئیس کمیته  کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اذعان داشت : متأسفانه آشنا نبودن کارگران با تشکل های  حمایت از کارگران و عدم آموزش صحیح کارگران باعث گریز آنها از فعالیت های انجمن شده است. مجموع این عوامل موجب می شود کارگران ارتباط بسیار کمی با تشکل ها داشته باشند. همچنین عدم ارتباط مستمر موجب شده است, آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه نداشته باشیم .

انجمن حمایت از کارگران زن با چه هدفی تشکیل شده است ؟

حیدری خاطرنشان کرد: اهداف اجمن حمایت از کارگران زن در موارد زیر خلاصه می شود:

ترویج و توسعه مهارتهای شغلی بانوان

شناسائی ,ترویج و ارتقای فرهنگ کار بومی هر منطقه با تاکید بر نقش کلیدی زنان,

آسیب شناسی و بررسی مشاغل مختلف در استانها و برنامه ریزی در جهت حفاظت ,ایمنی و بهداشت شغلی بانوان هر استان ,

ارائه راهکارهای توانمند در راستای دفاع از حقوق کار بانوان,

تشیکل ,شبکه ای از بانوان فعال کارگر سراسر کشور ,

شناسائی و سامان دهی افراد علاقمند به فعالیت های کارگری ,

ایجاد تعامل و همدلی بین اعضای کمیته بانوان

آشنائی با قوانین کار و تامین اجتماعی و .....کمیته انجمن عالی صنفی کارگران را راه اندازی کرده ایم .

 

انجمن صنفی کارگران در کدام شهرهای کشور فعال است ؟

رئبس انجمن صنفی کارگران کشور اعلام کرد :انجمن های صنفی در تمامی استان های کشور فعال است .

وی  در پایان تاکید کرد :کارگران زن پرچمدار اقتصاد کشور هستند و هر جامعه برای دستیابی به توسعه نیازمند پی بردن به نقش محوری زنان در اقتصاد است .

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار